Annons:
Etikettdrag
Läst 2256 ggr
Luckysoul
2014-06-19 22:39

Regler inför dragtävling

Kan någon bara översiktligt berätta vilka regler det finns på draghundstävlingar? =) Hur långa linorna måste vara, vilka grupper respektive hundar tävlar i osv? =)

Annons:
Vattnadal
2014-06-23 14:02
#1

Du kan tävla på snö eller barmark, så reglerna är ju lite olika.

Hundarna delas in i A, B eller C. C är siberian husky och doberman. A är stående fågelhundar och alla blandraser/orgade hundar, B är alla andra renrasiga hundar.

På barmark kan du springa med din hund, cykla, köra sparkcykel eller 3- eller 4-hjulig vagn. 

På snö kan du åka skidor med lina till hunden, hunden drar pulka och du åker skidor, hunden drar nordisk släde och du åker skidor, eller så drar hunden släde.

Klasserna är sedan uppdelade i antalet hundar, där du tex kan köra en hund, upp till obegränsat i släde. Siberian husky tävlar man ofta 1 om man springer, 1-2 framför cykel/sparkcykel, eller vagn på barmark. På snö vill man meritera dem, och då krävs det ett 4-spann framför släden i sprint, eller fler om man kör medel/långdistans.

Springer du med hund är det mindre noga med linans längd, men många väljer att ha tolkbälte och en kortare tolklina.
Åker du skidor eller cykel, är tex denna lina godkänd för tävling, 2,5-3,5 i utdraget läge och en expanderande del. Inga metalldelar i änden som är mot föraren, som kan slå till och skada hunden om den släpper.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Luckysoul
2014-06-24 20:56
#2

Okej, tack så mycket för infon. =)

Jag vill tävla på barmark, med kickbike. Jag har en blandras så då är jag i grupp A då?  

Måste man ha tävlingslicens även för detta på blandraser som i lydnad, agility och sådant?

Vattnadal
2014-06-25 15:47
#3

Jag vet faktiskt inte hur det funkar om hunden behöver licens. Blandaser tävlar i klass A, så där hamnar ni.
Dock måste du vara ansluten till en av draghundsportsförbundets klubbar och via den lösa din tävlingslicens, och för att få göra det måste du ha gått en gröna kortet utbildning. Den kan du antingen göra via nätet, eller via nån av klubbarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Luckysoul
2014-06-25 20:30
#4

Okej, tack så mycket =)

Upp till toppen
Annons: