Annons:
Etikettdrag
Läst 1558 ggr
[napulii]
3/10/15, 7:26 AM

Dragfrågor

Eftersom jag upplevt det rätt svårt att hitta information om just draghundssporten som tävling här i Sverige när jag googlat, tänkte jag fråga om det här (tänker att det kanske finns fler dragkunniga här på Spetsar och Urhundar iFokus än det vanliga Hundar iFokus). Det jag undrar är vad det finns för olika klasser, tävlingar, meriter, titlar och beteckningar osv. Vad som är skillnaden mellan tävling och dragprov samt var man kan hitta dessa.

Tack på förhand!

Annons:
Vattnadal
3/11/15, 3:42 PM
#1

Först och främst delar vi upp hundarna i A, B och C.

C är siberian husky och doberman. 

B är alla rasrena hundar utom siberian huysky, doberman och stående fågelhundar.

A är alla övriga hundar, dvs stående fågelhundar och alla blandraser samt rasrena utan stamtavla.

Det finns tävlingar på snö, där du kör skidor med lina, 1-2 hundar kan även dra pulka och du åker skidor bakom den. Sedan har du nordisk släde där en eller flera hundar drar släde och du åker skidor bakom. Nomesläde dras av hundar, och du står bak på släden. Där finns det klasser för 2, 4, 6, 8 och obegränsat antal hundar. Distanserna skiljer sig en hel del. 2 spann släde brukar bara vara 4-5 km, sprintklass är ofta ca 10-15 km, medeldistans minst 2 x 30 km till 160 km, långdistans är oftast över 200 km, ibland över 1000 km.

På barmark kan du springa med hunden, sk canicross. Du kan även cykla med hunden, köra sparkcykel med 1-2 hundar, 3 hjuling eller vagn med 2, 4, 6 eller 8 hundar.

Det finns en del olika klubbar som arrangerar dragtävlinghar. Dels SPHK, svenska polarhundklubben, även SBK, brukshundklubben, samt draghundklubbar under svenska draghundsportförbundet. Här hittar du en tävlingskalender.

Jag har tyvärr dålig koll på titlar och meriter du kan ta på SBK. Antar att du ska ha 3 1:a pris för att få ut ett dragchampionat. Vi med rasrena polarhundar kan få ut draghundschampionat, då är det lite olika krav för alla raser, men minst 3 1:a pris och godkänt utställningsresultat brukar behövas. Grönlandshunden måste ha minst ett godkänt DP10, för att visa att de kan dra ensamma oxå.

Dragproven som inte är tävlingar tror jag att bara grönlandshund, samojed och malamute kan vara med på. Det finns då DP10, där de tex ska klara milen på under 55 min framför pulka eller släde med vikt anpassad efter ras och kön, DP60 drar de 3 mil 2 dagar i rad, även här med vikt efter ras och kön.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: