Annons:
Etikettdrag
Läst 2139 ggr
cissi_1993
2014-12-07 18:44

Drag hundar

hej

jag har några frågor angåend draghundar inte för att jag har eller tänker skaffa utan bara för att dom är inponerande.

när dom tränas hur långt drar dom då en kall vinterdag med ett ful vuxet och friskt span?

hur långt kan en ensam hund dra en person på typ en spark/cykel?

och dehär med ledarhund hur viktig är en bra ledarhund? dom ska ju bara springa framåt osv? (de sista är ju bara mina tankar som aldrig ens ägt en hund)

hur ofta är man ute med hela spanet och drar på Hösten/vintern/våren? och hur gör man på sommaren med träning?

tanken med träningsfrågorna är inte att hunden ska vara halft död när den är klar utan må bra. vet att min farfar tog sina 2 jakthundar och lät dom dra honom till sin kompis som bode 4km bort men vet inte hur hundarna mådde efter de.

sorry för en läng tråd

MVH    Cecilia

Annons:
[Torpedtass]
2014-12-08 16:18
#1

**när dom tränas hur långt drar dom då en kall vinterdag med ett ful vuxet och friskt span?
**Väldigt olika och beror på hur långt man kommit i säsongens träning. Man börjar alltid med att träna korta distanser för att sedan öka. Rör sig oftast om flera mil.

**hur långt kan en ensam hund dra en person på typ en spark/cykel?
**Beror på hur tränad hunden är, vilken hastighet man håller, vilken tyngd hunden drar, underlag, väder osv. Vår tik kan dra allt mellan några km till ett par mil beroende på hastighet, kondition, styrka, tyngd mm.

**och dehär med ledarhund hur viktig är en bra ledarhund? dom ska ju bara springa framåt osv? (de sista är ju bara mina tankar som aldrig ens ägt en hund)
**Väldigt viktigt. Ledarhunden är den som leder spannet och skall kunna samtliga kommandon föraren använder så spannet styrs dit föraren vill komma. Det krävs också väldigt mycket för en hund att stå i lead så en psykiskt stark individ är att föredra. Stort plus, enligt mig, också om hunden kan ta egna initiativ när nöden kräver. Vår tik (bild finns i min pres.) har räddat livet på mig en gång på en träningsrunda, hennes initiativtagande blev min räddning.

**hur ofta är man ute med hela spanet och drar på Hösten/vintern/våren? och hur gör man på sommaren med träning?
**ca 5 dagar i veckan Alla gör olika men personligen kör jag inte så länge temperaturen står över 14+ grader. Helst vill jag ha lägre än det men börjar korta distanser, 500m, när termometern står på 14+. Sommaren är det vila såvida inte temperaturen tillåter körning, då får man motionera på andra sätt tex simning.

Vattnadal
2014-12-08 16:45
#2

Hej!

Vi har 8 siberian husky och en grönlandshund som tränas för medeldistanstävling i viontyer, och så klöart turer för mys. I hemmet finns även en golden och 2 gamla alsaskan huskymixar, som mest går promenader och drar lite för kul.

när dom tränas hur långt drar dom då en kall vinterdag med ett ful vuxet och friskt span?

Vi börjar tävlingsspannet på 8 km när det är 12 grader eller under på hösten. Kör dem den rundan till det går att köra den utan att stanna och vattna dem,. Då går vi över på 11 km. När de tar den rundan snabbt och smidigt blir det 18-30 km. Kör 3-4 dagar i veckan. När snön kommer ökar vi på längden på träningen. När tävling närmar sig, går det lätt 6-9 mil en dag.
I år ska de gå korta polardistans, 16 mil. Den tävlingen kör snabbaste spannet på ca 14 timmar.

hur långt kan en ensam hund dra en person på typ en spark/cykel?

Som nämt ovan, det hänger på hund och förare, väder, terräng och annat. Han man en hund som inte är så stark, får man ju hjälpa till att trampa/sparka, särskilt i uppförsbackar.
En vältränad draghund drar ju sin förare många mil, men det tar ett tag att komma dit. Mycket träning!

och dehär med ledarhund hur viktig är en bra ledarhund? dom ska ju bara springa framåt osv? (de sista är ju bara mina tankar som aldrig ens ägt en hund)

En bra ledarhund står stilla och sträcker ut draglinorna innan starten. Den följer kommandon om riktning och fart, stannar och står stilla om det behövs, jagar inte efter vilt, passerar förbi mötande spann, folk i skidspår, på promenadvägar od. Den passerar hästar, får, kor i hagar, klarar av att köra om ett annat spann. Det är mycket påfrestande mentalt att vara längst fram. De vet att det är stort ansvar, samt att de ska klara av att ha en hög galningar bakom sig. Av våra hundar är 4 bra ledarhundar. Grönländaren kan i mindre spann, men tycker (troligen pga ålder, bara 2 år) att storspannet är läskigt att leda.

hur ofta är man ute med hela spanet och drar på Hösten/vintern/våren? och hur gör man på sommaren med träning?

Vi börjar när det är tillräckligt kallt ute. Aldrig över 12 grader, helst svalare. Är luftfuktigheten hög, vill vi ha svalare ändå. När det finns tillräckligt många svala dagar, kör vi 3-4 dagar i veckan. Ibland kör vi alla 9 i tävlingsspannet, kör jag dem, blir det 4 i taget, då jag är lite feg. Vi varierar även, så att ibland tar vi bara 2 framför cykel eller kickbike.
Under barmarkssäsongen kör vi ATV,m cykel eller kickbike. När det är snö kör vi släde. När snän försvinner kan det bli lite bvarmarjkskörning, men oftast får hundarna vila efter säsongen.
När det är sommar är det ofta för varmt. Då de jobbar september till april, få de vila sommarmåndaderna. Dagligt lek i stort rasthägn, lite promenader, klövjning och simma för de som gillar det.

tanken med träningsfrågorna är inte att hunden ska vara halft död när den är klar utan må bra. vet att min farfar tog sina 2 jakthundar och lät dom dra honom till sin kompis som bode 4km bort men vet inte hur hundarna mådde efter de.

Många med jakthundar drar igång konditionsträningen under april/maj, för att de ska vara i trim till jakten. Cykling med drag är jättebra för dem. Dock är det ju bra om de får ha riktiga dragselar, och träningen trappas upp lagom. Då klarar de lätt en hel del km.
Jakthundarna är inte riktigt lika känslig för värme som polarhundarna, men det bästa är ju att cykla med dem tidiga morgnar eller kvällen, när det i alla fall 'är under 15 grader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: