Annons:
Etikettutställning
Läst 1481 ggr
MiiaaK
2013-12-11 10:41

Finsk lapphund på utställning?

Hej!

Undrar lite hur det går för finska lapphundar på utställning med placering, hur dem är att ställa, hur dem beter sig mot domare och i ringen osv?

Vad kollar domaren på hos dem , är de lite samma som samojederna?

Har själv en samojed jag ställer ut lite på inoff utställningar än så länge,  jag funderar och funderar på vad jag vill ha för 2a hund..

Tycker finsk lapphund skulle passa mig bra,  dem verkar goa. Lite som samojeder.

Jag är ganska mycket intresserad av utställning, och en hund som tycker om att va med överallt och springa runt på gården hemma. 

tacksam för alla svar!

Maria

Annons:
[T-Fia]
2013-12-11 13:18
#1

De är ju ganska lättställda, tror jag, jag har aldrig ställt någon annan ras ;-)
Inget tvätt innan, inget trimm alls, och lappisfolken är ganska avslappnade så man behöver inte klä upp sig så värst om man inte vill :-D
Borsta över hunden och fluffa till den, hålla upp svansen om den inte gör det själv i vila när man visar stående.
Vad domaren kollar på? Ja det är väl förhoppningsvis samma som på alla raser, att hunden är rastypisk. Längden på nosen, längden på ryggen och sådant påverkar ofta hur det går ihop med allt annat, vissa domare kollar mer på rörelserna än andra, de flesta vill se mycket päls.
De flesta Lapphundarna gillar folk och andra hundar, men förstås finns det en del med sämre mentalitet också, som är skygga, nervösa, eller inte gillar andra hundar.

Det är förstås en bra allround och gårdshund, men den vill gärna ha någon sorts aktivering, den tackar ja till det mesta.

Upp till toppen
Annons: