Annons:
Etikettbeteende
Läst 1288 ggr
Mayadevi
12/28/13, 11:13 AM

vad ska jag absolut inte göra (o gärna varför?)

Jag har fått mig en liten valp. Min första. Efter att umgåtts och tagit hand om många olika stora hundar som husky, akita, norsk buhund, schäfer, amstaff/pittbull, omplaceringar etc.

Jag har nu något som kommer bli en stor blandis men jag valde inte den tuffaste och mest frampå valpen i kullen. Min lilla tjej är lugn, trygg, mjuk, försiktig, något reserverad och följsam. Jag vill bevara hennes grundtrygghet och bygga upp hennes självförtroende och styrka. Känns som att vår första tid här nu (6-12mnd) är viktiga för vår framtid. Jag vill på inget vis vara för "hård" mot henne o riskera att hon blir rädd eller skygg eller förlorar förtroendet för mig. Jag vill heller inte att hon växer upp och blir ohanterlig för att jag varit för mjuk o slapp o tillåtit för mycket.

Min erfarenhet är som sagt bara med stora, starka, vuxna hundar. Akitan o huskyn skiljer ju sig mycket från en amstaff/pitbull exempelvis o om något så är min tjejja mer som akitan o huskyn i sitt sätt men det kan ju också bero på att alla tre också är tikar. Ja, jag menar ju att hundar är olika o individer. Försöker bara förklara hur min är…

Diskutera gärna med mig här o ge mig råd o erfarenheter om möjligt. Jag vill veta mer o göra bra. Vad är nono`s i det här läget exempelvis?

Annons:
Mayadevi
12/28/13, 11:17 AM
#1

tack på förhand! :-)

VildaVittra
12/28/13, 11:41 AM
#2

Att vara konsekvent är inte på något sätt att vara hård. Man måste bara vara envisare än hunden.

Vill inte skrämma dig, men min huskytik var också en sån där mjuk och rar valp som din låter som, men det ta mig f*n den värsta slyngel jag varit med om. Jag som haft hundar i tid och evigheter slet mitt hår.

Men det blev folk av henne också. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mayadevi
12/28/13, 4:22 PM
#3

Oki, vittra, tack för ditt inlägg!!! Det är precis så jag tänker med lillan, att jag inte ska luras av att hon är mjuk o rar nu. Berätta gärna mer! Hur blev d folk av din?! Har hört att huskys är jättesvåra att uppfostra så du har säkert gjort dig en del erfarenheter. Hade du fler hundar samtidigt med henne? Aktiverade du henne mycket så hon blev trött eller tog du det lugnt med att matta ut valpen? Fysiskt? Psykiskt? Hur? Är inne på miljöträning med valpen nu men vill ju heller inte överväldiga henne med för mycket intryck.

Någon gång har jag tänkt att det att hon somnar o tar det så himla lugnt i bilar, tåg o nya situationer kanske är passivitet som skydd för något väldigt obehagligt o inte bara att hon har denna grundtrygghet?! O e det genuin grundtrygghet så vill jag inte äventyra den genom att göra för mycket. Jag kommer vilja fortsätta ett aktivt liv i skog o mark men också stad, bland folk o annat. Jag önskar att hunden blir trygg o stabil i sig själv och med mig. Hon verkar ha förutsättningarna (föräldrar, tid fram tills nu) och jag vill stärka och bevara det.

Konsekvent o envis köper jag! Men var du försiktig med att bli arg? Räcket det med att föra bort henne från olovligheter o säga ett mjukt nej eller ska jag tillföra obehag o argröst från början? Sedan min är mjuk (o sedan mina erfarneheter med vuxen huskyn o akitan) känner jag att jag kanske ska ta det lugnt med det? O hellre vara lugn, konsekvent o stadig på handen?!

Vert efter jag stärker hennes självförtroende så kommer hon ju att rebella mer men hellre jobbar jag med det än får mig en skygg o orolig hund.

En av grunderna till att jag är så mån om att fråga är för att jag som person har nära till att vara dominant o sträng o hård om det behövs men nu har jag valt en mjuk hund som dessutom är ny i världen och när jag ska sänka ribban är jag rädd att den blir för låg… :-O

SaraC
12/28/13, 8:09 PM
#4

Tipsar om vår lilla artikelserie om relationer 🙂

Relationer - Del 1

Relationer - Del 2

Relationer - Del 3

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mayadevi
12/28/13, 10:03 PM
#5

tusen tack! precis vad jag menar! här ska gäspas o morras o busas runt!

Mayadevi
12/29/13, 9:54 AM
#6

jag är helt ny här på forumet och vet inte hur allt funkar. hur hittar jag fortsättningen på artikelserien som jag tyckte var kul och givande?

Annons:
Vattnadal
12/29/13, 6:57 PM
#7

Det finns bara 3 delar av den tyvärr. En anna artikel som kan vara kul är den om berikning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: