Annons:
Etikettuppfödning-valpning
Läst 2116 ggr
Sweetbebban
1/8/14, 5:02 PM

Tips på bra kennel?

Hej jag har fastnat för rasen finsk lapphund och hade tänk köpa mig en valp till sommaren eventuellt:) Men tycker det är super svårt och hitta en kennel som värkar bra och seriös. Eller rättare sagt som avlar på friska hundar med bra HD då det är jätte viktigt för mig eftersom jag tänker vara aktiv med hunden med bland annat agillity och därför vill jag ha bra höfter! Tycker det är så synd när man avlar på c höfter och nedåt, det blir inget vidare och tyvärr har alla kennlar jag tittat på avlat på dåliga höfter längre tillbaka på något sätt:( Så snälla kom med tips på bra kennlar!!! Som avlar på friska hundar och med bra psyke! Vart har ni köpt era lappisar?:) Behöver värkligen hitta en bra kennel snart vill ju ha en lappisar och tycker det är så synd att det ät svårt att hitta uppfödare som avlar på bra HD! Tack på förhand!:)

Annons:
[T-Fia]
1/11/14, 2:48 PM
#1

Du får titta på de specifika kullarna som uppfödarna planerar, vissa avlar på c-höfter men de flesta kullarna är ändå A-B. Och de flesta har någon eller flera c-höfter bakåt i stamtavlan, i Finland avlar man mycket på c-höfter nämligen, och även D :-/
Vill du har en arbetsmeriterad hund så är Herding Instincts bra, vill du ställa ut så har Lapinlumon bra hundar (ingen hemsida men finns på fb). Min kommer från Lappizaros, och hon avlar på väldigt friska för det mesta, min har höftmässigt en ovanligt bra stamtavla för rasen, men även där såg jag att det planerades en kull efter en med c-höfter nu.
Så mitt råd är ändå, titta på de specifika kombinationerna, titta på syskon till föräldrarna på avelsdata, tidigare avkomma och sådant mer än vad som syns vid en snabbtitt på stamtavlan. Har någon av föräldrarna gjort MH-test så är ju det bra så du ser lite hur mentaliteten är. Inte så många som gör det dock, men jag tror Herdings Instincts MH-testar sina.

Upp till toppen
Annons: