Annons:
Etikettbeteende
Läst 12702 ggr
[Boo91]
2/5/15, 12:56 AM

Finsk lapphund - hane eller tik?

Hejsan! :)

Jo det är så att jag nu i flera år har funderat på att skaffa mig en finsk lapphund, och nu till sommaren/hösten ska det äntligen ske.  Jag är helt fast för rasen men jag velar fortfarande mellan tik eller hane. 

Jag har bara erfarenhet av tikar när det gäller finsk lapphund då en kompis äger en tik och likaså gör en kollega på jobbet.  Båda två är helt underbara till sättet, givmilda, lugna, skäller aldrig och väldigt gosiga av sig. Dock så har jag alltid gillat hanar mer när det gäller hundar (eller djur överhuvudtaget för den delen) för det känns som jag 'klickar' mer med dem. (men har bara haft en schäfertik innan tillsammans med familjen)  Så jag tänkte höra vad ni som äger denna ras har att säga?

 Något jag är orolig för när det gäller hanar är hur jobbiga de kan bli vid löp av tikar. Jag vill ju heller inte kastrera för en sådan sak och jag har dessutom hört många säga att pälsen blir 'förstörd' efter kastrering? Jag har även hört att hanarna inte är lika keliga emot en som tikarna är och att de istället är mer självständiga.  Sen är det ju också det här med att de kan bli väldigt dominanta o bråkiga mot andra hanar. 

Det finns väl negativt o positivt om båda könen egentligen. 

Jag är så kluven…

Annons:
Em_
2/9/15, 7:31 PM
#1

Jag har en hane. Han var självständig som valp, men sen han fyllde ett har han blivit en riktig kelgris. Får han upp ett löptiksspår ute blir han disträ, men annars märks det inte på honom när granntikarna löper. Han funkar bra med min andra hane, men främmande hanar går inte alltid. 

Precis som dig klickar jag också bättre med hanar. Gå på magkänslan, det är ändå relationen du är ute efter. Tikar har ju också praktiska nackdelar som löp skendräktighet och pyometra.


Hell
2/10/15, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Killar inte så keliga? Skämtar du med mig? Haha, nä. Men min Hastur är en första klassens kelgris. Vet flera hanar som är det. Du kan få både en hane och en tik som inte är så keliga, och du kan få en riktig gosegris oavsett kön. 

Jag var helt inne på tik för jag hade, precis som du, träffat tikar jag tyckte jättemycket om. Åkte på en träff innan jag bestämde mig, och av de sex lapphundar jag träffade var det framförallt hanarna som kändes som om de skulle passa mig. 

Det är lite jobbigt när tikar löper, men å andra sidan är han en unghund med ludd mellan öronen. Han är inte okontaktbar, bara lite extra brökig. Jag får vara tydlig med att vi inte fjantar runt, ställa krav osv precis som vanligt. 

Min kan gruffa en del med hanar i samma ålder, men det brukar gå bra. Det problemet kan du ha med tikar också. Det som kan vara skönt är om ni redan har många hundar i familjen/kompiskretsen välja en hund som passar in i det. 

Ta den valp du klickar med, det kommer bli bra. Det är en underbar, vänlig ras som ger så mycket. Det är inte så stor skillnad mer än det yttre och sen lite olika besvär. Som #1 säger har tikarna sina problem med.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

My.
2/17/15, 8:10 PM
#3

Jag har också erfarenhet av mystokiga hanar. Har två stycken här hemma 😃
Träffa föräldrarna innan bara så är min uppfattning att temperamentet på hundarna skiljer mer åt från individ till individ (alltså hur föräldrar är) än från hane till tik. :) Sedan tycker jag att du skall välja en individ som du klickar med!

Katti
2/24/15, 10:04 PM
#4

Säger som andra att hanarna är minst lika keliga! Och lappishanar är inte kända för att vara bråkiga, men till ganska stor del blir de ju vad man gör dem till. Så se inte det som ett problem tycker jag! När man som uppfödare har en kull valpar vill de flesta ha tikar. Oftast på grund av okunnighet som jag ser det. D v s att man tror att hanar är svåra och bråkiga… Så du får mer att välja på om du väljer en hane 🙂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Metroid]2
3/21/15, 12:08 AM
#5

Våra lapphundar (både i familjen och egna) har alltid varit riktiga kelgrisar oavsett kön. Vi har endast haft en tik som inte varit så speciellt social eller kelen dock.

Vår senaste hane tog sats och hoppade upp i knäet så fort han såg (eller antog :P) att man skulle sätta sig ned. Han är nog en av de mest pussglada hundar jag haft :)

Shirokaze
6/26/16, 4:49 PM
#6

Nu äger jag ingen finsk lapphund men rent generellt brukar väl oftast tikar vara lite mjukare till sättet och lättare att hantera? Finns ju såklart undantag då alla hundar är individer men jah. Dock så vad kommer till kelandet/gosandet så skulle jag knappast tro att könet gör någon skillnad där. Hanar brukar väl oftast vara mer aggressiva mot andra hundar av samma kön också?

Men jao, gå på magkänslan och vill du ha en hane för att det känns 'mer rätt' så ta en hane. :) Det är ju oftast ändå relationen man går efter och om det klickar bättre med en hane så är det ju det som det ska vara för dig. Lycka till!

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Annons:
Zaviie
7/3/16, 7:34 AM
#7

Jag har en hane, en väldigt kelen sådan. Han slänger sig på rygg och vill bli kliad på magen, smyger upp i knät och pussas och älskar(blir överlycklig) att bli kliad på ryggen. Jag är också en sån där som klickar bättre med hanar, och jag skulle egentligen haft en syster till denna killen men ja det klickade helt enkelt med denna myspojk.
Så mitt spontana råd är att välja en individ som passar med dig. Båda har för och nackdelar.
Han är ännu bara 10 mån men markerar lite vid löptik, hittills ingen fara. Älskar allt och alla, även hanhundar och bor även med en.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Katti
7/26/16, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 Det där är till allra största delen myter enligt mig. Hanar av vissa raser kan vara benägna att mucka med andra hanar. Men ofta muckar tikar av dessa raser med andra tikar, så det kan väl gå på ett ut…

Och att hanar skulle vara tuffare och därmed svårare att fostra är ren bullshit enligt mig. Det är dock möjligt att det kan vara så hos raser som är kända för att vara hårda (dessa raser har aldrig attraherat mig, så jag har begränsad erfarenhet av dem. Den jag har säger mig dock att inte heller tikarna av dessa raser är helt lätta.). Hur som helst hör definitivt inte lapphundar till de "tuffa raserna"!

Av de lapphundar jag har haft (fyra vuxna) är hanen defintivt den som är mest förarvek och villig att vara till lags. Även en hanhund som jag lånade en tid var väldigt mjuk till sättet, liksom många av de hanvalpar jag har sålt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: