Annons:
Etikettbeteende
Läst 1635 ggr
Novelia
4/29/15, 2:29 PM

Knepig osäkerhet

Min hund har blivit lite knepig. Det gick från ena dagen till den andra när han blev ca 10 månader. Han visar tendenser till en viss osäkerhet. Vissa dagar älskar han alla människor, låter dom klappa, han skuttar uppi knät på dom osv. Andra dagen skyggar han, sträcker dom ut handen går han undan eller sätter sig och tittar på dem. Godis tar han inte heller emot dom gångerna. Han hoppar undan som en hare eller gömmer sig bakom mig om dom försöker klappa. (?!) 

Han reagerar inte på folk runtomkring förutom när dom just sätter fokus på honom. Varför beter han sig såhär? Och varför bara vissa dagar? Han är mycket bland folk, har aldrig blivit utsatt för något negativt varken från oss eller andra. Vi är väldigt noga med att uppfostra med positiva metoder etc. 

Behöver jag oroa mig för att det är ska eskalera till en riktig osäkerhet eller är det bara en ålder jag bör vänta ut? Hur stärker jag honom socialt utan att göra värsta grejjen av det här som kan bidra till ännu mer osäkerhet? 

När han var runt 6 månader hade han en liten sväng av osäkerhet emot hundar. Men över en natt försvann det och nu är han hur social och bra som helst, han älskar alla hundar. Under den perioden älskade han människor men nu har det blivit tvärtom. 

Jag har svårt att få grepp om hans beteende eftersom att det varierar från dag till dag om han är trygg eller osäker.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Vattnadal
4/29/15, 2:58 PM
#1

Kan det vara spökåldern? Eller bara knasiga hormoner?

Testa att vara noga med att du hälsar först på alla, både hundar och människor, gärna ta i hand så det syns att du verkligen kollat av dem. Var noga med att bara låta snälla och lugna människor hälsa på honom sen. Be gärna alla att vara noga med kroppsspråket, vilka signaler de sänder ut. Tyngdpunkten framåt är hotfullt. De kanske kan låta bli att titta på honom oxå, och låta honom gå fram om han vill hälsa, annars slipper han. De gånger det är någon som han kanske måste acceptera, be dem ignorera honom ett tag, kanske kasta väldigt gott godis till honom, utan att titta, så att han får se att de är trevliga utan att tränga sig på.
Fast börja med att du hälsar först, det kan ni komma långt på.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lambero
5/1/15, 1:09 PM
#2

Jag skulle nog låta honom lugnt och sansat hälsa de dagar han vill hälsa. De andra dagarna skulle jag inte tillåta att någon hälsade. Jag skulle nog inte heller locka med godis om han tydligt visar att han är osäker. Risken finns att han går fram för att ta godiset trots att han är osäker på människan vilket kan göra situationen värre. Däremot så kan man ju, som Vattnadal sa, kasta godis åt hunden utan att försöka locka fram den.
Jag har en hund som blir hysteriskt glad av att träffa människor, men jag upplever att det är en överdrivet fjäskande vilket egentligen bottnar i en osäkerhet. Så det kan ju vara värt att fundera på hur han beter sig även de dagar han vill hälsa också :)
Svårt att säga varför, men om han skiftar från dag till dag så kanske det går över? Så jag tror på att anpassa dig efter honom. Och vänta ut det lite grann innan du behöver oroa dig och känna att det är ett problem.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Upp till toppen
Annons: