Annons:
Etikettträning
Läst 1591 ggr
moonlights
6/2/14, 2:11 AM

Få honom att fokusera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en alaskan husky hane som blir 3 år i Augusti. Mitt problem med honom är att jag inte vet hur jag ska få honom att fokusera på mig. Det känns som att jag testat allt men ingenting fungerar, det spelar ingen roll hur rolig jag är eller vad för godis/leksak jag använder mig av. Det är som att om han bestämt sig för att inte lyssna så går det inte att bryta det beteendet. 

Det behöver inte ens vara några stora störningar i omgivningen för att han ska tappa fokus. T.ex. så tänkte jag träna lite agility med honom för ett par dagar sedan men istället för att lyssna på mig så hittade han på egna saker han kunde göra. Han vandrade iväg på egen hand och gjorde det som intresserade honom mer istället. När jag försökte få honom gå över "A-hindret" så gjorde han det men när jag skulle berömma honom så struntade han i godiset/leksaken och vandrade över hindret igen, efter det så gick han iväg på egen hand och hoppade några hinder och gick igenom tunneln. 

Har ni några tips på hur man kan jobba med de här problemen?

Annons:
SaraC
6/11/14, 8:52 PM
#1

Är han tillräckligt aktiverad fysiskt? 

Hur är er kontakt? Kanske behövs lite kontaktövningar?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
6/12/14, 4:41 PM
#2

Hitta det som motiverar honom, och se om det går att använda som belöning.

Om inget godis duger, rå lever, torkat kött, rått kött ed, testa leksaker av äkta päls med snöre. då de kan trigga igång en hund emd mycket jakt. Ibland kan det gå att leka in en leksak, för att få upp intresset för den.

Anann motivering kan ju vara att få springa, antingen lös eller framför cykel.

Husky ska man nog inte räkna med att kunna träna och greja med annat än drag med, om de inte känner för det. 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

moonlights
6/15/14, 8:14 PM
#3

Under vintern så har han fått springa efter skotern och så har han fått dra några ggr, detta är något han verkligen älskar. Nu under sommaren tycker jag att det är svårare att komma på hur jag ska aktivera honom fysiskt. 

#2 Jag ska testa och se om han gillar något av dina förslag, tack för tipset. Har testat med köttbullar och korv, vilket han vanligtvis älskar, men när vi ska träna så spottar han bara ut det..
Stämmer rätt bra på Linus det där om att huskyn måste vilja ;) Men till skillnad från mina två tidigare hundar (båda var alaskan husky) så är han MYCKET svårare att motivera.

SaraC
6/21/14, 6:52 PM
#4

Cykel som fysisk aktivering kanske?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

moonlights
6/27/14, 10:40 PM
#5

jag har tänkt börja cykla med honom, både så att han får springa bredvid men även testa dra lite 🙂 Sen har jag även testat spåra lite med honom (vilket han tycker är superkul), men det är så fasligt mkt mygg ute så varken han eller jag står ut med att vara ute och spåra vidare länge.  

Jag har eventuellt också tänkt testa weightpull med honom 

Men utöver det så kan jag inte komma på något mer, det finns säkert hur mycket som helst men det är även därför jag vill ha lite tips 😉

Upp till toppen
Annons: