Annons:
Etikettavel-genetik
Läst 2977 ggr
Vattnadal
5/9/14, 1:20 PM

Valpar igen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi måste fylla på med hundar, några börjar bli för gamla, och för att ha ett fullt 8-spann att tävla, är det dags nu. Tanken har varit att ta en kull på Nattfrostens TD Skade, en av våra egenuppfödda, kommandoledare, jobbar bra i större spann så väl som mindre. Bestämde sig vid första dragrundan att hon skulle gå fram med sin mamma, och 3:e gången fick hon som hon ville. Hon har genomfört Polardistans både 160 km och 300 km som ledarhund. CK på SPHK-utställning har hon oxå.

Vi hade räknat med löp i september, och inte funderat så mycket mer än att vi bokat hane, än så länge. Så började hon löpa i tisdags!
Skade ska ögonlysas på tisdag, och redan på söndag kommer hanen hem till oss. De kommer att få umgås dagligen, och själva bestämma när det är dags för parning, innan Ixius flyttar tillbaka till Orsa igen.

Håll tummarna att ögonlysningen på tisdag går bra. Tror inget annat, men man kan ju aldrig veta säkert. Rasen har inga som helst krav på hälsokontroller. Ögonlysningen gör vi dock gärna ändå, det det förekommer mindre problem i väldigt liten skala.

Båda föräldrarna är hårt arbetande hundar som tävlats i långdistans. Det blir riktigt bra draghundar, som i första hand ska säljas som sådana.

Här ett dåligt foto från rasspecialen 2012, då hon fick CK och blev 4:e tik i öppen klass. Hade jag badat henne utan balsam hade det gått bättre sa domaren. För mjuk päls gav nedslag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Elverpige
5/9/14, 3:58 PM
#1

Håller tummarna! :D

SaraC
5/9/14, 8:09 PM
#2

Oj, så spännande! Håller tummarna

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
5/10/14, 11:03 AM
#3

Jag sitter på draghundcenter nu, pustar efter att ha moppat golven. Ixius kommer när som helst, för planera ändrades lite. De ska få umgås i koppel dagarna innan ögonlysningen, sen, om det ser bra ut, får de dejta i hägnet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fellfrosch
5/10/14, 4:11 PM
#4

Hoppas att det går bra för er, lycka till! 🙂

Vattnadal
5/13/14, 1:19 PM
#5

Ögonlysningen gick bra, godkänt resultat. Ikväll ska hon få dejta Ixius på riktigt. Dag 7 i löpet, så parning dröjer nog till helgen eller nästa vecka.

Jag ska presentera Ixius oxå!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
5/14/14, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Idag fick vi till en parning, inte alls beräknat så tidigt, så jag misstänker att jag missat när hon verkligen börjat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
SaraC
5/14/14, 10:01 PM
#7

Åh så spännande!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
5/15/14, 3:03 PM
#8

En 2:a parning idag. Hon vill verkligen in till honom, och flirtar hej vilt, men vill egentligen inte släppa till, men gör det till sist. Vi satsar på en 3:e parning imorrn kväll, och på lördag får han åka hem till Orsa igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vallhund
5/15/14, 6:39 PM
#9

Håller tummarna!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Grace2009
6/9/14, 6:15 PM
#10

Oh så spännande. Tog det sig? Har hon fått lite mage? =) (nyfiken i en strut)

Vattnadal
6/10/14, 12:06 PM
#11

Hon har uppfört sig lite annorlunda, så vi vågar hoppas!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grace2009
6/10/14, 12:18 PM
#12

#11 Nej, gud vad spännande :D

Vattnadal
7/14/14, 2:33 PM
#13

Det blev inget. Besviken, men vi får göra ett nytt försök nästa löp.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Grace2009
7/14/14, 5:26 PM
#14

#13 Vad synd! Förstår att du är besviken att det inte blev några små. Jag hoppas det tar sig vid nästa löp :)

Vattnadal
12/16/14, 11:23 PM
#15

Nu är hon på kärlekssemester i Orsa. Ny hane vald!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vallhund
12/17/14, 4:50 AM
#16

Tass o tummhållning pågår för fullt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vattnadal
1/24/15, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lite mage börjar komma redan. Mitten av februari är beräknad förlossning. 2 v i hundgård med Helmer tog fint!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2/9/15, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hon sover mellan oss i sängen, än ligger temp på 37,7, så valparna tänker vänta ett tag till. Vilket är bra, då min anställda är sjuk, så jag måste jobba 11-18 på Draghundcenter istället för att börja vid 14-15. Vidar och Vittra är hemma med Skade, maken skyndar sig hem efter jobbet, mamma har varit förbi så de har fått kissa, och tempat Skade så jag kan jobba i lugn och ro.
Hoppas hon håller sig till förkylningen ger sig lite, så jag slipper stänga butiken. :-) Parningen som setts säger onsdag, men från inatt till typ söndag eller så är ju troligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: