Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2491 ggr
VT4ever
6/21/14, 12:14 PM

Fästingar och tjock/långhårig päls?

Hej :) Jag har en fundering angående svensk lapphund/finsk eller vilken tjockhårig hundras för den delen.

- Nu när det är sommar och de finns fästingar, hur hittar man dem i en tjock mörk/svart päls? Måste man gå igenom hela hunden varje dag? Hur gör ni/du? Berätta gärna era erfarenheter 🙂

Annons:
vallhund
6/21/14, 12:20 PM
#1

Använder något av apoteksmedlen, samt boosta med B vitaminer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SaraC
6/21/14, 6:56 PM
#2

Har inte haft en svart, men en vit (jappe) och där såg man ju lätt fästingar som kröp i pälsen. Jag upplevde pälsen som en fördel, var som att fästingarna hade svårt att hitta in och sätta sig. Jag kände igenom med fingrarna, det tyckte jag gick lite av farten när man ändå gosade.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

VT4ever
6/21/14, 7:19 PM
#3

Okej tack för svar! 🙂 Då får man bara hoppas att fästingen inte hinner sätta sig fast på en själv ^^

SaraC
6/21/14, 7:27 PM
#4

Det är ju lite olika hur mycket fästingar man har där man bor, kan jag tänka 🙂 Vet man att man varit i ett område där det troligen är mycket fästingar kan det ju vara smart att kolla både sig själv och hunden direkt man kommer hem. Man kan ta en kam till hjälp när man går igenom pälsen också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

VT4ever
6/21/14, 7:37 PM
#5

Jag har själv ingen hund i dagsläge men ska skaffa när jag har gått ut gymnasiet. Jag bor här uppe i Norrbotten och här ska de inte vara så mycket fästingar av vad jag vet, men man kommer säkert ändå lyckas att få en fästing nån gång på hunden när man då har en. Själv vill jag aldrig se en fästing men de vet ja att jag kommer nån gång ändå säkert se😮 

Är det vanligt att man kollar igenom hunden varje dag för att se om de är fästingar?

Grace2009
6/21/14, 9:13 PM
#6

#6 Jag kollar igenom hundarna varje dag när jag har dem. Inte specifikt för att finna fästingar men för att upptäcka om de fått småsår eller andra åkommor tidigt :) Jag gör det lite automatiskt när vi ändå myser i soffan.

Annons:
JontaK
6/21/14, 10:47 PM
#7

Har en svensk lapphund som har fästinghalsband, det är nödvändigt här i norra Småland där det är extremt gott om fästingar.

Har han inte halsbandet kan det bli flera fästingar om dagen. Det går att se fästingar krypa i hans svartbruna päls men är man ute i skogen i några timmar är de omöjliga att hitta.

Självklart känner vi efter lite extra när vi kelar med hunden just med tanke på fästingar för trots halsbandet fastnar en och annan.

Vifyra
6/21/14, 11:24 PM
#8

Jag köpte frontline till min finska lapphund. Köpte det förra året också. I år har jag hittat många fästingar runt hennes ansikte som har suttit fast även fast hon har fästingmedlet. Har inte hittat någon fästing som suttit fast på hennes kropp förutom i ansiktet då. Jag känner ofta igenom henne. Hon är svart (viltfärgad)

JontaK
6/21/14, 11:28 PM
#9

#8 Märkligt, min hund har bara haft en enda fästing i ansiktet med halsbandet på, de relativt få vi hittat har suttit på kroppen. Utan fästinghalsbandet var merparten av fästingarna i just ansiktet.

Christina3
6/22/14, 12:53 PM
#10

Jag har fått ihop en kombination som är den som hittills funkat bäst, 2 Fästingar på 13 dagar. Jag använder Bärnstenshalsband och har gjort ett kok på Timjan, Rosmarin och citron……..som jag då duttar på honom lite här och där innan utgång. Och känner igenom och borstar/kammar honom varje dag.

Nu bor vi inte i värsta röda fästingzonen, så vi har därför turen att kunna välja bort de produkter som vi inte tycker är så hälsosamma för hunden.



Vattnadal
6/23/14, 1:48 PM
#11

Jag kör med bärnsten eller pet wise halsband, och ger B-vitamin. Ska vi till värre ställen, bvadar jag dem med thera care liniment innan, och då klarar de sig utan.

Undviker de apoteket säljer, då jag varken vill utsätta mig eller hundarna för nervgift. I alla fall inte så länge det räcker med det jag använder nu.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: