Annons:
Etikettutställning
Läst 1610 ggr
SaraC
2/27/14, 7:45 PM

Viktigt om hanar och utställning!

Viktig info för oss som har eller tänker skaffa hanhund och ställa ut!

Från och med 1 januari 2017 så kommer det inte vara tillåtet att ställa ut kastrerade hanar oavsett om man har intyg eller ej.

Mer info: http://www.snkk.se/pdf-filer/Kastrerad.pdf

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
smurfan-13
3/3/14, 1:10 PM
#1

Har en nykastrerad hane hemma (& kände till detta sen innan). Kan ju säga så mkt att jag tror nog de flesta tänker till en två o tre gånger innan man låter kastrera sin hund. Och jag tror nog ytterst få ser utställning som ett argument att inte kastrera sin hund. Snarare är det väl uppfödare som sålt hundarna som isf drabbas av att hundarna inte kommer kunna visas… Tycker skk har valt en väldigt konstig väg/linje för att komma åt det "problem" de anser sig ha m "okynneskastreringar".

Hildgrim
3/3/14, 4:41 PM
#2

Om man nu ska införa en sådan här regel, varför gäller den då bara hanar?

smurfan-13
3/3/14, 4:50 PM
#3

#2 bra fråga ;)

och sen kan jag tycka att det är ett ganska så stort problem att man kan få ställa ut hundar som står på kortisonbehandling för allergier, har grava ledproblem osv osv… Men men jag o skk delar inte riktigt syn på vad som bör avlas på o hur man skall komma till rätta m vissa saker… :P

Em_
3/3/14, 6:23 PM
#4

Jag kan förstå att uppfödare som vill ha en titel till sina avelsdjur blir irriterad om en kastrerad hund går och tar cert efter cert eftersom det bara delas ut ett i varje klass. Annars håller jag med er, varför ett total förbud och varför bara hanar?


smurfan-13
3/3/14, 7:23 PM
#5

#4 fast om en hund slår en annan hund på utställning så betyder det väl att den är snyggare helt enkelt. Kvitta om den har kulorna kvar då eller inte kan jag tycka. :P Uppfödarens avelsdjur kanske inte är tillräckligt bra då oavsett…

SaraC
3/25/14, 8:45 PM
#6

Varför inte särskilda klasser för kastrater, som för katter?

Men gäller detta bara nationella utställningar?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Upp till toppen
Annons: