Annons:
Etiketthälsa
Läst 2997 ggr
[Tilde]
2014-05-31 16:24

PRA-bärare?

Sambon och jag har hittat en perfekt uppfödare av finsk lapphund, förutom en sak - den ena tiken är PRA-bärare. Hon är inte själv sjuk, men det har tydligen funnits i släkten. Annars är hon HD-testad (A) och AD-testat, samt har fått flera priser på utställningar.

Hur stor är risken att en valp från henne skulle bli sjuk eller själv bära på PRA? Hur farligt är PRA? Hade ni vågat köpa valp efter henne?

Efter att ha läst detta verkar det ju inte så bra…: http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/ogon/pra-progressiv-retinal-atrofi/

Annons:
[Tilde]
2014-05-31 16:25
#1

Efter vidare inspektion kan det vara så att de endast avlar på den andra tiken… Det hoppas jag! 😃

Aoska
2014-05-31 22:44
#2

Parar man en bärare med en fri hund (vilket man måste för att få registrera dem hos SKK) så kan valparna antingen bli fria eller bärare, aldrig sjuka.

Är valpen bärare så har det ingen betydelse alls för dess framtida liv, annat än om man ska använda den i avel. Då ska man antingen kolla PRA på den eller para med en fri hund…

Så för att svara på din fråga, det spelar absolut ingen roll om man köper en valp efter en bärare så länge den andra föräldern blir fri. Valpen kommer aldrig att få PRA och kommer aldrig att bli blind på grund av PRA (däremot ska man ögonlysa för att se om hunden har några andra ögonfel, men det ska man göra oavsett om hunden är fri från PRA eller ej.)

[T-Fia]
2014-06-01 00:06
#3

Precis som #2 säger är det.
Lugn och fin nu, hetsa inte upp dig för att det finns gentester, de betyder mer för avelsarbetet än för dig som köper valp. En bärare är inte sjuk på något sätt och kan aldrig bli. Och det är förbjudet att para den med en annan bärare. Bland Finska Lapphundar finns det väldigt många pra-prcd bärare så det finns viktigare saker att koncentrera sig på när man letar hund. Bara en av föräldrarna är fri så är allt lugnt :-)

[Tilde]
2014-06-01 00:50
#4

Tack för era svar! Vilken tur! Nu slipper jag oroa mig för eventuella sjukdomar då! 😃 haha

IdaT
2014-06-03 11:00
#5

PRA är som tidigare nämts ett recessivt anlag, vilket betyder att båda föräldrarna måste ha anlag för sjukdomen för att hunden ska kunna bli sjuk. Lapphundarna har med tanke på den snäva avelsbasen dispens på att avla på hundar som är anlagsbärare.
Man delar upp "statusen" i tre olika beteckningar där A = Helt utan anlag även kallad fri (eller hereditärt fri, om båda föräldrarna är A), B = Frisk hund med ett anlag för PRA även kallad anlagsbärare och C = hund med dubbla anlag för PRA även kallad sjuk. Jag vet dock en svensk lapphund som är PRA/prcd sjuk som nu som 10 åring blev ögonlyst ua.

Vi har tur med PRA, då sjukdomen har en väldigt enkel arvsgång och kan sammanfattas så här:
A+A=A (Beskrivs ibland som Hereditärt fri)
A+B=A eller B (Bör gentestas med tanke på framtida avel)
A+C=B (Alltså efter en sjuk hund och en fri hund blir alla anlagsbärare, men ingen blir sjuk).
B+C=B eller C
C+C=C

Att avla på en sjuk hund (C) kräver alltid dispens från jordbruksverket och från SKK, dispens ges endast i undantagsfall och endast om hunden paras med en fri hund (A).
Personligen kan jag tycka att i alla fall för dom svenska lapphundarnas skull borde det finnas en generell dispens att para A+C, eftersom det inte skulle kunna ge sjuka hundar, men rädda viktiga gener.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Tilde]
2014-06-03 11:52
#6

#5 Tack så mycket för informationen! Väldigt intressant och skönt att höra också att det inte är "fel" att avla på bärare då sjukdomen är recessiv. 

Härligt att ni är så hjälpsamma på denna sajt! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: