Annons:
Etikettdrag
Läst 2405 ggr
Bekka-AR
2014-12-01 17:45

Börja med drag

Hej! Jag och min sambo har nyligen fått hem vår efterlängtade Alaska malamute valp! Vi har tänkt använda honom inom drag då mest till kickbike. Idag är han 3 mån och vi har börjat dra lite enklare kättingar 1-2 kg som vår uppfödare sagt. Att börja tidigt med denna ras. Däremot har jag inte fått något bra svar på hur jag ska öka vikten och längden han drar. Vi märker mest på honom att om han inte får dra lite i veckan har han super mkt med energi. Så någon som har lite tips? :)

Annons:
Vattnadal
2014-12-02 13:59
#1

Vi som har husky och grönländare brukar inte börja riktigt så tidigt. Men det är nog för att våra har det garanterat i sig automatiskt, draget. 😉

Jag går mycket med valparna lösa, så att de får röra sig fritt i olika terräng, bygga muskler, träna balans, och så inkallning och annan vardagslydnad tidigt.
När de har koppel och går promenad har de alltid sele med y-front, och jag berömmer om de lägger tyngd i selen. Sitter kopplet i halsbandet berömmer jag när kopplet är slakt istället. Vissa kan få följa med lös när vi kör släde 2-5 km från 4 mån ålder.

När de är 5-9 månader, beroende på årstid och individ, får de följa med på kortare dragturer med de äldre hundarna. Ofta kör vi ett mindre spann med lugna hundar, och bara 2-4 km de första gångerna. 

En valp under 5-6 mån skulle jag bara leka drag med. Inget tungt och inte långt. Jag skulle alltså inte dra kätting mer än max 1 km förrän valpen är äldre.
Vill ni bara tömma den på energi, gå med den lös, lämna väg och stig, gå ut i skogen, bland stock, sten och ris. Stanna och gör godissök, balansövningar och annat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bekka-AR
2014-12-02 21:29
#2

Jo fick höra från uppfödaren att börja tidigt och fick ett med en lista på saker att träna som att börja dra ett mindre däck bara att vi inte har något så blev en lättare kätting. På pappret som någon annan uppfödare har skrivit som min tycker är bra rekommenderar också tidig träning och det för att valpen ska bygga upp muskler sakta men säkert. Ville if höra mig för vad andra tycker om detta. Ska nog ta kortare dragturer men oftare. Så håller vi på att försöka lära höger och vänster, svårast är nog att komma ihåg att säga det innan en sväng haha :p Tack för dina tips! De andra dagarna vi inte tränar kör vi med långlivade så han får springa av sig, vågar inte ha han lös än.. ska prova med sök i skogen! :) Men du som har erfarenhet, när tycker du man kan börja jogga med hunden? På min lista står det 6 månader, vad tycker du? Och på mitt papper står det att mellan 4-6 mån kan man börja köra med hunden i spann men som du sa kortare sträckor. Nu har vi ju bara en hund så vi undrar mest när det är dax att dra kickbike? :)

Vattnadal
2014-12-03 14:59
#3

Jag skulle nog titta mycket på individen. Är det en malamute som tänker bli väldigt stor och tung skulle jag ta det försiktigt, är det en av den lättare typen vågade jag nog mer.

Kanske börja gå promenader med dragsele i tolkbälte och uppmuntra drag, träna kommandon, och när valpen känns mer mogen i kroppen, börja jogga. Kanske jogga vid 5-6 mån, och därefter drag med kick/skidor? Tänk på att hålla farten låg och inte köra långt. Sluta alltid medan hunden har roligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: