Annons:
Etikettpresentationer
Läst 3810 ggr
Vattnadal
2014-09-03 17:05

Embla flyttar hem igen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra valpar blir 5 år i november. 4 av dem bor kvar hemma och ingår i makens tävlingsspann. Ena tiken parades i somras, för att fylla på med 2 hundar till tävlingsspannet framöver. Hon gick tyvärr tom, men en ny hane har utsetts för ett nytt försök nästa löp.

Maken har funderat på att antingen inte tävla alls i vinter, eller till att köra 6-spann medeldistans. Detta då Piro börjar bli för gammal, och Ego gärna kroknar efter 4-6 mil om han åkt bil samma dag som tävlingen. Ingrid som är grönländare kan ju följa med och tävla i C-klass om de väljer att starta på Polardistans 160 igen.
Nu får vi oväntat ett tillskott i spannet, då Embla flyttar hem igen. Hennes husse är sjuk, och det blir för svårt med sjukhusvistelser och en huskyfröken som får ångest av att vara ensam hemma.

På onsdag eftermiddag kommer de med tåget från Luleå. Längtar att få träffa henne igen!

Här ett foto som husse tagit på henne i vintras. VÄLDIGT lik sin syster Bestla, men tunnare och kortare päls. Troligen inte lika galen heller. 🥳

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Lavine
2014-09-04 19:57
#1

Så spännande, lycka till!

SaraC
2014-09-06 22:08
#2

Oj, vad kul! Såklart tråkigt att hennes husse blivit sjuk, men kul att hon kunde komma tillbaka till er och att det även passade så bra. Bestla har jag träffat och hon var ju urgo! 😃

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taxelina1
2014-09-12 16:05
#3

Fint när valpköparna vänder sej till uppfödaren när det kör ihop sej. Hoppas allt går bra nu😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Vattnadal
2014-09-12 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tyvärr vände han sig inte till oss direkt. Vi hittade henne på en annons på ett polarhundsforum…

Hon är lite omusklad, understimulerad och så där jobbig som lägenhetshuskyn som inte får jobba blir. De kom till butiken straxt före stängning i onsdags. Vittra kände igen henne på en gång, Vidar tog lite en liten stund för. Han går ju så lätt upp i varv och så.  Hon fick i alla fall åka med dem i baksätet, vilket betyder att han oxå kände igen henne.

Gänget hemma har bara fått hälsa på henne genom hundgårdarna än. Utom Cora som bor inne, och Ingrid som får sova inne en vecka pga så bra utställningsresultat i söndags. Jag har tagit med henne tillsammans med Vidar, Vittra och Ingrid på 6 km promenad igår, och idag 5 km där hon fick ha dragsele och släpa 4 kg trasmatta efter sig. Hon blir riktigt trött av detta, så det gäller att försöka få henne att sätta i alla fall lite mer muskler och få dra lite kickbike innan det blir till att stoppa in henne i ett större spann och dra på riktigt.

Ikväll ska mamma Drífa vara inne, och sen ska de två få vara tillsammans i en av hundgårdarna på framsidan, för att vi ska kunna hålla koll. Jag hoppas att hon kan flytta ut snart, för hon har inte samma dygnsrytm som oss. Är gärna vaken och härjar på nätterna, trots att vi försöker trötta ut henne. Hon håller sig gärna väldigt nära en av oss människor, följer tex med in på toaletten om jag är ensam hemma med henne. Idag efter promenaden gjorde hon ett stort framsteg. Jag städade och gick från rum till rum. Efter ett tag orkade hon inte ranta efter mig, utan gick till sovrummet där Vidar och Vittra vilade på vår säng. Hon lade sig med dem, och vilade nästan 2 timmar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Taxelina1
2014-09-12 16:30
#5

Det kommer säkert gå jätte bra. Stort framsteg att lämna dej och till slut koppla av med de andra.

Tur ni såg annonsen😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Vattnadal
2014-09-17 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I lördags lärde vi oss att hon kan öppna ytterdörren. Hon hade varit några timmar ute i en hundgård med Drífa, och när maken kom hem från Draghundcenter tog han in henne. Hon tyckte att det gick hyfsat att vara där ute, men inte när vi syntes eller hördes. Hur som haver, så gick han ut en sväng, och då öppnade hon dörren, rusade förbi mig och kursare med hundar (Vardagslydnadshelg hemma) lite förskräckt. Jag gick efter och ropade, hon sprang inte iväg, men visade tydligt att hon var rädd och inte vågade komma fram. Troligen rädd för korrigering, kanske vanligt förekommande då hon är lös. Hon följde mig när jag gick, men kom inte närmare än 3 m. Lurade med henne upp på gräset igen, och fick tag på henne med hjälp av godis och kursare.
Nu insåg jag att jag inte skulle våga ha henne med på jobbet längre. Ett hopp över kassadisken (som hon hoppat upp på några gåner redan) och sen slinka ut genom dörren med en kund, eller öppna själv, funkar ju inte om hon inte kommer när hon är på parkeringen. Inne i stan blir man påkörd av sånt. 
Hon fick sedan vara med Drífa längre tid söndagen, samt på måndag när jag åkte till jobbet.

Vi har låtit henne fortsätta släpa matta, eller bara gå promenader, och sova inne på nätterna. Dagarna med Drífa verkar hon bli trött av, då hon är mycket lugnare inne nu. Idag har hon varit i rasthägnet med alla tikarna (utom Gjöa som inte funkar med Bestla och Fenja) och det gick bra, även om hon inte leker med de andra än.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2014-09-23 23:31
#7

Vi fortsätter Emblas utbildning i att bli en riktig husky. Bus i hägnet går bättre och bättre. Enda problemet är att både hon och Ingrid är lite osäkra, och det gäller att hålla koll i början, så de inte börjar bråka pga ängsligheten.

När vi åkte på huskyspecialen i fredags, fick hon börja sova ute. Vi vågade nämligen inte chansa på att djurvakterna skulle klara av att hålla henne från att rymma genom ytterdörren. Tydligen hade det gått bra. Hon hade gråtit lite när någon var ute och lät, men annars varit nöjd.
Hon får sova ute till hon är helt nöjd med det nu, sen börja som de andra (nåja, nästan alla) som får sova inne nån natt då och då.
På kvällen när jag går ut sista gången med Vidar och Vittra kommer hon inte ut och kikar, utan sover gott i kojan inne i boxen med morsan. Skönt för oss, och för henne. Hon kommer troligen att få mer massa av att vara ute och röra sig mer, och snabbare få riktigt bra päls. Vidar gillar det oxå, då han slipper gå ut med henne åt mig på morgonen, och Vittra slipper ha konkurrens om att ligga nära i sängen.

Vi har fortsatt med DW, så nästan alla promenader har hon fått släpa på en 4 Kg trasmatta som blir tyngre när hon går i vattenpölar.
Idag fick hon följa med och dra på riktigt. Att ingå i ett 10-spann, där 8 är galna huskyn som innan starten studsar, skriker och lever om av glädje att äntligen få jobba, är lite speciellt. Ingrid tycker att de är jobbiga, Embla höll med.
Vi stannade och sockade henne efter 1 km, då hon försökte hålla sig i dikeskanten, sen gick det bättre. Efter 3 km vattnade vi dem, och sista 4 km sprang hon fint. Vet inte om hon drog, men det kommer. Vi är mycket nöjda med henne. Vittra var glad som fick springa med lös oxå.

Lägger till ett foto från den 18:e, då Vidar tagit ut henne på en 10 min morgonrastning, medan jag gjorde hundmat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2014-09-27 19:18
#8

Vad kul att det gått så pass bra ändå. Skönt för henne att hon börjat komma till rätta bland de andra

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

cookie89
2014-10-09 13:21
#9

Skönt att det går framåt. Det blir nog bra till slut :)

Vattnadal
2014-11-11 11:37
#10

Vi insåg efter ett tag att hon blev på tok för osäker av att bo med många hundar. Bo i hundgård var inte riktigt hennes grej heller. I lördags flyttade hon på prov till två av våra närmaste vänner utanför Uppsala. Hon får där vara sällskapsdam åt deras dalmatinertik, då deras äldre springer börjar bli lite gammal och skruttig. Där blir det långa promenader, drag nån dag i veckan framför cykel/skidor och i princip aldrig vara utan människor.

Håll tummarna att de trivs lika bra tillsammans som de gjort hittills, för det känns så rätt för oss!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: