Annons:
Etikettbeteende
Läst 2395 ggr
[strondie]
9/25/14, 8:18 PM

Hjälp mig med min Pomeranian

Hej! Jag har en pomeranian valp på 7 månader. Jag behöver hjälp, vet inte vad jag ska ta mig till. 

Han äter på allt. Han äter på alla mattor och lister bland annat och säger man till honom att sluta (vilket vi gör typ tusen gånger om dagen) struntar han bara i det. Vi tar bort honom och håller honom en stund, men sen går han såklart dit igen. 

På ett ställe på vårt golv var det en liten flik av golvmattan som var söndrig. Han har rivit upp hela golvmattan nu typ. Så nu har vi lagt en stor matta där, men den äter han på och han flyttar den och äter på golvet.

Vi har försökt ensamträna honom, men nu vågar vi nog inte igen känns det som. Han har rivit upp tapeten när vi varit borta bland annat. Vi måste tids nog kunna  arbeta och vi vet inte vad vi ska ta oss till. Vi har lämnat honom bara någon minut osv, när han varit trött. 

Dessutom morrar han när han inte får som han vill, tex. vi håller honom i knät och han vill ner. Då börjar han morra, men vi släpper inte ner honom förens han slutar. Men han lär sig inte. Han morrar varje gång. 

Hur ska vi göra med alla dessa problem?

Jag orkar snart inte mer, han är hur söt som helst men…. Känns som jag bara skäller på honom jämt. 

Hoppas ni orkar läsa och kan hjälpa mig.

Tack på förhand. //Jossan

Annons:
smurfan-13
9/25/14, 9:38 PM
#1

Låter som ni hamnat lite i en ond spiral. Istället för att se allt tokigt han gör, försök se allt bra. För han gör nog en massa bra saker som du uppskattar, bara det att du inte reflekterar över honom då.

Se till att han har mängder m leksaker, ben och annat som han får hålla på med och när han gör något du inte vill lockar du på honom och börjar leka m något. Bjud in till lek och samarbete istället för att vara en tråkig gnällig matte som bara stör i det roliga hela tiden. Vem vill lyssna på en sån liksom? ;)

Morrande är oftast en avståndsökande signal. Hunden säger "Jag tycker detta är obehagligt, låt oss öka avståndet mellan varandra". Genom att inte lyssna på det ökar du bara på hundens osäkerhet. Sitter han nöjd i erat knä vid andra tillfällen? Annars börja träna då han är lugn och genom snälla smekningar och belöning, istället för att använda knäet som ett "straff" att sitta fast i när man gör något matte inte vill.

[strondie]
9/26/14, 5:38 PM
#2

Tack för tipsen, och ja. Han sitter lugnt och fint i knät vid vissa tillfällen

LillPom
9/27/14, 9:22 AM
#3

Hur ser det ut med aktivering? Det är inte så att han är uttråkad?? För jag har ju hört att vissa pommar är mer aktiva än andra och kräver mer.

Inez tex är väldigt smart och behöver ganska så mycket hjärngympa över fysisk motion.

Hur ser era dagar ut?

Upp till toppen
Annons: