Annons:
Etikettutfodring-foder
Läst 4206 ggr
Exoticas
7/4/14, 12:43 PM

Bozita hundfoder eller byta?

Min lilla husky valp äter i dagens läge Bozita Robur mentainance, detta var det foder hon fick hos uppfödaren men har inte direkt hört bra om detta foder så skulle vilja byta. 

Frågan är vad man ska byta till? Eller ska jag låta henne stå kvar på detta foder?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
Vattnadal
7/4/14, 11:23 PM
#1

Man behöver inte behålla det foder de fått från uppfödaren. Det finns ju massor av aspekter att ta i beaktan när man väljer foder.

En kan vara plånboken, tyvärr. Alla har inte råd att lägga hur mycket som helst på hundfoder, kanske för att man har många hundar, eller för att man inte har så stor plånbok. Vi gör av med ca 100 Kg torrfoder i månaden under lågsäsong, dvs när hundarna inte äter så mycket då de har sommarvila. Sen ökar vi på på hösten, och ger dyrare kött till torrisarna när de jobbar hårt.

Miljö är en annan aspekt. Vissa bryr sig inte alls, medan andra vill ha svensktillverkat. Jag vill gärna ha svenskt, istället för foder som fraktats runt en massa. Att det ger arbetstillfällen i landet om det tillverkas här gillar jag oxå.

Sen har vi innehåll. Vissa hundar kan tex inte äta majs, som Vidar. Det innehåller dopamin och noradrenalin, två stresshormoner. Hundarmed dålig impulskontroll, som är ängsliga och lätt går upp i stress, ska inte äta majs.
Sen är ju hundar inte gjorda för att äta massor av spannmål, utan kött är bättre.
De flesta nu för tiden vet att när man läser innehållsförteckninmgen så står den största ingrediensen först. Nu fuskar gärna företagen och delar tex upp majs i Majsmjöl, majsgluten, majs, hydroliserad majs, etc, för att det då hamnar längre ner i listan. Sen kan man slå ihop tex kött och köttbiprodukter till en, så hamnar det längre upp i listan. Det gäller alltså att inte bara läsa, utan tolka den.

Vissa hundar fungerar riktigt bra på ett torrfoder med vete, tex 10 av våra hundar, bara de får kött extra när de börjar dra 3 mil eller mer minst 3 dagar i veckan. Andra, tex Vidar, har aldrig fungerat bra på torrfoder, därför äter han BARF (biologiskt anpassad rå föda).
Vi ger Troll torrfoder till 10 av hundarna. Billigt, svensktillverkat (om än på norskt recept) hårt arbetande hundar och de m bra av det. Innehåller inte en massa e-ämnen eller konstgjort elände.
Annars finns standardt torrfoder, lite dyrare, svensktillverkat, innehåller inga konstigheter, vete, soja eller annat.
Andra bra torrfoder är tex Precept (tillverkas inte i EU) och Four Friends (tillverkas i EU).

Vill man utfodra sin hund mer naturligt, väljer man ett färskfoder, gärna då ett av få utan spannmål. Vom & Hundemat är spannmålsfritt. Enda nackdelen med det är att vissa hundar behöver mer rött kött, vilet åtgärdas genom att ge nötfärs eller tex mush nöt eller vaisto 2 gånger i veckan.
Allra naturligast är ju BARF. Där kan man välja att ge mush vaisto, råa köttbullar som innehåller rätt andelar kött, ben och organ från 3 olika djurslag. Dvs barf, fast fä'rdigt som ett helfoder. Dock kostar det 49 kr för 800 gram, och en hund ska äta 2% av sin vikt (valpar 2% av förväntad vuxenvikt) så det är ju inte billigt.
Jag kör mush som bas till Vidar och Vittra. Använder då basic korvarna, växlar mellan 3-4 sorters djur i veckan, tillsätter organ själv. Köper lever och njure, kommer iband över testiklar och hjärna. Skär upp det i små bitar och styckefryser. Sen få de 10% organ av den dagliga mängden varje dag. Ger en hel del köttiga ben oxå, som del av maten.

Fundera över vad som är viktigt för dig. Robur är inte ett skitfoder, men du kanske hellre ska ge valpfodret än ett vuxenfoder. Det är svenskt (tillverkas på samma fabrik som troll), så bra ur miljösynpunkt. Vill du ge ett bättre foder, och torrt, kika på standardt extra. Vill du ge ännu bättre, välj att lämna en hylla i frysen åt hunden, och kör V&H. Vill du ge ännu bättre, kör barf. Läs på, börja med färskfoder, byt ut några mål mot tex mush vaisto, läs på mer, och komponera egen barf, så blir det kanske tom billigare än de bättre torrfodren. Det kräver dock en egen frysbox till hunden, så att du kan bunkra när du kommer över billigt kött. Har du citygross där du bor, är barfandet lätt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kigon
7/5/14, 6:07 AM
#2

Jag själv ska börja fodra med EasyBarf torrfoder till 50% (detta är deras valpmat), är ett exempel om man vill ge torrfoder utan spannmål som har torkats, ej tillagats. 750g påsen ligger på posten just nu och väntar 😃

Om du vill börja med färskfoder så finns det VoH och Mush, vet inte om andra sorter som Bravo, Emmzo, Nordic, etc har en valpverision, är bara och googla! Många tror det är jätte dyrt, men om man jämför med väldigt många torrfoder märken så är färskfoder billigt, beroende på vilken du köper 🤪

Tycker själv färskfoder och barf är helt klart den bästa utfodringsmetoden, min hund får 50% färskfoder (+ råa ben) och är utom sig av lycka varje gång 😃 Har testat måde mush, voh, nordic och bravo och han var stormförtjust i alla, han är väldigt kräsen vid torrfoder så det blev en stor överraskning 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Christina3
7/5/14, 7:37 AM
#3

Först, tack för inläggen ovan, jättebra, innehåller nog allt man behöver veta i denna djungel av hundmat, dessutom en väldigt lukrativ marknad, så det gäller att se upp och försöka läsa på och förstå. Inte lätt.

Jag la själv ned en del jobb innan vi skaffade oss vår hund, en Lapsk Vallhund förra året, han är idag 1 år gammal.

Han hade blivit matad med "Doggy" av uppfödaren. Vilket inte ens var i skuggan av ett alt. för oss.

Det jag kom fram till i foderväg innan vi fick hem Haki var tveklöst Vom og Hundemats valpfoder och så en påse Precept Puppy om ifall inte VoH skulle funka, vilket det tack och lov  gjorde. Så vi använde Precept Puppy till belöningsgodis istället. 

Lycka till med din lilla Husky.👋



Exoticas
7/5/14, 3:12 PM
#4

Min sista hund åt Magnusson, tror att det är ca 50% kött i det. Kan hon äta det med mer kött i tillägg? Stod faktiskt och kikade på njurar och grejer igår på citygross men blev osäker på om jag kan ge det när hon är liten men då ska det inhandlas sen, nu var det något extrapris på njurar och sånt!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Exoticas
7/5/14, 3:13 PM
#5

Och tack vattnadal för att du fyller mina trådar med mycket och bra information :D

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Christina3
7/5/14, 6:02 PM
#6

Strombeck's

Home-Prepared Diets For Dogs and Cats

Safe, Balanced, Complete & Up-to-Date

http://www.dogcathomeprepareddiet.com/



Annons:
Hildgrim
7/5/14, 9:53 PM
#7

Skulle bara vilja flika in att Magnusson inte alls innehåller 50% kött. Det innehåller bara 8% kött. Dom är väldigt luriga/fula med sin innehållsförteckning nämligen, det ser mycket bättre ut än vad det är.

Exoticas
7/5/14, 10:46 PM
#8

Hur kan det bara vara 8% kött? Det är ju inte ens lagligt att skriva fel i en innehålls förteckning?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

smurfan-13
7/5/14, 11:04 PM
#9

#8 tror att magnuson redovisar färskt kött, men sen när fodret torkas & bakas försvinner all vätska o då blir %satserna annorlunda. :/ Har dock inte kollat hur deras innehållsförteckning ser ut nuförtiden. Gav det tidigare till min lilla knubbis & det är det enda torrfoder han inte gått upp på (bortsett från veterinärens rena bantningsfoder)

Tycker Elin skriver många kloka ord om foderdjungeln

kigon
7/5/14, 11:24 PM
#10

#8 Precis som #9 skriver, de skriver i färskt för att få kött att komma först på ingridienslistan och få upp det i 44% för att se bättre ut än det är… När det inte ens är nära den halten 😟 Smart försäljartrick om något…

De flesta färskfodermärken har listor/kartor på återförsäljare, så på deras hemsidor kan du se om det finns någon djuraffär/vet klinik nära dig som säljer om du vill prova på 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Exoticas
7/7/14, 11:43 AM
#11

Vi redovisar (liksom andra aktörer på marknaden) råvarorna enligt Jordbruksverkets regler, dvs i fallande ordning och i den form de är tillsatta i. I Meat & Biscuit Work är 50% av råvarorna färskt kött, vätskan i köttet behövs för att binda ihop alla råvaror (istället för att tillsätta vatten). Utav 50% kött får vi en slutprodukt som tillsammans med övriga råvaror ger 28% protein, varav 75% är av animaliskt ursprung. Mailade Magnussons!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

kigon
7/8/14, 2:20 AM
#12

#11 Färskt kött alltså, betydligt mindre när vätskan har försvunnit (om vi säger att 50% kött är 10g kött, så är 2-3g av dem torkat kött). Om de hade skrivit i torrt format som det blir i slutprodukten hade kötthalten blivit betydligt lägre… 

De flesta foder skriver i torrsubstans, så t.ex. " torkat kött 50%" är 70-80% mer kött i slutprodukten än om de hade skrivit "färskt kött 50%".  

I te.x. applaws så skriver dem både ut färsk och torkad (också något av ett försäljstrick tycker jag då det är samma djur och slutar torkat ändå, men ger 2 kyckling som första ingredienser…) 

Då har de alltså 67% torkad kyckling, medans magnussons har 50% färsk, dra då av 70-80% av magnussons 50% så har vi det rätta (är urusel på matte så kommer inte försöka, men vi kan ta 8% som sagts ovan) 8% kött när det blir en kula. 

Stor skillnad på de två ovan som har 67% (möjligtvis någon procent mer om man plussar på den färska) hos applaws och 8% hos magnussons, när båda är torkade 😛

Är dock väldigt ny på att räkna ut torrsubstans och så själv, så någon rätta mig gärna om jag fick fel någonstans 😇

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[MikaelaR]
7/16/14, 2:54 AM
#13

Ts mitt tips till dig är att utfodra med någon av dessa torrfodermärken: standart, acana, orijen eller möjligtvis ziwi peak annars kan du testa barf mush vaisto vilket verkar ha många fördelar http://www.mushbarf.com/sv/sa-har-borjar-du-barfa

om du ska utfodra med enbart torrfoder skulle jag bara tro det var positivt om du tillsätter färskt kött i kosten, mer kött kan nog inte skada…

Annons:
Upp till toppen
Annons: