Annons:
Etikettavel-genetik
Läst 2270 ggr
Vifyra
2014-09-10 16:45

Frågor om avel

Jag och min sambo har en finsk lapphunds tik som vi har pratat lite löst om att avla på. Men innan vi verkligen bestämmer något så har vi lite frågor ang valpar. Vad ska man tänka på när man väjer hane? (Förutom höften och ögon) Vad ska man göra med valparna innan dom flyttar? Är det svårt att sälja finska lapphundar? Kostnader på ett ungefär? Viktigaste att tänka på? Som sagt, det är inte säkert att det blir några valpar. Ska prata med uppfödaren, men tänkte att ni kanske kunde komma med lite tips. Tack på förhand :)

Annons:
Em_
2014-09-10 22:51
#1

Bästa tipset har du redan sagt, prata med din uppfödare :) Han/hon har säkert koll på sina linjer och passande hanar. Det viktigaste tycker jag är att flera objektiva personer håller med om tiken är bra avelsmaterial. 

Sen är det bra att fundera på oväntade kostnader. Även om risken är liten så KAN det bli akutkejsarsnitt en söndagskväll, valpar KAN födas med missbildningar där man måste välja mellan dyr operation eller avlivning. Dolda fel måste man också ersätta, oavsett om har försäkring eller inte.


SuperLimm
2014-09-11 10:04
#2

Hur gammal är tiken?

Det tar lång tid att lära sig allt man borde kunna innan man tar en kull valpar. Det bästa ni kan göra om ni vill ha en valp efter er tik är att prata med uppfödaren och fråga om denna kanske kan låna er tik och ta en kull valpar på. Så får ni en valp från er tik sen och valparna får en bra uppväxt hos någon som är kunnig.

Mvh Linn

Vifyra
2014-09-11 11:06
#3

Tack för era svar. Tiken är nyss fyllda 2 år. Vi får fundera på hur vi ska göra.

SuperLimm
2014-09-11 11:21
#4

När ni räknar på hur mycket det skulle kosta att ta en kull så glöm inte att räkna med att valparna kommer förstöra delar av inredningen också :)

Men prata med uppfödaren, har ni tur kan ni få massor med bra hjälp därifrån :)

Mvh Linn

Vifyra
2014-09-11 11:22
#5

Haha ska lägga det på minnet ;) tack åter igen

NiklasTyreso
2014-09-20 00:15
#6

När du konstaterat att din tik är fullt frisk och klarar av det arbete rasen är avlad för, då kollar du upp att din tiks föräldrar hälsa.

Var din tiks föräldrar fullt friska och inte utvecklade några sjukdomar innan 5 års ålder, då har din tik troligen gener som är gynsamma för en god hälsa. 

När du hittat en frisk tik med prima friska föräldrar efter 5 års ålder, då letar du reda på en lika hälsosam rastypisk hanhund som också har föräldrar som var fullt friska till efter fem års ålder.

Låter hälsokriterierna hårda?

Vem vill köpa valpar som härstammar från hundar som blev sjuka innan fem års ålder? Ingen vettig människa.

Annons:
[T-Fia]
2014-09-22 19:32
#7

Förutom ögonlysning och HD-röntgen så skall du gentesta minst en av föräldrarna för PRA-prcd om de inte är fria genom arv. Pompestest kan man också göra.
Jag tycker att föräldradjuren skall vara utställda minst ett par ggr för olika domare så att du ser vad domare tycker om dem och vad du skall tänka på vad gäller exteriören när du kombinerar.

Själv skall jag ta min första Lapphundskull i höst-vinter, och jag kommer resa till norra Finland, en resa på ett par dygn,  och para eftersom jag vill ha annan stamtavla än de vanliga linjerna i Sverige och för att de har bra många fler snygga Lappisar i Finland än här. För ja, det finns ganska många på marknaden just nu och då gäller det att ha något intressant att komma med även om jag avlar mest för min egen skull på hundar jag själv skulle vilja ha och tänker behålla någon.

Vattnadal
2014-09-23 23:45
#8

Nu har jag andra raser, men det är ju en del att tänka på.

Drífa, huskytik, där kollade vi höfter, armbågar och ögonlyste. Arebtsskalle hade hon, jobbar som tusan, CK på rasklubbens utställning. Hon var rätt ung, bara drygt 2 år när hon parades, så där kollade vi mer.

Hennes dotter Skade, som snart blir 5 år, har vi ögonlyst. Höfter och armbågar räknar vi kallt med att är mer än OK, då hon dragit tufft sen tonårstiden, och genomfört både 16 mils och 30 mils slädlopp. Även hon har flera CK på SPHKs utställningar. Hanen hon ska paras med har goda resultat på utställningar och slädtävlingar. Han är faktiskt SE (polar) champion, ch även han ögonlyst.

Ingrid som jag är delägare i, ska paras i vår. Hon är utställd med bra resultat, tom Exellent med CK, CACIB och BIR nyligen. Hon drar glatt och gärna, ska meriteras i vinter. Hon ska röntgas både höfter och armbågar oxå. Vidare är hon precis anmäld till BPH, då det känns intressant att testa.

Vi räknar med att en valp ska hanhundsägaren ha. Två valpar täcker registreringsavgifterna, veterinärbesiktningen, vaccin och avmaskning. 4:e valpen täcker foderkostnader, rengöringsmedel och annat som går åt under kullens uppväxt. Säljer man 5 valpar, kanske det går ihop. Fast man ska ju räkna in tikens inköp, maten hon äter, vad det kostar att meritera henne och hälsokolla henne med. Det är en förlustaffär att ta valpar. Vi gör det om vi känner att en av våra tikar kan tillföra rasen något, och vi behöver fylla på med hundar hemma.
Nu börjar ju det bli dags, för att ha unghundar att fylla på tävlingsspannet med, när de äldre blir för gamla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vifyra
2014-09-28 14:39
#9

Tack för alla svaren. Sambon och jag har bestämt oss för att det blir inga valpar än på ett tag. Men nu har jag lärt mig lite mer kring avel. Tack för det :)

SuperLimm
2014-09-28 21:15
#10

#9 Om ni i framtiden funderar på avel igen är en bra början att gå en uppfödarutbildning. Tror skk anordnar såna :)

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: