Annons:
Etikettbeteende
Läst 3790 ggr
pluntan
2014-10-02 09:03

Hjälp! löp grönlandstik jag gravid

Hjälp!! Jag börjar bli knäpp på hunden.
Hon har löpt i två tre veckor, sen i måndags har hon väckt mig strax efter att husse åkt till jobbet. Hon sätter sig i trappen och ylar!! Inget vanligt beteende från hennes sida, aldrig hänt de senaste tre årens löp.
Hon blir inte lugn förens jag klivit ur sängen och gått ner till henne på nedervåningen. Å inte ens då blir hon riktigt lugn, vankar runt och gnäller ett tag till.
Jag är i slutet av graviditeten , typ tre veckor kvar.  Känns ju som att det skulle kunna vara en av orsakerna till att hon är som hon är.
Det är husses hund och jag kan lätt erkänna att det tagit tid för mig att tycka om henne, men vi har nog kommit dit nu. Är hundrädd (men inte för henne mer) och har svårt för hundar.  Så skulle vara glad om någon kan ge mig lite mer förståelse för vad det är som händer med henne och om det finns något jag kan göra.
Bäst av allt vore om jag fick sova tills jag vaknar på morgon, men det låter som en önskedröm.

Hon är annars en bestämd och självständig tjej, alltid pigg, på och glad.

Så snälla hjälp mig!

Annons:
VildaVittra
2014-10-02 09:21
#1

Det är snart över, dock finns ju risken att hon blir skendräktig. Kanske inte helt optimalt när ni ska få en liten.

Brukar hon ha jobbiga löp så finns ju möjligheten att kastrera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vattnadal
2014-10-02 17:51
#2

Ha ha, hon är nog kåt, enkelt uttryckt. Hur gammal är hon?

När Ingrid löpte andra gången var hon skittdryg, klängde på alla, ville lixåm ragga och få till det med folk och fä, oavsett kön. Hon var riktigt jobbig under höglöpet, sen har det lugnat sig lite.

Går det att låta henne sova med er?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

pluntan
2014-10-03 20:43
#3

Igår hade jag svårt med tålamodet för att vänta ut löpet. Idag när husse varit hemma har det gått mycket bättre.

Hon är sju år, så inte purung. Vad jag förstått så kan en grönlandshund bli ganska gammal, någon som har koll på det?

Hon sover med oss, på golvet och ibland när vi somnat smyger hon upp i sängen. Var dels det som gjorde mig så frustrerad, hon har alla möjligheter att vara där jag är men tydligen var det jag som måste ner till henne.

Har alltid trott att hundar är ganska lugna i löpet jämfört med katter, men så fel man kan ha. Den här primmadonnan har några gånger jukkat på en av mina katter under tidigare löp.

Kan tillägga att hon aldrig sov i sängen innan jag flyttade in med henne och husse, hon var sjukt sotis i början.

Vattnadal
2014-10-07 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Grönländare kan bli gamla, så ni har henne nog kvar många år.

Är det bara löpet som spökar, borde det ju ha gett sig, när 3 v gått. Är det kvar, så ligger nog något annat bakom.

Får hon jobba tillräckligt? Min 2-åring får dra 3 dagar i veckan med huskyspannet. De drar ATV, 10 hundar, tungt, så här i början på säsongen får de lite gashjälp i uppförsbackar. Än kör vi bara 8 km 3 dagar  i veckan, när det är 10-12 grader som mest. När vi inte behöver stanna och vattna på den sträckan, går vi upp till 11 km slingan. När de drar den lätt, lägger vi ihop de båda. Helgturerna blir då 2-3 mil. När det kommer snö, ungefär samma, fast längre på helgerna, och 3-4 dagar i veckan.

Utöver dragträningen får hon promenader varje dag, 45-90 min. Kortare promenader är det Drag Weight som gäller för henne. Då har hon kombisele och drar ett bildäck.

Jag ska sätta fatrt och börja köra henne med kickbiken oxå, för att träna drag ensam eller med bara en annan hund, samt snabbhet. Hon ska ju tävlas i vinter. 😃

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2015-03-14 11:41
#5

Hur gick det? Blev hon normal igen efter löpet?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

pluntan
2015-03-17 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej!

Jodå hon är lika knäpp som vanligt hunden! :P

DEt ordande sig med ylandet, men det märks att det varit en omställning för henne här hemma.

Däremot har bebis betytt flera längre promenader för hennes del. Kanske skulle testa det där med trasmattan också.

Var mycket som hände för henne där ett tag, kanske fyra månader tidigare åt hon ett grillspett och var nära att stryka med. En vecka hos vetrinären blev det innan de äntligen hittade felet på henne. Men vilken livsglädje det finns i henne!

Nu verkar hon ha börjat bli gammal, eller ha slutat bete sig som en valp :)

Annons:
pluntan
2015-03-17 21:48
#7

Sju år är hon!

Vattnadal
2015-03-18 15:47
#8

Skönt att det går bättre!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: