Annons:
Etiketthälsa
Läst 2705 ggr
My.
2/16/15, 9:29 PM

Motion för en finsk lapphund?

Hallå!

Lever idag med två finska lapphundar (7 och 9 år) men då vi bor i en lägenhet mitt i en 100% asfalterad stadsdel blir promenaderna därefter: Alltså ensidiga och inte så långa. Vi har istället kört med flera halvlånga promenader.

Nästa vecka skall vi dock flytta till en stoooor villa med en än större trädgård. Har ordnat så att vi skall bygga staket veckan därpå och hundarna kommer då kunna springa lösa i trädgården. Tänker att vi hägnar in minst 300kvm.

Vi tänker oss att ha åtminstone 1h/dag med aktiv lek (blandad mental och fysisk stimulering) i trädgården. Utöver detta kommer de få strosa runt lösa utomhus minst ett par timmar varje dag.

Nu till min fråga: Hur mycket motion (ren motion, inte kisspromenader) upplever ni att era lapphundar mår bäst av?

Annons:
siddelina
2/17/15, 7:37 PM
#1

Jag och Amy älskar att vara ute. Två, tre timmar är inte ovanligt när vi är ute på promenader. Vi strosar i skogen och då kan hon även springa lös när det är tillåtet. Vilket hon älskar. 

I övrigt upplever jag inte lapphunden som en svår ras, det är klart att hon vill vara ute och jättegärna nu den kalla årstiden

My.
2/17/15, 8:05 PM
#2

Va mysigt att gå ut och gå i skogen, det hoppas jag att det blir mer av för oss framöver! Det nya huset har skogen som närmsta granne åt tre håll så det blir nog mycket promenader där :)

Okej. Jag har själv svårt att bedöma då jag upplever att de är lika nöjda en dag av långa promenader som en dag av kortare. Vill dock inte att vi går för lite bara för att de "nöjer sig", heller inte överaktivera den äldre herren som lätt blir trött efter en timmes promenad. Därav frågan :)

Em_
2/18/15, 11:39 AM
#3

Blir det bara korta promenader några dagar i rad blir min hane rätt odräglig, så jag märker när han får för lite på det sättet. Jag tycker han uppskattar att få använda huvudet mer än bara gå och gå och gå. Med trädgård är det ju lätt att hitta på aktiviteter som inte är så fysiskt krävande, typ gömma godis eller sprida ut maten på gräsmattan så de får leta och pilla upp den. Och ligga på en filt på en uteplats och spana på fåglar och hålla lite koll är ju också snäppet bättre än att ligga och dåsa under köksbordet… :)


Upp till toppen
Annons: