Annons:
Etikettbeteende
Läst 1547 ggr
[Torpedtass]
2015-02-06 19:42

Hur hjälper jag henne tillbaka?

Vår hund har återigen fallit tillbaka i reservation vad gäller främlingar. Med träning blev resultatet tidigare att hon gick fram och nosa, lät folk hälsa när hon kände hon ville.

Just nu vill hon inte hälsa alls, fåtal går men hon är inte lika framåt längre som förr och detta tack vare att en "bekant" impulsivt med kraft smällt till henne på en draghundtävling då hon är allt annat än tyst när det väntas drag. Personen är sen länge konfronterad kring detta och svaret blev "jag slår inte hundar medvetet".

Hur som haver, jag brukar bara säga åt folk som kommer hit att ignorera henne men inte alltid det hjälper och hon sätter igång och skäller ut personen på avstånd.

Hon har alltid haft denna sida, denna osäkra/reserverade sida har hon ärvt av sin mor. På tävlingar är det en lycka då hon bara går förbi andra men det jag inte vill är att hon ska skälla ut folk, jag vill inte hon ska känna behovet av att vaka över andras närvaro, kan inte vara hälsosamt i längden.

Vill ha tillbaka den lugna hund som bara kom till dörren, kolla vem som kom och sen gick iväg.

Tips? Ideer? Hur gör jag?

Rör sig om en Europeisk Slädhund med Vorsteh, Pointer och Siberian Husky i släktledet om det har någon betydelse.

Annons:
Vattnadal
2015-02-09 13:39
#1

Har du otur är det kört, då en riktigt känslig hund kan bli förstörd av en engångshändelse.

Försök vara nog att du under en lång tid, kanske alltid, alltid hälsar på alla människor med handskakning, så att hon ser att du kollat av dem. Be sen alla att ignorera henna, och låta henne komma fram om hon vill. Vill hon inte, låt henne slippa. Är det folk hon måste hälsa på, veterinär, domare ed, är det bra att träna lite ändå. Ha folk du litar på att gör som du säger. Ge dem riktigt gott godis, du hälsar på dem (både ute och inne hos er) så hon vet att det är OK. Sen får de utan att titta eller ta kontakt med henne kasta gott godis till henne. Om hon tycker det går bra, be dem kasta lite närmare sig själva. De kan sitta ner, och kasta så att hon måste komma rätt nära, sen inga krav på mer. Om det går bra, fortsätt till de kan lägga godis vid fötterna och hon tar det, sen kanske ur handen. Så småningom kanske de kan mata med en hand, klappa med den andra. Alltid med lugna rörelser, inga hotfulla signaler uppifrån. Var noga med att de har tydligt snällt språk, dvs tyngdpunkten bakåt, inte stirra, gärna vrida huvudet lite åt sidan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: