Annons:
Etikettbeteende
Läst 2176 ggr
Mayadevi
2013-12-28 10:48

alternativ hundträning

hej,

jag har tidigare umgåtts mycket med hästar och där kommit i kontakt med "natural horsemanship" som ett alternativ till vanlig dressyr där en tar utgångspunkt i hästens naturliga kommunikationsformer och vilda liv som grund för träning, kommunikation o samvaro med människan. Jag upplever det som en lättnad i "hästvärlden" och en stor tillgång till kunskap och glädje.

Jag undrar om det finns något motsvarande i "hundvärlden"?

Generellt uppfattar jag det som att dressyr, träning o samvaro med hund v/s häst är mer på hundens villkor och tar mer hänsyn till hundens natur än exempelvis den vedertagna engelska dressyren gör med hästen. Men det finns ju nyanser också här. Jag skulle exempelvis gärna upparbeta en bra relation till min hund utan godis mutor och klickapparater. Jag skulle önska att vi hade en annan "give and take" baserad på "mutal" respekt, kärlek o ömsesidighet. Jag vill bevara det hundiga i hunden och att hon ska ha det riktigt gott hos mig också på sina villkor. Exempelvis skulle jag vilja ha henne mycket lös vid min sida att utforska skog o mark som hon vill. Jag skulle vilja upparbeta ett gott omdöme hos henne ang barn, andra hundar, bilar o vägar, främlingar etc. Jag vill ha en trygg, avslappnad, lugn, säker, och välanpassad hund utan att på något sätt bryta ner hennes instinkter, kuva henne eller göra våld mot hennes "person" eller natur. Jag vill heller inte att hon ska förledas till att tro att hon är människa.

Hoppas någon därute får en uppfattning om vad jag menar eller ber mig utveckla och kanske kan vägleda mig bland böcker, termer, skolor och dela med sig av egna erfarenheter. Uppskattar särskilt svar från folk med erfarenhet o kunskap om sk "urhundar" och större hundar i bruk eller arbete. Jag har mycket tid o tålamod att lägga på djuren hos mig.

Tack på förhand!

Annons:
VildaVittra
2013-12-28 11:59
#1

Det är en till stor skillnad på hästar och hundar, hästen är nämligen inget rovdjur.

Låter man en hund, speciellt en urhund, bestämma själv så kommer man få enorma problem. Vi har som hundägare inte bara ansvar för vår hund, utan även för andra människor samt djur.

En hund mår inte dåligt av att lära sig kommandon, den mår snarare bra av det då kontakten med föraren stärks, belönar du inte så kommer den heller inte lyssna, men du kan kanske belöna med kel eller lek om du inte vill belöna med godis?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zatanica
2013-12-28 14:30
#2

Kul att läsa 🙂 Är själ vinns på det spåret med mina djur.

Nu har jag ju ingen hund, men i framtiden lutar det åt en finsk lapphund. 

Däremot har jag en sibirisk katt som jag har utvecklat ett eget språk med.  Vi har någon form av teckenspråk som han lystrar till och det har skett helt naturligt utan godis mutor.

#1 Tror inte hon menar att hunden ska få bestämma allt och vara den som bossar, snarare att hunden ska få vara hund och inte tvingas in i någon roll som inte passar den.

Säg till om jag är helt fel ute.

Spännande att följa tråden hoppas du får många svar.

Mayadevi
2013-12-28 16:00
#3

Mm…Vittra, jag har lagt märke till en viss skillnad mellan häst o hund (!) och tänkte väl att det kanske bla hade nått o göra med att hunddjur är rovdjur o hästar inte. Men d är ju båda flockdjur exempelvis, och har fyra ben o päls, men framförallt är det ursprungligen från vilda djur som människan i några årtusenden valt att integrera med trots att de inte tillhör vår art.

Skämt o sido ;-) Jag menar inte att jämföra häst o hund eller hund m något annat än hund jag bara tog det som ett exempel för att jämföra stilar o skolor innanför hur en umgås m sina djur. Det kunde ju vara så att du eller någon annan kände till natural horsemanship v/s engelsk dressyr o var kapabel att ge mig (precis som jag bad om) värdefull upplysning om något motsvarande rörande hundar.

Och om inte förstod, genom mina exempel o formuleringar, vad jag menade med att kommunicera med hunden på deras villkor för att få en bra relation. Det här med godis o klick är ju inget hundar sysslar med själva exempelvis. Det fungerar säkert men om jag vill skapa band ändå? Menar ni bevandrade hundfostrare att det inte går? Kel o lek o beröm flödar men jag tänker ju att hon kommer ju att bli hormonstinn, löpa o gå igenom faser. Uppfattar det som hennes medgörlighet nu handlar mycket om att hon e så liten o jag är en omsorgsperson för henne. Hur blir det sen? Eller hur skapar jag kommunikation som också funkar sen. Känns som om denna tid är en tid av att plantera frö vars frukter blir användbara sen. Kommandon vänder jag mig inte alls emot. Och tänker också att en hund mår bra av kontakt med sin förare och en fast hand. Men hur skapar jag det?

Jag är inte ute efter att INTE fostra o påverka min hund. Tvärtom! Jag vill bara göra det bra och utan att göra våld. O då vet jag att tikar o syskon o andra flockhundar kan dänga till en valp rätt rejält. Våld menar jag handlar om att gå utanför hundarnas beteende och överagera fysisk bestraffning, röst o skrämsel. Men jag vet inte självklart vart gränsen går. Den huskyn o den akitan jag hade var jag tvungen att lirka med o få med på mina förslag. Kändes inte konstruktivt att bossa över dem o "tvinga" dem till saker (då backade de o vägrade) något exempelvis amstaff/pittbullen krävde (annars tog han över och föll utanför ramarna).

Hoppas också få många svar o hitta rätt i djungeln! :-D

Tack!

zatanica
2013-12-28 16:10
#4

Men då känns det som att jag förstod vad du menade. 🙂Har tyvärr inte så stor hundvana. Men är ju inne på samma spår till den dagen det blir hund.

Cocoscream
2013-12-28 18:42
#5

fattar vad du menar! O skulle vilja säga såhär, vet inte hur du lärde dig NH men jag tillbringade MÅÅÅÅNGA timmar i hagen med hästflockar, studerade härmade och lärde mig av de bästa (hästarna själva) ;) skulle vilja säga att det är bästa sätt  att studera hundflockar och se hur de beter sig mot varann, och då härma alfahanen/tiken. :)

Tex morrar jag oftare än jag fyar, pötter till hunden när den inte lyssnar, tjuter om valparna biter för hårt m.m. funkar för oss! :)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

zatanica
2013-12-28 19:50
#6

#5 🙂lät lite kul, men du har nog rätt i att studera är det som gäller.

Har haft katt hela livet så har säkert gjort så utan att tänka för som du säger när jag tänker efter så är det nog mycket, morra, visa tänder och fräsa för att visa när de gör något som inte uppskattas. Men det kom bara av sig själv när jag skaffade en av katterna för 5 år sedan. Borde ju som sagt vara lite samma sak på de flesta djuren. vi brukar stirra ut varandra också när de är missnöjda med mina beslut.

Får ut och bo i kaninhagen ett tag och testa på dem. 🙂

Annons:
Vattnadal
2013-12-29 00:22
#7

Tänkte jag skulle skriva något här, men blev för trött för att få ur mig något vettigt. Kissar hundar och lägger mig istället. Hoppas att någon skriver något här, så att jag ser det och kommer ihåg att svara. 😴

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cahira
2013-12-29 02:46
#8

Natural horsemanship är fortfarande negative reinforcement, men med olika grader av "tryck" mot hästen. "Jag hotar dig litegrann, flytta dig. Jag menar allvar, flytta på dig, NU KOMMER JAG EFTER DIG!" och trycket/obehaget försvinner då hästen gör rätt.

Ja det finns en motsvarighet hos hundar. De som nyper örat tills hunden tar emot en apporteringsdummy till exempel. Obehag tills du gör rätt.

Klickerdosan däremot är positive reinforcement. Du får djuret (även hästar) att lyda dig för att de vill för det löna sig. Du säger "Om du sitter så får du en belöning/lön för jobbet." Om lönen inte är hög nog så kommer inte hunden göra det. Vissa jobbar för låg lön, andra behöver hög lön. Vissa vill ha lek som lön, andra vill ha godis, vissa vill ha kel. Vissa vill inte jobba alls. 

Hos hundar handlar det oftast mer om berikning än något annat (låta djuret utföra naturliga beteenden). Hunddjur är långdistanstravare så de behöver mycket motion. Om man cyklar med en hund kommer man märka att efter en viss distans så börjar de nästan sluta ögonen och hamnar i ett meditativt liknande stadie. Vissa kan även behöva utföra ett jobb, typ dra (slädhundar), jaga (jakthundar) eller valla för att må bra. Gräva och leka är några fler beteenden som de behöver för att må bra. Och självklart gnaga på riktiga ben är bra berikning. 

En sak är gemensamt med hästar och hundar och det är med ansvar kommer frihet. Då djuret vet vad du ber dom om så kan man ge dom mer frihet. Rida bettlöst är vanligt inom NH som frihet, gå med hunden lös är vanligt för hundens frihet. 

Här är en liten kort video på en klickertränad häst. Klickern är bara en signal som säger "Ja precis så, du gjorde rätt! Du vinner en belöning!" och klickern är aldrig arg, lessen, förkyld eller liknande och mycket lättare att ta in för hunden än vad en röst är. Typ som kylskåpsdörren (mat), prasslet i en påse (godis) eller ringklockan på skolan att det är rast. Det når en mycket mer primitiv del av hjärnan som för alltid förknippar ljudet med en händelse. 

Klickern når in i hundens hjärna, istället för ryck i koppel och liknande.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mayadevi
2013-12-29 10:21
#9

@cocoscream; kul att du oxå både håller på med hästar och hundar. Håller helt med! Djuren i sig själva är klart de bästa lärarna. NH kom till mig först efter att jag haft några rundor med egen häst i barn och tonåren så det är begränsat hur mycket jag prövat ut av det själv i praktiken. Men det var ändå en lättnad och lärde mig mycket då jag redan som barn instinktivt kände att det här (vanlig hästhållning inspirerad av engelsk dressyr) var ju inte så kul varken för mig eller hästen :-b slutade med att jag mest rände runt barbacka i skogen med mina ponnys ;-)

men nog om hästar och tillbaka till hundar!

grejen är att jag aldrig hängt med en tik o hennes valpar och de hundar jag umgåtts med har heller inte levt i flock så att studera dem timvis i sin "naturliga" miljö, vilket hade varit så nice! händer inte på det här stadiet. Och här sitter jag med den lilla valpen :-) o tar därmed tacksamt emot resonemang och erfarenheter från förlöpare

@cahrina; wow, supervideo! det jag vänder mig mot med klicker o godis är Vad gör jag den dagen jag glömde klickern i den andra jackfickan? Känns liksom sårbart att vara beroende av en liten tredjepart i form av en dosa?!

@elin ser fram emot ditt inlägg! :-)

@zatanica; jag har ordat mig i ett annat inlägg och under rubriken" vad ska jag absolut inte göra" och där har jag fått ett svar i form av en artikelserie (som jag tror elin medverkar i?!) som heter "Relationer" kolla in den! kul, enkel o informativ

zatanica
2013-12-29 18:27
#10

Den ska jag kika i.

Vattnadal
2013-12-29 18:52
#11

Klicker och godis använder jag vid inlärning. När hunden redan kan, räcker det väldigt bra med röstberöm, gos och så andra bra belöningar. Jobba på att hitta på en lista på belöningar till just din hund. Jag brukar be kursare att göra en lista med 10 saker, där max 3 får vara godis. Sen kan det tex vara springa efter en boll, bli kliad bakom örat, kamplek med trasa, få nosa på den där kissfläcken, få kissa på en stolpe, få härlig verbal beröm, brottningslek, kopplas lös, springa tillsammans, godissök, få busa med en annan hund mm mm. 

Det är även bra att ha hyfsad "rang" på belöningarna, så att du kan belöna med ett "bra" när valpen kommer på inkallning, men lite oengagerat, en korvbit och ett väldigt glatt bra vis en bra inkallning, och kanske ett jublande beröm, kamp med kamptrasa och godissök när den kommer på en inkallning trots att det springer en hare framför nosen på den.

Hundar är inte hårda med varandra. Vår tik var aldrig hård och korrigerade inte valparna alls förrän de var flera månader. Hon kunde pipa till och försiktigt flytta undan dem med munnen (lika milt som vi skulle göra om vi skulle flytta ett ägg med handen) när de bet henne då de diade.

Det är mest kroppsspråk, tex tyngdpunkten framåt = hotfull, bakåt = snäll, hur ögon riktas (stirra rakt mot är hotfullt, flacka med blicken vänligt), öronställning (framåt på eller hotfull, bakåt snäll), mungipor, korta hotfull, långa snäll, slicka sig om munnen är snällt osv osv. Detta räcker så långt, att de väldigt sällan måste ta till mer. Ljud räcker oxå långt, och bitmarkeringar i luften kommer långt innan ett riktigt bett.

Satsa på att berömma så fort valpen gör rätt. Följer den efter dig, beröm. Lägger den sig när du sätter dig, beröm. Uppmuntra hela tiden rätt beteende, för det är lättare än att försöka träna bort ett felaktigt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cahira
2013-12-30 04:14
#12

#9 Antingen köper du många klickers i vardera jacka eller så kör du ljud med munnen (klicka, vissla, kuttra eller vad du nu känner för) så du alltid har med dig den och har händerna fria. Jag använder "Yes!" som alternativ marker då jag inte har med klickern eller tränar med den klickerrädda hunden. :) "Yes" är rätt så svårt att säga i negativ klang som bra kan göra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: