Annons:
Etiketthundsport-aktiviteter
Läst 2890 ggr
Cherryey
2013-12-27 22:46

Husky-Drag

Hur går det till att göra det möjligt för en husky att dra även när det inte finns snö och man inte bor på dirketa vishan?

Annons:
VildaVittra
2013-12-27 22:49
#1

Man drar med cykel istället, finns lite olika varianter. Sen när snön väl kommer så kan man köra med skidor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cherryey
2013-12-27 23:15
#2

Hur gör man det på olika vis med cykel??

VildaVittra
2013-12-27 23:21
#3

Alltså, du kan använda en vanlig cykel (kan bli vingligt dock om hunden får andra idéer), du kan använda en barmarkscykel (en tre/fyrahjuling som man står på och sparkar) och man kan använda en tvåhjulig kickbike. 

Du kan ha hunden/hundarna på sidan av i en vanlig springer och du kan ha dom fram med ett spö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vattnadal
2013-12-28 23:35
#4

Cyklar du och vill att hunden ska dra, använd inte en springer. Lär hunden att vara framför cykeln, ha en riktig nomesele eller kombisele på hunden och en expanderande tolklina i selen, och sedan fäst fram på cykeln. Om ni inte håller draglinan sträckt hela tiden, kan ett dragfäste vara bra, då detta håller ut linan och minskar risken för trassel.

Har du bra bromsar kan du gott använda en vanlig cykel. Börja gärna med kortare sträckor, så att du kan sluta medan både du och hunden är på bra humör, för att göra nästa gång roligare. När 3-5 km funkar bra, kan du utöka till att cykla några mil om du vill. Husky är värmekänslig, så kör aldrig drag om det är varmare än 10-12 grader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

VildaVittra
2013-12-28 23:53
#5

#4 Den där temperaturangivelsen sjunker för varje gång jag ser den på nätet. Jag drar utan tvekan i 20 graders värme ibland mer, men inte i strålande solsken däremot. En frisk hund får inte värmeslag knall fall, det gäller att vara uppmärksam som förare.

Det går alldeles utmärkt att dra i en springer, att föredra om man bor i tätbebyggd område då man har mer kontroll över hunden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vattnadal
2013-12-28 23:58
#6

Temperaturen hänger väl på vad man har för hundar. Vid 18 grader har jag kört drag med golden, och stannat och låtit henne bada med 5-10 min mellanrum.

Polarhundarna är känsligare för värme. Vi körde en gång när det var 13 grader, och sen blev det närmare 15 när vi startat. En av hundarna var efter bara 1,5 km nära att ta skada. Han dreglade våldsamt, och vi vände. Han satt bara fast i nacklinan hem för att inte kunna dra. Väl hemma, spolade vi alla med slang direkt från brunnen. Hade vi fortsatt där, hade Egos karriär som draghund varit över, kanske hans liv.

Drag med polarhundar som jobbar hårt, dvs drar för kung och fosterland, bör inte ske om det är över 12 grader. Det är inte bara jag som har den gränsen, utan alla jag känner med polarhundar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
VildaVittra
2013-12-29 00:32
#7

#6 Är dina hundar överviktiga då? För att tipsa om en temperaturgräns är verkligen farligt, då en fet hund faktiskt kan bli överhettad till och med i minusgrader.

Mitt tips om att hålla koll på hunden är så vansinnigt mycket bättre, mina AH ligger knappast på latsidan i draget.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vattnadal
2013-12-29 19:00
#8

Visst har vi några gamlingar som har nåt kilo för mycket, men ingen av tävlingshundarna är tjock. Jag tycker att det är bättre att folk som inte vet vad de gör låter bli att köra drag med sina huskyn om det är varmare än 12 grader, än att de chansar och får en förstörd hund. Överhettad en gång kan döda. Bara nära kan få en hund som är ännu känsligare för värme i framtiden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

VildaVittra
2013-12-29 19:08
#9

#8 Så att hunden kan bli överhettad i minusgrader är inte viktigt då enligt dig?

Nej, jag tycker temperaturgränser är dumt att ge som sagt. Jag brukar tex skriva "anpassa farten efter hunden", istället för att skriva "AH kan utan problem springa i 47 km/h". Samma tankegång, dvs lär känna din hund och håll koll på vad den orkar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vattnadal
2013-12-29 19:13
#10

Självklart ska man alltid hålla koll på sin hund, och inte låta den bli överhettad. Egentligen är det inte bara temperatur, utan även luftfuktighet som stället till det. Är det hög luftfuktighet kör vi inte om det är plusgrader alls, nästan.

Jag tycker dock fortfarande att det är sämre att säga att man kan köra vid 18 grader, då de allra flesta polarhundar får allvarliga problem med värmen, än att säga att vi aldrig kör när det är över 12 grader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

VildaVittra
2013-12-29 19:27
#11

#10 Jag håller inte med dig om "de allra flesta polarhundar får allvarliga problem", då det enligt mig är tvärtom.

Vad du istället kan skriva är att en person ska hålla koll på sin hund och symtomen på överhettning, samt vid vilket gradtal dina hundar blir överhettade. Istället för att skriva det som en "lag" som i ditt första inlägg, då vi är vansinnigt många som kör vid avsevärt högre temperaturer utan problem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vattnadal
2014-01-02 11:26
#12

#11 OK, våra erfarenheter är alltså helt olika. Alla jag känner som bara kör tur eller tävlar sprint, medel eller långdistans med polarhundar (främst rasrena då, men de flesta med AH och även nordic hound) kör med samma eller till och med hårdare temperaturgränser än 12 grader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sofy
2014-01-07 21:10
#13

TS Ta cykeln eller köp en kickbike eller rullskridskor men se till att ha ordentliga skydd och ordentlig pli på vovven om du bestämmer dig för rullskridskor då det kan bli livsfarligt för dig om du inte får stopp på vovven.😉Använd sunt förnuft när det gäller både din egen och din hunds hälsa och välmående speciellt när det är varmt ute och jag kan glatt rekommendera ett kyltäcke på sommaren när det är lite varmt om din hund är känslig för värmen.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Upp till toppen
Annons: