Annons:
Etikettvalpar
Läst 2458 ggr
Wirrie-bell
2015-01-02 18:57

Vilket kön på hund nr2?

Hej, nu har jag bestämt mig för att det ska få komma hem en renrasig liten Siberian Husky till våran lilla flock. Våran flock består av en hund(Schäfer, Siberian husky blandning på 1½år, hane), två katter och två människor. Jag har dock väldigt svårt för att bestämma mig för vilket kön jag vill att valpen ska vara så jag skulle behöva lite hjälp med att bestämma mig för om jag ska ha en tik eller en hane. 

Skulle hjälpa massor om jag kunde få olika för och nackdelar, när flocken är "färdig" kommer jag att ha 4 hundar(finns en risk för att det blir fler) 🙂

Annons:
akittehmonster
2015-01-02 18:58
#1

Hur ska du göra vid löp? (om du skaffar tik)

Wirrie-bell
2015-01-02 19:08
#2

#1 Har familj och vänner som gärna ställer upp och hjälper till. Har dock även funderat på kastrering(om det skulle bli en tik)..

Vattnadal
2015-01-04 12:36
#3

Kastrera tik är ett stort ingrepp, dyrt och längre konvalescens än då hane kastreras. Kastrerar du hanen ni redan har istället, bör det göras i god tid innan tiken ska löpa. Detta då de fortfarande kan para en tik, och det finns en risk att det blir valpar uppåt 2-3 v efter kastreringen.
Tänk även på att en kastrerad hane kan eggas upp av höglöpande tik så att han genomför parning med hängning. Det blir ju inga valpar om det gått tillräckligt lång tid sen kastreringen, men de kan skada varandra om man har otur.

Vad talar mot en till hane?
Husky är ju avlad att fungera fint med andra hanar. Väljer du en uppfödare med trevliga hundar borde det fungera fint med 2 hanar. Såvida den du har nu är trevlig då.

Hanar är ju ofta lite större och starkare, vilket kan vara en fördel i draget. Med 2 hanar kan du köra kickspark eller en mindre släde utan att jobba ihjäl dig själv.

Tänk mer på vilka linjer du väljer husky från, än kön. Åk runt och träffa flera uppfödare så du ser vilka som har vuxna hundar du gillar, vilka som använder sina husky till det du ska göra med dina.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Wirrie-bell
2015-01-05 02:02
#4

#3 Jag lutar mer åt hane men är lite osäker, har inga planer på att kastrera min unga hane än och oavsett om min hane var kastrerad eller inte så skulle den eventuella tiken kastreras då jag är löjligt rädd för livmoderinflammation, har på tok för många kompisar med hundar som råkat ut för detta för att ens överväga att ha en okastrerad tik(om hon inte ska paras).

Vattnadal
2015-01-05 13:43
#5

Huskytikar ligger inte lika högt i riskgruppen att få pyo som andra raser. Tex golden ligger högre.

Jag skulle inte låta något sådant hindra mig att skaffa en tik dock. Känner man sin hund, har koll på löp, skendräktigheter och är uppmärksam, märker man en pyo i god tid. Jag har tex upptäckt det på en golden medan livmodern fortfarande bara var fylld av slem, inte var. Den syntes inte på röntgen, men då jag stod på mig att nåt var fel tog de ultraljud, och där syntes en lätt förstoring så det blev operation. Eftersom det var så tidigt hann hon knappt vara hängig och blev snabbt pigg.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: