Annons:
Etiketthundsport-aktiviteter
Läst 2424 ggr
[Mi-rand-a]
2014-12-17 19:39

börja dra

Har en Eurasier på 7månader som jag vill börja dra med, har vant henne vid en dragsele och så har hon fått släpa en flaska efter sig så hon ska vänja sig vid att ha något bakom sig, har även lärt henne ordet stopp som hon lyssnar halv på, men kommer som inte vidare därifrån, hon fattar som inte grejen utan knallar omkring precis som en vanlig promenad. Berömmer henne när hon sätter tyngd i selen men inget hon verkar ta åt sig av utan nosar bara vidare. 

Några tips på hur jag ska gå till väga? och hur långt vågar jag gå med henne?

Annons:
Vattnadal
2014-12-18 23:30
#1

Träna kommandon du kommer att behöva på alla promenader. Ett för att starta, öka tempot, sakta tempot, gå rakt, vänster, höger, stanna, passera saker osv.

 Har du en komisele eller en nome?

Kombiselen är mest allsidig. Då kan du dra med lina, skakel eller köra drag weight.

När vi håller grundkurser i drag, brukar vi börja med att låta alla prova att dra en trasmatta på 3-4 Kg. Hundarna fattar snabbt, det är lagom tungt, den låter inte, stannar när hunden stannar. Låt hunden dra kort i början, sen längre och längre ju mer kondis den får. Ingrid, min grönis, drar däck 6 km utan problem, men vi började med mattan 2 km,

När det funkar fint med matta eller däck längre sträckor, finns vanan att jobba framåt, inte gå ut i diket, kommandon börjar sitta. Då är det läge att prova dra cykel, spark, vagn eller dig på skidor tex.

Börja som från början, men kortare sträckor, sluta alltid medan hunden tycker det är kul för att bygga förväntan till nästa gång.

Ha alltid draglinan sträckt, så att hon lär sig att alltid väga lägga tyngd i selen.

Kör man sen med flera hundar, är det jätteviktigt att alltid hålla tempo så att alla hundars linor är sträckta. Aldrig snabbare än långsammaste hunden!

Håll hellre tempot nere i början, så att det inte går för fort.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2014-12-18 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här en bild på Ingrid i kombisele när hon kör lite DW. Stocken hon drog var rutten, så den krympte rejält under promenaden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Mi-rand-a]
2014-12-21 13:22
#3

Har en nomesele men kombiselen verkar vara mer "intressant" så ska kolla lite bättre på sånna.  Men går nomeselen att använda till att åka ex. skidor eller dra typ pulka eller är det bättre att ha kombi då? och går kombi att använda till att dra en på skidor m.m? 

När man tränar in kommandon man ska använda som ex. höger eller vänster, nöter man bara in dem genom att säga höger/vänster när man svänger eller ger man någon godis också?

Vattnadal
2014-12-23 10:01
#4

Nomeselen är till drag med lina, dvs om du cyklar, åker skidor eller drar släde. Ska du dra pulka behövs skakel att bromsa pulkan med, och då behövs kombisele.

Drar man något lågt, typ däck, pulka ed och använder lina till nomeselen trycks rumpan ner och det felbelastar.
Kombiselen är en nome, med dess fubnktioner, samt ringar för drag i sidorna och fäste för skakel, så den går att använda till både nordiskt drag, släde och lite DW.

Jag brukar bara säga riktningsordet varje gång vi svänger ed, och sen går vi däråt. De gånger hunden bara följer med säger jag inget, men om de är före och jag säger höger och de svänger rätt, får de beröm. Man kan ju med fördel använda sig av godis eller leksak oxå, att tex kasta dem åt rätt håll.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: