Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4673 ggr
Lavine
4/11/14, 10:18 PM

Finsk och svensk lapphund och sommarvärme

Jag blev nyfiken på lapphundspälsarna och sommarvärme, blir det så varmt för dem som för t ex en siberian husky på sommaren? Hoppas ni förstår hur jag menar, blir den varma delen på året som en lång viloperiod, eller är det som för de flesta pälsiga hundar (jag har själv sheltie): man får ta det lite lugnt när det är som varmast men en svalare dag kan man ta upp lite tempo igen.

Annons:
Imasy
4/11/14, 10:21 PM
#1

Vår finska lapphund hatade verkligen sommaren. Under de varmaste perioderna gick hon bara ut tidiga morgnar eller sent på kvällen/natten, med undantag för en pinkrunda på 2 min utanför husknuten dagtid.

Jag skulle nog våga säga att hon led på sommaren.

Lavine
4/11/14, 10:58 PM
#2

Okej, jag anade att det kunde vara så. Är de samtidigt vinterälskare med andra ord?

Em_
4/11/14, 11:47 PM
#3

Skulle inte säga att min lider på sommaren, men han vill helst ligga i skuggan när det är som varmast. En plaskpool för småbarn är uppskattad. Tar promenader mm när det är svalt. Har sett att en del rakar ner sina.

Han är född en snöig vinter så han är inte så fascinerad av snö, tror han ser det mer som "normalt". Han reagerade på barmark lite som sommarvalpar gör när de ser snö första gången, haha. De är väl vinterälskande på det sättet att de kan busa ute dygnet runt då. Å andra sidan blir det jobbigt för de att ställa om från -5 till +20 igen varje gång man går in igen.


Lavine
4/12/14, 7:44 AM
#4

Kul att höra, tack för era svar. :-)

siddelina
4/14/14, 10:32 AM
#5

Min Finska Lapphund Amy tyckte det var riktigt jobbigt med sommarvärmen. Så det blev långpromenader tidiga mornar (tur att vi är morgonpigga både hon och jag) och på kvällen när solen började gå ner. På dagarna låg hon mest i skuggan eller inomhus under fläkten. Vintern är däremot hennes årstid

Peppe
4/26/14, 10:28 AM
#6

Säger som de andra, promenader tidiga morgnar och sena kvällar, och på svalare dagar. Varma sommardagar ligger de helst inne eller gräver en grop i trädgården 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Hildgrim
4/26/14, 2:02 PM
#7

Jag är nyfiken men kan man inte raka ner dem på sommaren om dem blir för varma? Det verkar ju lite trist om de bara vill ligga still i skuggan hela dagarna. Jag har ingen erfarenhet av denna typen av päls (är allergisk och kan inte ta i spetsar i princip). Jag antar att det är något negativt med detta eftersom jag aldrig ser några nedrakade spetsar på sommaren?

Min bror har skaffat en eurasier och hon flåsar redan nu hela tiden i princip. Undrar hur hon ska klara sommaren.

Peppe
4/26/14, 4:01 PM
#8

Jag vet inte om det är så bra att raka dem, tror inte de kan reglera värmen då. Vet inte om det är en myt eller sant, men har hört att det har hänt att långhårshundar har dött av värmeslag när dom rakats?

Vi brukar göra andra aktiviteter än just långa promenader dagtid, som t ex att åka till sjön! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: