Annons:
Etikettvalpar
Läst 2243 ggr
denizecarmen
6/25/14, 11:16 AM

Valparna skriker oavbrutet!

Skulle behöva lite hjälp och råd/tips.. 

Min kompis har 2 st valpar på ca 2 månader.. (kangal och kangal/schäfermix)

Hon har haft hundar och valpar i hela sitt liv och även jobbat med hundar så hon har erfarenhet… Dock har hon aldrig varit med om något liknande tidigare.

Dom här valparna skäller/skriker oavbrutet! Heeela tiden, de kan lixom skrika i 2 timmar i sträck. Det spelar ingen roll om hon säger till dom på skarpen, ignorerar dom, inte ger dom någon uppmärksamhet osv. Valparna ger sig inte!

Hon har provat sätta in dom i bur (kompostgaller liknande grej,, då vi bor i Turkiet och här finns inget vanligt kompostgaller), hon har även provat att ha dom lösa, i ett rum, med henne, ja alltså allt.

Normala valpar ger ju sig efter ett tag och sover, men dessa valparna ger sig inte.. 

Dom sover som max 2-3 timmar (på natten) sen skriker dom igen.. 

(Valparna kommer från 2 olika kullar, så vad är oddsen att båda skriker såhär?)

Vad kan hon göra?? Hon är helt knäckt och orkar snart inte ha kvar valparna. 

Vi bor också i lägenhet så skrikandet hörs i hela trapphuset typ…

Hon har haft valparna i några veckor nu.

Tacksam för svar..

Annons:
Tjeja
6/25/14, 11:19 AM
#1

Min spontana undran är ju om de får tillräckligt med mat egentligen? Sedan kanske dessa valpar triggar varandra så mycket att de skulle behöva säras på ordentligt (mer som olika hem) tills de vuxit till sig lite och skrik-vanan är bruten ordentligt?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ajanki
6/25/14, 11:20 AM
#2

Hur aktiverar hon valparna på dagarna? Är dom ensamma mycket?

Jag tycker att det låter som om dom inte får tillräckligt med aktivering/uppmärksamhet.

Jag förstår att hon inte orkar så mycket mer…

ajanki
6/25/14, 11:21 AM
#3

#1 Ja, för lite mat kan det ju också vara! Tänkte inte på det…

Tjeja
6/25/14, 11:25 AM
#4

Ja aktivering lär också påverka garanterat! Är de ordentligt aktiverade somnar de ju självklar lättare. Men maten är också viktig för att de ska somna gott..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

denizecarmen
6/25/14, 11:32 AM
#5

En sån liten valp på 2 månader behöver inte så mycket aktivering. De leker med varandra hela tiden när dom är lösa. De sover 1-2 timmar åt gången, inte normalt. Mat får dom varje gång dom vaknar, äta så mycket dom vill för maten står alltid framme, vatten också

Tjeja
6/25/14, 3:05 PM
#6

Ja då kanske det är så helt enkelt att de triggar varandra till att fortsätta skrika hela tiden.  Kanske de behöver säras på i varsitt hem en tid tills deras vana att skrika har lagt sig?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
smurfan-13
6/25/14, 4:46 PM
#7

I mina öron låter det som att de känner sig övergivna. Om de är två månader nu och flyttade till henne för några veckor sen så var de ju till o börja m för unga när de lämnade mamman. Att säga till dem, ignorera dem o stänga in dem i bur lär bara förvärra saken, samt göra hennes relation m dem svårare att bygga till något bra. De behöver antagligen hjälp för att komma till ro och känna sig trygga. Det finns de valpar som inte förstår vikten av att sova o sen när de är övertrötta kommer de inte till ro. Lugn massage och mys kan hjälpa dem att varva ner o känna sig trygga. Troligtvis behövs en person per valp då jag gissar att de påverkar varandra negativt just när det kommer till att komma ner i varv o känna sig trygga. Blir ledsen i hjärtat när jag läser hur oroliga de verkar o vad som testats för att få dem att tystna :(

Taxelina1
8/9/14, 12:01 AM
#8

Låter som om dom behöver bli ordentligt mätta. Jag har lång erfarenhet av valpar. För att en valp ska komma till ro behöver den mat och värme. Är dom avmaskade?

Hälsning från en stor djurvänCool

SaraC
8/10/14, 7:25 PM
#9

Hur har det gått?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: