Annons:
Etikettefterlysningar
Läst 6465 ggr
TaschaOlga
2014-02-22 10:31

Finsk lapphund/keeshond

Hej! Vi har en fantastiskt trevlig tik som är en blandning mellan finsk lapphund och keeshond. Hon är lättlärd, intelligent, pigg och glad. Och väldigt tillgiven… Kort sagt en perfekt nybörjarhund. Vi skulle nu vilja ha valpar efter henne men har svårt att hitta en hane. Vi vill inte blanda in fler raser. Hon är röntgad nyligen med motsv "B" på höfterna och UA på armbågarna. Hon är registrerad på Jordbruksverket, chipnr 966000000022602. Har du en hane av dessa raser och är intresserad, hör av dig! Vi bor i norra Blekinge, Ronneby kommun. Mvh Janet och Nicolaas Hoogstraten

Annons:
[..$Dog$..]
2014-02-23 19:01
#1

Någon bild på henne?:)

TaschaOlga
2014-02-24 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jorå, vi lyckades inte förra gången, fick nåt felmeddelande… Men nu gick det bättre! Hon beräknas löpa v10. Mvh Nicke

Novelia
2014-02-25 08:53
#3

Har du kollat hälsan bakåt? Hennes föräldrar osv?

I have no sympathy for people without empathy

TaschaOlga
2014-02-26 19:02
#4

Ja, där finns inga problem enligt tikens ägare. Jag ska kolla upp om jag kan få lite mer kött på benen av henne. Nicke

Persifone
2014-02-27 15:12
#5

Många keesar har tagits ur aveln pga att de är PHPT-positiva, kan vara bra att kolla upp.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Heidi och Toffie
2014-02-28 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mamman till tiken har bra hälsa bakåt, men pappan är mer osäker verkar inte som man kollar någon hd,ed osv på keeshond då jag inte kunde hitta något. min mamma ägde tiken just då så jag har inte kollat på det tidigare utan såg det nu och blev chockad. jag äger mamman just nu och kan säga hälsan är bra bakom henne och tiken ovan har 3 halvsyskon (samma mamma) med bra hälsa 1 med A och 2 med B alla tre har ED ua. Mamman till tiken har B, ED ua, ögon Ua (ppm lindrig iris-iris).

Annons:
Persifone
2014-02-28 16:09
#7

På keeshonden ska hunden vara kollad för hd, ed och phpt innan avel.

Vet du vad pappan heter? Det går ju enkelt att kolla upp på hunddata eventuella tester som är gjorda.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

TaschaOlga
2014-02-28 17:29
#8

Det saknas veterinärdata på honom på SKK men hans mamma har A och ED1 och pappan C och ED UA (vill inte ge ut hanens namn här eftersom jag inte har någon kontakt med ägaren). PHPT finns inget registrerat om men det ska ju enligt SKK DNA-testas på "numera" innan avel och jag uppfattar inte det som ett stort problem enligt dem. Finns mycket holländska hundar ett par led bakåt verkar det som om jag tolkar uppgifterna rätt… Nicke

Persifone
2014-02-28 17:45
#9

PHPT är något som framkommit under de senaste åren och keeshondringen tillåter ingen avel där inte båda föräldrarna är testade PHPT-negativa, väldigt många individer togs ur avel när detta beslutades, så jo, det är en ett ganska stort problem, som håller på att lösas tack vare hårdare krav vid avel.

Om pappan till din tik inte är röntgad och hans föräldrar (på var sin sida) har ed1 och hd c så skulle iallafall inte jag fortsätta aveln då hd och ed kan komma fram (även om föräldrarna är fria så kan det ärvas från mor- farföräldrar)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Heidi och Toffie
2014-02-28 20:07
#10

Mor: B  ED: ua

Morfar: A

Mormor: A ED: ua

Morfarsfar: A

Morfarsmor: A

Mormorsfar: A

Mormorsmor: A

Morfars farfar: A

Morfars farmor: B

Morfars morfar: A

Morfars mormor: A

Mormors farfar: B

Mormors farmor: Ua

Mormors morfar: A

Mormors mormor: A

detta är hur det ser ut på tikens mammas sida så ser ingen anledning då tiken själv fått B och Ua att hon inte kan gå i avel. förutsatt att hon avlas med en röntgad hane som inte har C eller ED-fel.

Persifone
2014-02-28 22:32
#11

Men det spelar ju ingen roll hur frisk tikens ena förälder är om inte den andra är det?

Sedan kan jag inte tänka mig att det finns någon, iaf inte inom keeshonden, som har en friröntgad och PHPT-negativ hane att använda i blandrasavel.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Heidi och Toffie
2014-02-28 22:53
#12

felet är ju den att ingen hund bakom hanens föräldrar är testad för något höfter, armbågar mm så vi vet inte hur det ser ut där och därför är det viktigare att man vet hur det ser ut i blivande hanen i parningens släktled. 

vet att det kan bli svårt för ägarna till tiken i fråga att få tag i en renrasig hane, men tycker dem tänker rätt när dem inte vill blanda in fler raser.

Persifone
2014-02-28 23:01
#13

Men även om en fri hane används så kan fortfarande problem dyka upp (eftersom det inte är helt fritt efter tiken).

Och då tycker inte jag att det är försvarbart att avla.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Novelia
2014-03-01 08:48
#14

Håller helt med persifone. Någonstanns måste man tänka på hundarnas bästa och släppa tanken på att "jag vill ha valpar efter min hund för den är så söt & snäll". Finns massor med hundar där avelsmaterialet håller måttet på även hälsans punkter som säkert ger lika fina och underbara avkommor som ens egen hund skulle göra.

I have no sympathy for people without empathy

TaschaOlga
2014-03-01 12:03
#15

Nu är det såhär, för att få slut på denna diskussion: Som intresserad av biologi vet jag att man aldrig kan vara 100% på att få frisk avkomma. Det finns något som heter recessiva gener och det finns mutationer. Jag anar, efter ganska kort tid i hundvärlden, att det finns en ganska stor snobbighet i den renrasiga hundvärlden, en värld som enligt min åsikt innehåller oerhört mycket rent vansinniga raser som inte borde få finnas överhuvudtaget. Lägg ert krut där istället! Spetsarna ligger trots allt betydligt närmare urhundarna än de flesta raser därute!! Och precis som Heidi säger är det väl viktigare hur den BLIVANDE hanen är testad och kollad. Jag tänker inte "lägga ner", och vi har en plan för valparna, vi ska inte skaffa dem för att Tascha är "söt och snäll" utan för att det finns folk som vill ha en valp efter henne men inte är beredda att slanta upp 12-15000 för en renrasig och som inte har ambitioner till avel och utställningar. Och förresten så sa inte veterinären som röntgade Tascha och är erkänt duktig, ett pip om PHPT. Men visst, om det skulle dyka upp en Keeshane kommer jag att ställa krav på att den är testad.  Nicke

Persifone
2014-03-01 15:31
#16

PHPT-testerna skickas till USA, där de kollas, så inte ett dugg konstigt att en "vanlig" veterinär i Sverige inte vet något om det.

Min mor har i många år avlat fram keesar efter konstens alla regler. Jag har sett henne i tårar efter hon fått reda på att en blivande avelstik haft c-höfter.

Hon var helt ifrån sig när en av våra bästa tikar fick tas ur aveln för sex år sedan på grund av PHPT.

Hon har åkt genom hela Sverige och även till Danmark för att träffa den perfekta avelshanen till just den tiken. Hon gör allt för att få fram friska och rastypiska individer. Hon tar 10.000 per valp, hon går inte plus på dessa valpar, hon tjänar inga pengar på dem, hon gör detta för det är hennes passion.

När sedan människor förminskar hennes arbete genom att säga att "det är för dyrt" blir jag förbannad.

Kan en inte spara ihop 10.000 på en valp kanske en inte ska ha hund?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Novelia
2014-03-02 08:16
#17

Mamman har ed1 och pappan c? Det är inte seriöst att avla på. sen är jag ingen renras snobb utan har själv blandras men är lika noga med hälsan för det och kommer aldrig att tycka att det är okej att avla utan kunskap bara för att. Sen är det än mer oserlöst att i avel tänka att 10000 för en valp är dyrt. Då har man ingen koll på hur mycket det faktist kostar att ta en kull med vet besiktning, vacc, chip och BRA mat samt en budget för oförutsägbara kostnader mm. Men ni gör som ni vill, men kom inte och säg att ni inte gör det för att eran hund är söt och snäll. Lycka till! Jag hoppas verkligen att ni letar efter en bra hane och inte tar första bästa :-)

I have no sympathy for people without empathy

TaschaOlga
2014-03-02 10:00
#18

Persifone ang "förbannad". Jodu… Då ska jag ta ett par exempel på intresserade av våra valpar: En städerska som jobbar på hustruns arbetsplats, 50%, har ut knappt 8000 i månaden. En ensamstående kvinna, pensionär som bor en bit bort från oss här i byn i en liten stuga. Hur mycket har hon ut tror du?? Och vår egen son som studerar. JAG vill i alla fall inte tala om för dessa att de ska "spara ihop 10000 kr!" Ska inte de få ha hund tycker du? Du har ju missat hela poängen med att ha hund! Trygghet, sällskap, glädje, kamratskap, kärlek går i mina ögon först och inte hur mycket hunden har kostat. Och en sak till: Varför tror du så många "renrasiga" hundar har problem idag? Jo, för att man en gång korsat fram dem med för smalt material dvs inavel. Så att blanda in fler gener kan inte vara fel.

Och, till syvende och sist, alla hundar är blandraser, eller hur… Förr eller senare i historien har någon blandat ihop olika av dåtidens hundar för att få fram en viss egenskap eller ett visst utseende.

Jag förringar på intet sätt din mors arbete, tvärtom jag högaktar henne men kom för f-n inte och säg att bara de som har gott om pengar ska kunna ha hund!! Vad ska jag kalla det om inte snobbighet?

Och för hundan (oj, där fick jag till det…) vi ska inte avla "bara för att" eller för att hon är "söt och snäll"! Lägg ner!

Och sen sa jag inte att hon var en "vanlig" veterinär…

Förnyat fokus på varför vi la in detta inlägg från början: Vi söker alltså en hanhund av antingen Kees eller finsk lapphund till vår tik. Finns det någon därute? Eller har persifone lyckats skrämma bort er?

Novelia
2014-03-02 10:21
#19

#18 Men vi säger att hunden dom köper senare skulle bli sjuk: d-höfter, patella, hjärtfel eller att en olycka skulle inträffa. Hur ska dom ha råd att betala veterinärvård, veterinärfoder för över 700:-/månad samt eventuella mediciner? Inköpet av hund är ju den lägsta kostnaden. Sen tillkommer allting annat inkls försäkring osv. En hund behöver ju inte vara dyr i inköp såklart. Håller med dig angående inaveln. Men jag anser inte att dina argument för att ta den här kullen är seriösa eller genomtänkta eller tillräckliga. 1. Ingen inavel 2. Folk utan pengar ska också få möjlighet att köpa hund 3. Renras avel är snobbigt Fjärde punkten skulle vara att du har en snäll och söt hund men den strök du själv när du sa att det inte är därför du vill ta denna kull så dessa 3 punkter sammanfattade jag ur dina inlägg.

I have no sympathy for people without empathy

Heidi och Toffie
2014-03-02 13:02
#20

tikens famor ha ED 1 och farfar HD C. tikens mamman sidan är felfri som du kan se av inlägget ovan, ville bara rätta till det missförståda påståendet.

Annons:
Persifone
2014-03-02 15:15
#21

#18

Det har ingenting med snobbighet att göra. Har du inte pengar att lägga undan för att köpa en hund så tror inte jag du egentligen har pengar att ha en hund heller. det kostar att ha hund, så enkelt är det.

Det finns fullt med hundar utan hem i Sverige, de flesta av dem är blandraser. Om de du känner vill ha en billigare hund så kan de ta en omplacering, så gör de en bra sak också.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Novelia
2014-03-02 16:23
#22

Då är inte tikens sida felfri om man kollar bakåt. Varför avla på en blandras som inte är fri bakåt?

I have no sympathy for people without empathy

Heidi och Toffie
2014-03-02 16:52
#23

varför avla på en renras med fel bakåt?

Novelia
2014-03-02 17:52
#24

Det undrar jag också! #23

I have no sympathy for people without empathy

Joyous
2014-04-06 02:40
#25

Men hur tänker vissa? Det är faktiskt inte en mänsklig rättighet att äga hund. Tjänar man åtta tusen i månaden och inte har råd så har man inte råd! Försvara oseriös avel genom att säga att man ska sälja hundarna till människor som kanske egentligen inte ens är i ett skede av livet då de bör skaffa hund? Och vilka får betala de verkligt dyra priset, jo hundarna… Jag köpte min efterlängtade malinoisvalp för ett normalt mallepris, 12 000. Jag har nu haft henne i två månader. Under dessa två månader har hon redan varit inne hos vet två gånger, första gången för att hon helt enkelt är en självmordsbenägen malidiot och andra gången för att hon blev hundbiten i ögat… Naturligtvis är hon försäkrad men självrisk X2 blir likt förbannat 5000 kr? Och utöver dessa oförutsedda kostnaderna så är det mat, vaccinationer, försäkring och en hel del söndertugg som har ersatts. Ursäkta att jag drog upp tråden men jag kan verkligen inte förstå hur människorna ska ha råd att ta hand om en hund i 10-15 år om de inte först har råd att spara ihop till 10 000? Själva avelsbiten orkar jag inte lägga mig i, trött på oseriös avel, blandras som renras. Men jag kan ju säga såhär, i mina ögon så är all blandisavel utan något som helst seriöst syfte enbart idioti. Medan det bland renraserna finns uppfödare som verkligen brinner för sin ras och gör allt för att få fram friska, trevliga, arbetsdugliga hundar och för allas skull är det väl dessa guldkorn som man borde stödja? Ursäkta slarv i texten, är väldigt trött, inte lätt att sova med en krokodil vid fossingarna! Hälsningar Sofia.

IdaT
2014-04-07 11:31
#26

Hur är det med risken för pra-prcd? Så vitt jag kan se är tikens mamma inte kontrollerad och tikens morfar anlagsbärare. Alltså finns risken för både pHPT, PRA-prcd, ED-fel och HD-fel. Det är en sjokdom mer än om man ser till renrasiga lapphundar och keesar. Jag gör vad jag kan för att få bort ohälsosam avel, oavsett om det är blandras eller renras. Jag köper nämligen inte en sådan hund. Du får kalla det renrassnobberi om du vill, men jag skulle aldrig låna ut min (visserligen svenska) lapphund till en parning med denna tik. Jag tycker ändå att blandrasavel kan ha en plats, när det är prestationsavel det handlar om, som att få fram den ultimata slädhunden, sjöfågelhunden eller liknande. Att få fram en billig sällskapshund är inte sådan avel som jag kan få till seriös blandrasavel. Jag vill dessutom dra en paralell med hästarna, där i princip varenda häst inom världseliten oavsett gren (utom galopp och trav) har kommit till genom seriös och målinriktad blandrasavel. Men du får gärna berätta för mig att jag har fel och att din kommande kull har ett "högre" syfte än att sälja billiga valpar. Ett mål där du avlar på egenskaper som ska bevaras och förfinas i generationer.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Em_
2014-04-07 11:51
#27

TS har inte kommenterat på en månad och kommer antagligen inte tillbaka hit.


Annons:
Upp till toppen
Annons: