Annons:
Etikettavel-genetik
Läst 2776 ggr
Vattnadal
3/13/15, 3:24 PM

Mer valpar, fast inte hos mig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingrid, min grönis, är jag ju bara delaägare på. Hon ska få en kull hos uppfödaren innan hon är bara mkin. Vi förberedde oss i höstas med koll av höfter och armbågar. Hon har 1:a pris på DP60 och ett CK, bästa tik och BIM på SPHK-utställning samt ett CK, CACIB och BIR på SKK.

Hon var ju med på Polardistans, men de tvingades bryta efter 85 km. När de kom hem sattes hela spannet i karantän då Ubbe var sjuk tor-fre. Först på söndagen inser jag att Ingrid löper och kontaktar upfödaren. Redan onsdag börjar hon uppföra sig som att hon är i höglöp. Sist smög hon igång, så även denna gång. Felix, hanen som ska bli pappa till kullen, kommer till oss om 2 timmar. Jag kommer hem nån timme senare. Hoppas lite romantiska promenader ska få igång kärleken. Vi hoppas att de får till 2-3 parningar innan söndag, så han kan åka hem då. I värsta fall får han stanna och vi köra upp honom till Östersund när det är klart.

Ingrid stannar hos mig till det är 2-3 v kvar till valpning, så ska hon till Norge, valpa och ta hand om dem. Blir tomt hemma i 10-12 v då, kan jag lova!

På fotot kommer Ingrid i mål tillsammans med Diini och Örni dag två på DP60 i Hamra. Hon är den som går ensam bak.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
SaraC
3/14/15, 6:30 AM
#1

Kul med valpar! Känns det okej att lämna ifrån sig henne?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
3/14/15, 10:31 AM
#2

De kom hem till oss igår, och skulle enligt order från mig börja med en liten promenad. Ingrid brukar nämligen tycka att stora grönlandshanar är lite läskiga. Hon vet nog inte alltid att hon är en grönis själv. 😉
Ingrid blev dock kär direkt, och efter 100 m promenad flörtade de så att de fick vända. De släpptes in i en hundgård, människorna var med för att fota och hålla koll, samt hjälpa till om de fick panik vid hängningen.

Först fattade han inte riktigt, så Ingrid hade lite sexualundervisning. Sen trillade poletten ner, och de fick till det snabbt. 15 min hängning, där Felix bara behövde hjälp att få ena bakbenet på rätt sida. Lite läskigt, men med moraliskt stöd gick det fint. 45 min efter att de kom var det klart.

Vi försöker igen idag och imorrn. 

Skojar du att jag gruvar mig över att lämna bort henne! Hon är mitt lilla ❤️, så mjuk att jag är rädd att nån ska vara för hård. Hon är ju inte uppfostrad med hårda metoder, och tycker att det är jobbigt om man korrigerar med rösten. Fast Tove är snäll, och har haft så många kullar att det klart att det kommer att gå bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
3/27/15, 2:00 PM
#3

Förstår det, men det kommer säkert gå fint som du säger! Värst för matte kanske. Hur har det gått för kärleksparet?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
4/1/15, 5:15 PM
#4

En parning fredag, en andra parning lördag och en tredje på söndagen. Hon har mått lite illa, så håll tummarna att det blir valpar i mitten av maj!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
4/14/15, 4:57 PM
#5

Det lutar just nu åt att jag får kliva in som mer aktiv delägare på första kullen. Ingrid får troligen stanna hos oss med kullen. Löjligt förtjust.

Dock blir det ju en del extra jobb, precis nu då huskyvalparna flyttat ut. Det är ca 5 v till de föds, och 3 v kan de bo i valplådan. Frågan om de får stjäla köket av oss 2 v eller så, sen flytta ut. Köket lider av valpar, men det är ju mysigt att ha dem inne oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
5/16/15, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det gick en bit av slemproppen i lördags, mer i onsdags. Igår morse började tempen gå ner, ligger kvar på 37 än. Hon fryser så hon skakar, bäddar, flåsar, tycker att det är lite mycket nu.
Jag är på jobbet till 14, sen hem och ta en liten prommis, om hon kan tänka sig det. Bara tempen går upp, så kommer de. 

Hon har bäddat sönder en biabädd, men gillar nu valplådan. Jag vill gärna att de kommer idag, då jag längtar, Tove som tar kullen, är norsk, och vill gärna att de föds imorrn. 😂

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
SaraC
5/16/15, 11:07 PM
#7

Följer med spänning :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
5/17/15, 10:52 AM
#8

Hur har det gått?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
5/18/15, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Krister ringde mig 2 min innan jag skulle stänga butiken i lördags, och tyckte jag skulle skynda mig hem. Kvart i fyra kom en svart hane med lite vitt, straxt före fem kom en mörkbrun tik med vita tecken, sen hände inget mer. Vi insåg tillsist att det blev en väldigt liten familj. Bra för Ingrid som har första kullen, sämre för Tove, då hon hade massor av intressenter och kombinationen är viktig. 

Vågade inte tro att jag skulle få behålla en, när det blev så få. Igår ringde Tove och berättade att båda valparna ska till folk som kommer att avla, om de blir dugliga. Eftersom hon vet att jag kommer att göra det, stannar tiken hos mig.  ❤️

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
5/18/15, 1:07 PM
#10

Åh grattis! Och vad roligt att den ena ska stanna! Blir det tiken ni behåller då?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
5/18/15, 1:15 PM
#11

Jo, det blir tiken som stannar!

Tove tyckte att jag skulle ta en till kull på Ingrid sen oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
5/26/15, 12:03 PM
#12

Ingrids valpar dog. Någon gång mellan kl 15-17 onsdagen den 20:e. De var pigga och helt normala runt 15, vid 17-tiden var båda döda. Antingen har de bäddats ner och kvävts av misstag eller så har någon av de andra hundarna dödat dem, vi vet inte.
Första kvällen och natten var Ingrid väldigt stressad och chockad, jag med. Det tog ett dygn innan hon släppte värsta stressen. På fredagen började hon bli mer sig själv, på söndagen är hon helt normal igen.
Vi parar om igen vid nästa löp. Då blir det halm i valplådan och är inte vi med i rummet, får ingen annan hund vara där heller.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

thea_thea
5/26/15, 5:28 PM
#13

Vad tråkigt :(

Annons:
SaraC
5/27/15, 11:05 PM
#14

Såg på fb :( Så sorgligt.. :( Skönt att Ingrid ändå verkar ta det rätt bra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
5/28/15, 12:03 PM
#15

Men gu så sorgligt :(

Upp till toppen
Annons: