Annons:
Etikettbeteende
Läst 1887 ggr
LindaLarsson
2015-03-01 12:15

Kissar bara på textilier

Många är säkert med i hundar.ifokus också men behöver alla råd jag kan få, tacksam för svar! :) 

Hej, hämtade hem en lapphunds tik i torsdags hon har alltså varit hos oss i tre dagar nu. Buren stod framme när hon kom och hon trivdes genast i buren. Igår kväll började hon helt plötsligt kissa i buren inte en gång utan tre gånger i rad, så fort vi bytt ut filtarna var hon där och skvättade igen. Vi tycker att detta känns jättejobbigt då buren ska vara hennes "fristad" men med detta beteende måste vi hela tiden vakta henne även i buren. Igår kväll tänkte vi att det kanske bara var tillfälligt men hon har gjort om det även idag, och två gånger i rad har vi fått avbryta henne från att sätta sig och kissa i soffan. Vad är det med henne och att kissa på textilier, hur vänjer vi bort detta? Vi vill ju helst inte behöva ta bort buren från henne då vi vill kunna bur träna henne.

Annons:
AnneN
2015-03-01 12:27
#1

Hur gammal är hon?

Är det en valp/unghund som kanske inte är 100% rumsren ännu så kan det vara att hon kissar där det är bekvämast = inte rinner ut på tassarna som det kan göra på tex golvet.

Är det en vuxen tik så skulle jag rekommendera att kolla så hon inte har urinvägsinfektion, då kan de vilja kissa på mjukare underlag pga att det gör ont att kissa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LindaLarsson
2015-03-01 12:39
#2

Det är en valp, hon har som sagt bara varit här några dagar. Men när hon kissar kissar hon så lite, hon kissade min sambo hann bara byta filtarna så springer hon dit igen och kissar. Hon kissar alltså inte för att hon är nödig utan känns mer som en typ av revirmarkering. Jag hetsar säkert upp mig tidigt då hon varit här så kort men vill inte att det ska bli en vana att kissa i buren, då halkar vi tillbaka så fruktansvärt mycket i bur träningen :/

AnneN
2015-03-01 12:41
#3

Kanske testa att under några dagar ta bort buren och efter hon kissat inne så ta ut henne direkt så hon får rasta sig klart ute.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Em_
2015-03-03 17:39
#4

Så små valpar markerar inte revir. Det första som slog mig var UVI, men det kanske inte är så troligt. Hur hade hon det hos uppfödaren? Är hon van att kissa på tyg därifrån? Min lapphund är född på vintern och lärde sig kissa på snö, han hade ett fasligt sjå att leta snöfläckar när det började töa ^^ Tillslut gav han upp och började kissa på gräs också. Du kan ju ha buren framme utan filtar om det känns viktigt att den är med från början.


Hell
2015-03-21 08:27
#5

Valpar gillar att kissa på textiler, vi kunde inte ha varken mattor eller filtar på golvet till honom i början. Inte heller gick det att ha honom i soffan utan stenkoll. I sängen funkade inte ens det för där kunde han verkligen ninjakissa. :P Rumsren blev han när han var 4 - 5 månader, och tom när han var nästan rumsren kissade han i sängen om han kom åt. Det var väl gosigt helt enkelt.

Stressa inte med det, rumsrena blir de till slut. Tycker ni att det är jobbigt att byta filtar och tvätta skulle jag ta bort de helt, även om det ser gosigt ut så klarar lapphundar sig utan det. Hasturs favoritplats var och är på det svala kaklet i badrummet. 

Kissar hon oftaoftaofta och yttepyttelite hela tiden kan ni ju kolla IVU hos vet om ni är oroliga, men jag tror hon bara är på en ny plats och inte känner sig hemmastad än. Att du säger att hon känner sig trygg i buren och genast börjar kissa i den - ja, det är en trygg plats ju. ;)

Sen känner jag när du säger att ni halkar tillbaka fruktansvärt mycket i burträningen - det är en valp på 8 veckor vi pratar om? Som varit hos er i tre dagar? Stressa inte. Tänk inte så när det är en sån liten vi pratar om. Lägg energi på en bra grundrelation med kontakt, kärlek och trygghet. Jag "glömde av" att ensamhetsträna Hastur fram tills att han var… 16 - 18 veckor och trodde att det var helt kört. Det var det ju såklart inte.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

SaraC
2015-03-27 13:58
#6

Hur går det?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Upp till toppen
Annons: