Annons:
Etikettbeteende
Läst 3341 ggr
Levijo
2015-05-30 07:05

Leva med urhund

Skulle ni kunna beskriva så utförligt som möjligt hur det är att leva med urhund? 

Raserna har alltid intresserat mig, men jag tycker de låter "knepiga" att ha att göra med :P

Annons:
Vattnadal
2015-06-02 12:36
#1

De har ofta mindre "will to please", så det gäller att tänka om i sin hundträning. Jag jobbar på att vara en trevlig resurs för hundarna. De vet att jag är trygg, att de kan lita på mig, att de får mat, motion, att jag inte släpper fram elaka hundar eller människor till dem. Vi är mer inne på att vara kompis/förälder/lärare till hundarna, än att vara "ledare". Är man får hård och korrigerar en urhund utan att den fattar varför, tappar man förtroendet.

Tror mycket att man ska se till att ge dem den berikning de behöver, så är de enkla att ha.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

n00bArtWork
2015-06-02 12:43
#2

Egen sinniga skulle jag nog påstå, det märks att detta är i regel ingen vanlig tamhund och man gör sig lätt osams med dem tycker jag om man inte som Vattnadal skriver övertydlig med vad de gjort fel.

När de väl vet att ett beteende är fel som de ändå gör så skäms dem och kryper längs väggen innan man ens märkt av beteendet för de förekommer en ofta och är väldigt smarta, dock så är deras klokhet inte någon "will to please" utan mer tänka ut sina egna saker.

Levijo
2015-06-03 14:28
#3

Tack! Det låter lite som min mops och Grand Danois, fast ändå inte. Min mops har aldrig tolererat (när jag var dum och trodde på sånt) fysiska korrigeringar, utan beter sig mest bara mer illa om man försöker stoppa henne att göra något istället för att visa vänligt vad hon får göra

Hildgrim
2015-06-07 08:46
#4

Jag kan bara hålla med dom andra, att en urhund har mindre will to please och att man måste använda mjuka metoder. :) Dom gör inget dom inte vill göra.

Upp till toppen
Annons: