Annons:
Etikettdrag
Läst 1630 ggr
Luckysoul
2014-06-17 13:15

Drag med hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fråga till mina medmänniskor som drar med sina hundar. Hur får man hunden att hålla ett bra tempo, istället för att kuta fram tills han inte orkar mer så att jag får dra honom hem. Hade han hållit ett bra tempo istället så hade han ju orkat längre. Problemet är att han sprintar istället för att hålla en jämn takt.

Annons:
Vattnadal
2014-06-17 15:44
#1

Bromsa honom, så att han håller ett lägre tempo. Springer du med honom, håller du bara ner din fart. Cyklar du, använd bromsarna.

Är selen så där kort när han lägger all tyngd i den under draget? Den ska nå fram till svansroten för att sitta bra.

Hur långt kör ni nu? Hur långt orkar han springa allt han kan?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Luckysoul
2014-06-17 21:57
#2

Okej, jag ska testa att bromsa imorgon och se om det funkar =) Nä, den är lite längre men det var en svår vinkel att dra ut den i =) Han orkar springa ungefär 4,5 kilometer när han springer allt han kan

Vattnadal
2014-06-18 12:17
#3

Testa att bromsa så han dämpar sig lite, och kör lite längre, så lär han sig förhoppningsvis att hushålla på krafterna. Du kan ju låta honom springa för fullt en liten bit, och sen dämpa, så lär han sig att göra så efter ett tag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Luckysoul
2014-06-19 22:36
#4

Okej tack så mycket =)

Upp till toppen
Annons: