Annons:
Etikettutställning
Läst 2662 ggr
Ejserracer
2013-12-06 14:42

Tips utställning Siberian husky

Hej! Jag har en siberian husky tik på 15 månader. Hon är lite lugnare än andra huskys har jag hört och att hon är mer en "show avlad" husky. Det är tänkt att jag ska försöka ställa henne några gånger för skojs skull och undrar om ni har lite tips? Försökt leta på internet men hittar mestadels bara om drag och bruks. Så undrar om någon vänlig själ skulle vilka svara på några frågor: 1. Hur ska man göra med pälsen innan? Ska den badas, fönas och borstas så den blir fluffig,eller badas och kammas så den inte blir för fluffig? 2. Hur ska man ställa dem? Ska de stå "fritt" eller ska man ta ut bakbenen något? 3. I ringen, ska de gå bredvid,lite framför eller bakom? Eller spelar de ingen större roll? 4. När man ställer, ska man stå vid sidan av dem eller framför dem? Eller spelar de ingen större roll så länge domaren kan se hunden? 5. Vad ska man ha för koppel på dem? Försökt hitta överallt men hittar inprincip inget. Frågat andra och de tycker ett vanligt utställningskoppel, andra tycker ett vanligt stryp med koppel? 6. Några tips på att behålla henne i trav då hon gärna hoppar runt och springer mot den framför. Ska tillägga att jag aldrig ställt förut så alla tips är välkomna! :)

Annons:
Vattnadal
2013-12-09 19:12
#1

1. Hur ska man göra med pälsen innan? Ska den badas, fönas och borstas så den blir fluffig,eller badas och kammas så den inte blir för fluffig? 

På SKK-utställningar ska pälsen vara badad, fönad och fluffig. På SPHK utställning ska pälsen inte vara för nybadad och mjuk, och inte fluffig.

2. Hur ska man ställa dem? Ska de stå "fritt" eller ska man ta ut bakbenen något? 

Tror alla gör lite olika, jag visar mina fritt, då de är korrekt byggda. Kika lite på foton på SPHKs sida, samt vinnarbilder på husky i hundsport.

3. I ringen, ska de gå bredvid,lite framför eller bakom? Eller spelar de ingen större roll? 

Det spelar ingen större större roll, de ska trava snyggt och ledigt, ta ut steget och varken släpas i kopplet eller släpa dig i kopplet.

4. När man ställer, ska man stå vid sidan av dem eller framför dem? Eller spelar de ingen större roll så länge domaren kan se hunden? 

Så länge domaren kan se hunden spelar det ingen roll. Jag står nästan alltid på hundens högra sida, och har den vänstra sidan mot domaren.

5. Vad ska man ha för koppel på dem? Försökt hitta överallt men hittar inprincip inget. Frågat andra och de tycker ett vanligt utställningskoppel, andra tycker ett vanligt stryp med koppel? 

Ett utställningskoppel som håller, eller ett tunnare halsband som ligger löst och en stör intreycket, med ett kortare koppel till. Huvudsaken är att hunden inte störs av utrustningen, och att linjerna syns bra för domaren, samt att det håller.

6. Några tips på att behålla henne i trav då hon gärna hoppar runt och springer mot den framför.

Försök ha lite längre avstånd till den framför, starta med att du går, och öka farten sakta, så minskar risken för galopp och studs. Träna hemma på att gå i en fyrkant några varv, sen öka takten sakta till hon springer snyggt, träna 5-10 min nån dag i veckan inför utställning. Öva på att stå snyggt och att någon känner igenom och kollar tänder od oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ejserracer
2014-01-26 23:10
#2

Tack för tipsen! 😃

Upp till toppen
Annons: