Annons:
Etikettdrag
Läst 1184 ggr
[postmortum91]
2014-01-23 21:04

Hur vänjer man hunden med att dra?

Jag testade här om natten att knyta fast en pulka på Sheldons koppel, det var ingenting i pulkan.

Sheldon verkade tro att pulkan förföljde honom, så han tog ett steg och hörde pulkan efter sig och frös till och tittade arg på pulkan. Sedan sprang han fort i hopp om att bli kvitt pulkan och tillslut gav han upp och vägrade gå ett enda steg till förrän vi knöt lös pulkan från honom. Vi försökte berömma varje gång han gick men det verkade inte funka. Det såg jättekul ut, fast det var ju inte det vi var ute efter.

Hur ska jag introducera honom till att dra någonting efter sig utan att tro att den saken vill jaga eller förfölja honom ?

Annons:
Vattnadal
2014-01-26 20:12
#1

Har inte tid att svara nu, men skriver, så kommer jag ihåg att svara imorrn!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SuperLimm
2014-01-31 12:59
#2

Kan du inte testa att gå med pulkan brevid, så du håller i den. Så kanske han vänjer sig vid den? :)

Mvh Linn

[postmortum91]
2014-01-31 13:34
#3

#1 Du har inte svarat än :P

#2 Ja, bra idé. Kan ju testa det :)

SuperLimm
2014-01-31 20:38
#4

#3 Ja jag har inte en aning om det fungerar, aldrig dragit med hund förut så är inte så insatt men det är iaf så jag skulle börja, för att vänja vid ljud osv :)

Mvh Linn

Vattnadal
2014-02-06 17:35
#5

Hej!

Nu först finns det tid att svara, inte lätt att vara egenföretagare och ha både hus och gård full av djur.

Börja med att skaffa en dragsele, så att han inte belastar fel, får skav, felbelastning och obehag av selen. En nomesele eller kombisele är bäst, då dessa är tillverkade för drag.

Ta sedan en lina som är lagom lång, så att inte rumpan trycks ner av nomeselen, eller saken han drar är för nära. Börja hellre med något som låter mindre än en pulka, och som stannar när han stannar. En gammal trasmatta är utmärkt, då det blir lite vikt, inga ljud och den stannar även i en backe. Sätt mattan i linan, ha koppel till halsbandet, och sen går ni. Peppa och beröm när han drar, locka med honom om han tycker det är lite läskigt. Gillar han det inte, ta bara riktigt korta vändor, kanske inte mer än 10-20 meter till att blrja med. Ha gärna tydligt start och mål, och se till att han slutar med en positiv minnesbild av det, för att gilla det mer nästa gång.

När det funkar fint att gå någon km med matta, kan du byta till en pulka. Tänk då på att pulkan låter mer tom, så kanske lägga mattan i den. Den stannar inte heller när hunden stannar, så ha ett koppel till pulkan i framkant, så du kan styra och bromsa den, och ett koppel tilĺ hundens halsband.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[postmortum91]
2014-02-06 20:08
#6

Okej, äntligen fick jag ditt svar :P
Tack för svaret, det var värt att väntas på :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: