Annons:
Etikettövrigt
Läst 10109 ggr
zatanica
2/24/15, 9:43 PM

Lapphundar skälliga?

Har fastnat för svensk och finsk lapphund. Har bara hunnit träffa en svensk lapphund och den var hur mysig som helst och den ville gärna ha koll på alla "sina" människor (vi var ett par stycken som var ute i skogen) han gick och vallade oss typ för att vi skulle hålla ihop.

Men så idag så stötte jag på en uppfödare av schäfer , hon påstod då att lapphundarna var oerhört skäliga och jagade allt de kunde för att de hade så mycket jakt i sig. 

Vad jag har förstått så är svensk och finsk lapphund renvallare och då kan jag inte för mitt liv förstå varför de skulle jaga allt de ser? 

Att de skulle vara skäliga har jag stött på många gnager när jag läst om raserna.

så ni som har dessa tvår raser, hur upplever ni dem vad gäller skälighet och jaktinstinkt?

Kändes lite som att hon ville sälja in sin egen ras och nästan smutskasta andra.

Annons:
Wellcraft
2/24/15, 9:52 PM
#1

Jaktinstinkten har jag upplevt att den är lika med noll, handlar nog snarare om understimulans eller någon individ som råkat vara vallidiot el liknande.
Skäller ja, de skäller och det pga bakgrunden som vallhund.
Skallet går att dämpa, men inte ta bort helt.
Och om personen i fråga föder upp schäfer så är inte hon rätt person att skylla på att andra raser är skälliga eller låter, har hon öronproppar på sig hemma bland sina egna hundar?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Alana82
2/24/15, 9:54 PM
#2

Min finska lapphund var väldigt skällig när jag fick henne, blev bättre med tiden men man bör ägna en del tid åt träning om man inte vill ha en hund som skäller väldigt mycket, de finns även mycket jakt i dem, min var och skällde/jagade allt som rörde sig i skogen utom älgar, gissar att de var stora och lite läskiga, helt tokig på ekorrar var hon också, då var man tvungen att ta henne i halsbandet och släpa bort henne från platsen och sedan kolla hon samma ställe i veckor efteråt, ifall ekorren skulle vara kvar eller så.

Men min var en omplacering från ett mindre bra hem så med en bättre start kanske hon hade varit helt annorlunda

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Katti
2/24/15, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nej, de är inte alls skälliga för att vara spetsar. 

Jag har tre vuxna, och de skäller inte ens när det ringer på dörren. För så vill jag ha det! Det är jag som har ansvaret här, så de har inga krav på sig att vakta 🤐. Det har inte varit några som helst problem att få dem att förstå det! 

Jag har också en mittelspitz. Kaxig efter att ha lyckats så bra med att hålla lappisarna tysta brydde jag mig inte om att det sägs vara en skällig ras när jag bestämde mig. Hon skäller som en tok, och jag får henne inte att låta bli, vad jag än gör 🎧. Men inte ens hennes skällande får igång lappisarna. De tar livet med ro ❤️.

Dock ska väl sägas att skällandet finns i dem. De skäller ofta under det arbete de är framavlade för, så man får visa var man står i frågan från början!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

zatanica
2/24/15, 10:02 PM
#4

#1Vad jag har förstått så vallar de väll med hjälp av skallet, så då är det ju inte så konstigt om de skäller.

Ja hennes schäfrar låter riktigt ordentligt väldigt ofta, ekar över hela byn 😃

zatanica
2/24/15, 10:06 PM
#5

o vilken vacker bild katti 🙂

Ja jag tror fortfarnade att den svenska och finska lapphunden skulle passa bra hemma hos oss för här är det vi som bestämmer, har en sibirisk katt som vi har övat lydnad med för han trodde minsann att det var han som bestämde och kunde göra som han ville.  Men nu måste man sitta vackert för att få sin mat bland annat 😃

Katti
2/24/15, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9
#6

Synd att du inte skulle ha valp nu. Har en underbara herre på 10 veckor här 😇.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Em_
2/24/15, 11:09 PM
#7

Jag upplever min hund som att han har lägre skalltröskel än andra raser. T.ex: om han inte riktigt förstår en lydnadsövning blir han frustrerad och då kommer det några skall. Han är fortfarande lugn och still och har fullt fokus på mig. Tystare raser börjar inte skälla förrän hjärnan redan går i 120. Ägare till sånna hundar kan uppfatta det som att min hund ligger på gränsen till psykbryt halva träningspasset, men det gör han alltså inte.

Vallandet märks inte så mycket, det är mest om vi är flera personer är ute och vi delar på oss. Då skällde han väldigt mycket när han var unghund, de vallar ju som sagt med skallet, men vi har tränat på det och nu tittar han bara efter de som försvinner.

Hos oss kliver rådjuren knapp av stigen när det kommer en hund, så jag har inte min lös där. Han plockar upp spår själv när vi är ute (ska se om jag får tummen ur och kommer i väg på spårkurs, de vore roligt att ta vara på has spårintresse). På platser jag kan överblicka får han vara lös. När man tränar inkallning kan man verkligen spela på vallandet och "försvinna" när hunden inte lyssnar.


zatanica
2/24/15, 11:52 PM
#8

Men oj vad söt, han matchar våra katter med de vita tassarna 😄😍

Lapphundslover
4/17/15, 8:33 PM
#9

Första lapphund (lvh) skällde som valp och unghund. Tränades bort, och som vuxen hund var han som vilken annan hund som helst. Nuvarande lvh kommer nog att behöva tränas lite mer för att få bort okynnesskallet. Lapphund vallar med skall, så det ligger ganska nära till hands för dem att skälla. I synnerhet när känslorna tar över. Jag tycker mig märka att ju äldre lapphund blir, desto bättre blir den på att hantera sina känslor. Ju yngre desto svårare. På en utställning som endast lapphundar deltar i, är det livat med mycket skall. Jag gillar det, andra inte.

Upp till toppen
Annons: