Annons:
Etikettlydnad
Läst 10830 ggr
nitisen
2013-09-09 19:23

Finsk lapphund och vardagslydnad.

Hej!

För bara 3 dagar sedan föddes den kul som jag kommer köpa en liten valp ifrån. En finsk lapphund. Jag har läst på lite om rasen och pojkvännen har erfarenhet av den men inte så att han kan svara på mina frågor då han inte är en djurmänniska.
Jag har god hundvana sedan tidigare så det är inte det.

Mina funderingar är just kring rasen. Hur upplever ni som äger en finsk lapphund att de är när det gäller vardagslydnad och just lydnadsträning över lag? Är de så skälliga som vissa får dem att framstå som i vissa forum? Hur går de i koppel, drar de eller är det lätt att träna bort? Är de lättlärda eller krävs det ett överflöd av tålamod?

Nu vill jag att ni svarar utifrån hur ER hund är. Alla är ju olika men jag vill kunna förbereda mig lite på allt möjligt med min lilla valp. Är för övrigt en hane jag kommer få med mig hem.
Posta gärna bilder på era hundar också.

Jax <3

Annons:
EmelieAn
2013-09-10 16:44
#1

Hej!

Jag har en finsk lapphundshane på drygt 6 månader och träningen med honom har gått upp och ner. Det är min första egna hund och jag funderade mkt kring det här med hunduppfostran i början (och gör egentligen fortf). Jag läste och läste om olika skolor tills jag kände mig helt kokt i skallen. När det gäller hyss som hundar hittar på när de är valpar för att de inte än vet vad som är OK och för att de har oändligt mtk valpig energi som de behöver få utlopp för så har jag upptäckt att det som funkar allra bäst är att vara mycket tydlig i sitt kroppsspråk och med sin röst och på så vis visa vad som är önskvärt beteende och vad som inte är det. Just min hund har visat sig ganska hård och korrigeringarna kan inte vara för mjuka, då det bara blir som att sätta en raket i baken på honom och han varvar upp ännu mer och verkar tro att det snarare handlar om lek än en åthutning. I många fall är det dock allra mest effektivt att ignorera honom, tex när han piper eller skäller. 

Annars upplever jag finsk lapphund som intelligent och otroligt snabblärd, han vet precis vad det är jag begär av honom i lydnadsträningen men är han inte tillräckligt motiverad så väljer han bort min vilja för sin egen. Det är då det gäller att tänka till så han inte  s k a   k u n n a  välja sin egen vilja. Exempelvis, om jag säger stanna så ska han inte flytta sig en centimeter, flyttar han sig så sätter jag resolut tillbaka honom där han satt från början, på så vis lärde han sig att det inte är någon idé att flytta sig för jag kommer ändå ingen vart. Med inkallningen har detta varit svårare, hunden har då kunnat välja att väja undan efter halva vägen eller springa rakt förbi mig. Det råder vi nu bot på genom att använda en lina på honom + att jag försöker stå med en vägg eller ett staket bakom mig. Sen ska det ju givetvis vara roligt att komma till husse eller matte. Jag kör både godis och lek som belöning, han vet aldrig vad det blir. Så ja, de är lättlärda och ja, du behöver massor med tålamod. Hunden måste vara motiverad, annars går det inte.

Min hund är inte skälligare än andra hundar. Han skäller ibland när man leker och han blir väldigt upphetsad, ett "kom igen nu då!"-skall. Han skäller inte när det kommer hem nån till oss, eller när han hör saker utanför. Ibland morrar och "buffar" lite åt katter som han ser genom fönstret. När vi möter andra hundar ute på promenad kan han bli upphetsad och skälla ett par skall. Det är något som jag hört många andra lapphundsägare säga och det tror jag man får vara beredd på att jobba med. Ett tips är att ofta åka ut med den lilla valpen till brukshundsklubben och låta honom vara i närheten av och titta på andra hundar utan att låta honom hälsa.  

För oss har det varit lätt att lära valpen att gå i koppel, han drar i princip ingenting. 

Hoppas detta var lite av det svaret som du var ute efter!

nitisen
2013-09-10 23:25
#2

Tack för svaret! :D

Jo, är hundvan. Uppvuxen med hundar av olika raser. Den mina föräldrar har nu är en cockerspaniel som vet hur man stänger av öronen och kräver tålamod. Så det tror jag inte blir något problem. Sen funkar det nog om jag tycker träningen är rolig och gör det till en lek?

Jag har en kompis vars valp vi hämtar hem imorgon. Vi kommer träna mycket tillsammans och han kommer få träffa andra kompisars hundar så det kanske hjälper så han inte skäller på andra hundar lika mycket. Tänkte även hänga på brukshundsklubben för agilityträning (egen träning som lek typ) och även gå någon kurs. Tyvärr så missar jag valpkurserna som är här i stan, de slutar strax innan jag får hem min tuss så jag får ha fantasi kring miljöträningen.

Är så taggad och det är kul att höra hur andra har det med sina hundar av samma ras. När man läser andra forum där folk endast mött en lappis drar de sina egna slutsatser och det snackas mycket skit. Min pojkväns mamma har fött upp och jag har god kontakt med uppfödaren där jag få bolla mina tankar. Så känns skönt att få så många positiva intryck också. :)

Jax <3

Em_
2013-09-13 11:38
#3

Jag har en hane på 10 månader, det är mycket hormoner just nu… ^^

Han är lättlärd men envis. När jag hittar rätt belöning är han lätt att motivera. När han var fyra månader gick han t.ex. fot spontat när han var lös i skogen. 

Hittar han något som inte går att toppa (för tillfället småfåglar) måste jag vara bestämd, visa att hur han än gör kommer han aldrig få springa efter de där jäkla fåglarna. Tillslut ger han upp, men ger man efter minsta lilla någon gång så testar han 20 gånger till.

Koppelträning har inte varit så svår. Han testar fortfarande ibland om han kan dra sig fram till spännande saker, när man inte ger efter och påminner honom om att gå vid sidan slutar han.

Senaste månaden har han blivit väldigt skällig och svår att få tyst på. Alla sorters starka känslor uttrycks med skall, och som tonåring blir det mycket starka känslor. Jag tror det blir bättre när han lugnar ner sig igen. Som valp skällde han mycket en period för att få uppmärksamhet. Har träffat lapphundar som skäller som galningar, andra vet vad tyst betyder och är nöjda med ett par skall. Tror det hänger mycket på hur man tränar.

Alla valpar kräver massor med tålamod, även de lättlärda :) Jag måste vara konsekvent och envisare än min hund. Med rätt belöningar lär han sig snabbt.


nitisen
2013-09-13 13:32
#4

Mycket hjälpsamt svar! :D

Jag är nog beredd på det mesta med min herre, än är det långt kvar innan jag får hem honom men jag har mina planer på hur jag ska göra med träningen efter allt jag läst och fått höra av andra.

Det där med uppmärksamheten lät lite lustigt för min katt gör precis så, han pratar/skriker för att få uppmärksamhet eller så hittar han på hyss. :) Kan bli en fin kombo det här.

Dra i koppel och sånt blir nog inga problem att lära bort. Jag är bra envis och är van vid en hund som är så sjukt envis så det finns nog inget värre. Starkast vilja vinner! :D

Jax <3

Upp till toppen
Annons: