Annons:
Etikettövrigt
Läst 3178 ggr
[Nattis89]
6/8/15, 9:51 AM

Vad ska vi göra?? =(

Vi har en tik på 5 år som vi har haft i 4 år nu. Hon hoppade direkt in i vår bil när vi hämtade henne, sov under hela resan, nosade nöjt i sitt nya hem och varken skällde eller tjöt en endaste gång.

Hon har nästan aldrig varit ensam hemma (och när hon är det så sover hon) under dessa år, hon har fått kvalité foder, godis och ben. Varierande sysselsättning och motion (men blir en riktigt soffa-hund när man är sjuk eller det är dåligt väder ute).
Hon är lugn, anpassningsbar, världens snällaste, trygg, ja, hon har allt MEN nu till problemet för mig och min sambo:

Exempel 1:
När min sambo kommer hem, och jag är borta, så ignorerar hon totalt min sambo och kollar efter mig. När hon inser att jag inte kommer går och hon lägger sig och kommer aldrig fram/tittar inte ens mot min sambo.

Exempel 2:
När vi båda är hemma blir hon som galen i min sambo. Hon följer varje steg han tar, hon vill kela med honom och vara honom nära hela tiden. Men med mig backar hon undan när jag ens kommer i närheten.

Exempel 3:
När jag är ensam hemma med henne så ligger hon alltid i ett annat rum. Hon kommer aldrig fram till mig, vickar aldrig på svansen, vill inte gå på promenad, går inte att bjuda till lek eller träning.

Exempel 4:
Hon kommer aldrig fram till en någon gång under dagen, men så fort man prasslar med mat så kommer hon som ett skott och tigger (fast vi aldrig ger hennes mat vid bordet).

Exempel 5:
Om vi är ute och går så är hon i sin egna värld, hon ser aldrig om vi är i närheten utan tappar bort oss och är inte brydd om det. Hon kan gå jättelångt före utan att stanna och kolla om vi är med. Säger man "stanna", "vänta", så stannar hon oftast direkt MEN hon kollar aldrig bakåt mot en.
Ibland kan hon även lägga dövörat till, då kan man stå och ropa på henne som en galning, men hon bryr sig inte. Men så fort man hukar sig ner och klappar en annan hund, så kommer hon på en halv sekund och knuffar bort den andra hunden och kryper upp i famnen på en. När hunden inte försöker komma i närheten av oss, så ignorerar hon oss igen.

Jag är hundinstruktör, vi båda är hundvana och har haft rasen hon är (alla de har varit familjekära och sociala) samt liknade raser i många år. Vi använder mjuka metoder, blir aldrig arga och har aldrig gjort något fysiskt eller psykiskt mot henne eller något annat djur. Jag har gett hennes egna kurser, men även gått på andras kurser med henne i olika saker. Till och med valpkurs.

Vi har kämpat och försökt i 4 år att komma henne närmare, men det slutar alltid med att vi känner oss utnyttjade, besvikna och odugliga som matte och husse och som främlingar.
Vi har dock aldrig omplacerat en hund tidigare, men vi känner inget för henne längre mer än att vi tycker det är tråkigt att vi aldrig ska få komma henne nära. Vi funderar därför på att omplacera henne till mina eller min sambos föräldrar.

Om hon beter sig så här mot andra människor också så finns risken att de tröttnar och omplacerar, och den risken tänker inte vi ta, så antingen till någon familjemedlem eller får hon stanna kvar. Men då finns också risken att hon blir svartsjuk och falsk när vi har en annan hund (vi har nämligen suttit hundvakt och då har hon plötsligt blivit den hund som vi alltid drömt om, men så fort hunden åker hem så ignorerar hon oss igen).

Vad gör vi fel ? Vad är det med våran hund ? Och vad ska vi egentligen göra ?

Annons:
molam
6/8/15, 10:06 AM
#1

Kanske är hon en sån hund som behöver en hundkompis för att visa att hon är hund. Vi hasde en hund som var likadan tills vi köpte en andra hund (Detta var för många många år sedan, 15-18 år) och när vi köpte en till hund så blev hn verkligen en hund som man vill ha, och sedan dess har Vi alltid haft minst två hundar Dock så har vi inte spets eller urhundar.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

SaraC
6/8/15, 12:07 PM
#2

Vad är hon för ras/blandning?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Nattis89]
6/8/15, 1:12 PM
#3

till molam:
Hon är uppvuxen som ensamhund men hade visserligen mycket sällskap av andra hundar i samma ras. Vi har sett till att hon får fortsätta umgås med samma och liknade raser.
Vi har provat ha henne + en annan hund men hon ser lika ledsen ut och det känns som om hon måste kämpa då hela tiden för att ha oss för oss själva. Vi vill ju ha en rolig träningskompis och en mysig sällskapshund, så vi vet inte riktigt hur vi ska göra.

till SaraC:
Hon är en renrasig finsk lapphund. Hon har inga nackdelar mer än just detta beteende.

SaraC
6/8/15, 5:48 PM
#4

Ingen ras känd för att vara särskilt "knepig" då med andra ord :/ Hmm vad svårt att komma med tankar, ni verkar ju ha mycket erfarenhet och ha tänkt på det mesta. Har ni testat gå till någon instruktör eller liknande? Inte i grupp då alltså utan specifikt frågat om hennes problem. Hur är hon om hon är med andra människor än er?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
6/9/15, 12:00 PM
#5

Vad kan ni göra för att vara mer "nytta" för henne?
Visa henne att ni faktiskt är bra på mer än att ställa fram mat. Det kan tex vara att klia henne när hon kliar sig, då våra fingrar ofta är bättre. Prova att hålla benen hon ska tugga på så det blir lättare att tugga.

Testa att belöna rätt beteenden, dvs närhet, ögonkontakt od i alla lägen?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
6/9/15, 12:00 PM
#6

Om ni ska omplacera henne, välj någon som vill ha en självständig hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[Nattis89]
6/11/15, 9:21 AM
#7

Vi brukar hjälpa hundarna att klia om vi är närheten, när hon är i löpen och tjuter så är vi där och lugnar henne med smekning och röst. Vi bryter av hårdare godsaker i mindre bitar så det blir lättare att tugga.

Jo, mina svärföräldrar och mina föräldrar gillar hennes självständighet, så hon ska endast flytta genom familj.

Kan tillägga att hon har provat bo hos mina svärföräldrar under en månad (inte den längsta tiden iof), men då åt hon dåligt, ville bara ut och göra sina behov sedan in och ligga under trappa.
Hon verkar ju gilla oss, men hon ändrar sin personlighet på en halv sekund.

Vi har planer på en hund som vi får mer kontakt med då vi vill ha en kompis i skogen, vid träning och hemma. Men vi vill inte att hon ska behöva vara svartsjuk och passa upp oss hela tiden eller bli deprimerad och göra som när hon bodde hos mina svärföräldrar.

Upp till toppen
Annons: