Annons:
Etikettträning
Läst 1541 ggr
Novelia
2014-04-06 17:43

Förebygga skällande

Vi kommer inom en snar framtid att skaffa en spets. Det enda jag inte gillar med rasen är att dom har en tendens till att skälla. Hur förebygger jag detta på bästa sätt? Hur tränar jag redan ifrån början att hunden inte ska skälla? Ett skall när någon knackar på dörren är något jag förmodligen kommer att få acceptera, men jag vill inte ha ett skällande stup i ett.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Em_
2014-04-06 19:35
#1

Vad roligt! Vilken ras blir det?

Är den valp eller vuxen? Hur bor du, kan grannar bli störda? Är det valp i villa så ignorera bara om den skäller för uppmärksamhet. I lägenhet får man försöka avleda. Annars är det bästa om det aldrig händer något positivt efter ett skall. Blir det för skälligt under lek/träning så avbryt och låt hunden lugna ner sig.


Novelia
2014-04-06 22:00
#2

Mittelspitz =) 

Vi bor just nu i lägenhet. Våran nuvarande hund skäller bara när någon plingar på dörren tills man säger ifrån så jag hoppas ju att valpen tar efter honom. Han skäller aldrig när han leker, eller när andra hundar skäller osv. En väldigt tyst hund (förutom att han gnäller/ylar när han leker med pipleksaker, väldigt gulligt) så vi hoppas för allt i världen att han inte tar efter mitteln OM den skulle vara skällig.

Fler tips? Vissa småhundar vi stöter på skäller ju så fort dom får syn på en annan hund. Men vad jag har märkt så beror det nog mer på uppfostran. Ägarna verkar tillåta att hunden skäller. 

Hur gör man om hunden skäller vid tex hundmöten?

I have no sympathy for people without empathy

[T-Fia]
2014-04-06 23:23
#3

Jag använde faktiskt blomspruta på min. Hon tyckte det var skitkul och glömde helt bort sig :-)
Nu verkar min Lappis vara från en ganska tystlåten kull, men skallen kan ändå spräcka glas. Så min hundar får inte leka inomhus, då får de går ut om de skall busa, just för att det blir ett himla liv. Ja, och så försöker jag avleda, kasta godis eller hitta på något annat.

SaraC
2014-04-12 22:23
#4

Lär in att det är okej att säga till att någon kommer (kanske ett skall eller två?) men att det sedan räcker när du säger till. Alltså lär in "tyst" tidigt. Ofta kan det vara lättare att först lära in "skall" på kommando och därefter "tyst".

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: