Annons:
Etikettraser
Läst 9527 ggr
MiiaaK
2013-09-04 21:44

Norsk Lundehund

Jag har just upptäckt denna ras och är helt förtjust i den! 

Har aldrig träffat någon faktiskt utan har läst en massa om den på internet. 

Men kanske stöter på några i helgen på Böda, Öland hundutställning, det hoppas jag. 

finns det några där ute som har en lundehund? berätta gärna om dem! Finns det något man ska tänka på i uppfostran? Hälsan? 

Något annat speciellt med dessa underbara hundar? 

Hur många finns det i sverige?

Tips på bra uppfödare?

Mvh Maria Karlsson

Annons:
nitisen
2013-09-09 19:31
#1

Min kompis har köpt en Lundevalp som vi åker och hämtar på torsdag. Rasen verkar helt underbar och är anpassad för att röra sig i skog och mark men verkar ändå trivas som en soffpotatis ibland. Det verkar även vara en väldigt frisk ras, har jag hört. :)

Det ska finnas en uppfödare i Jämtland, Östersund, men vad hon kallar sin kennel vet jag inte. Maria någonting heter hon. :)
Tror inte det finns så många i Sverige faktiskt men de blir allt fler och fler. Rasen är ju utrotningshotad men börjar komma tillbaka allt mer. Det är ju så fina hundar och det ska bli spännande att få träffa min kompis valp. :)

Jax <3

IngridSvensson
2013-09-11 00:24
#2

Jag är kompisen nitisen pratar om! xD Vad kul att du fått ögonen upp för rasen! En himla charmig och underbar ras. Det finns ett fåtal uppfödare i Sverige. Gå in på svenskalundehundsällskspets sida och kolla efter uppfödarens närheten av dig, valpen jag kommer hämta imorgon är från Lundetuvans kennel. Jättetrelig och seriös uppfödare! Otroligt kunnig kring lundehunden. Du vet säkert redan om rasens fysiologiska egenheter, men de har även en del annat roligt för sig. De gömmer gärna mat, gräver gärna och är duktiga på att hitta egen föda. De har olika typer av skall och läten för sig och är otroligt Goa i sitt kroppsspråk. Däremot är de känd för att vara sen med rumsrenheten. Har inte fått en riktig bra förklaring på det, men vissa har fått se rumsrena tidigare än 6 månader och vissa senare. Är lite individuellt också. Lundehunden har inga direkta sjukdomar förutom IL men den drabbar 1 av 10 hundar. En av min uppfödares gamla hundar fick IL men det innebär inte en dödsdom. Den kom i skov hos den hunden och hon är 8 eller 9 år idag och fortfarande pigg. Sen kan det hända att en del hanar är krympta (1 testikel) och en hane kan födas med 2 men sedan åker 1 upp i kroppen typ. Men det är inte heller så vanligt. Annars är det en frisk och stark ras som bör tränas med positiv förstärkning eftersom en Lundehund kan bli tvär om man är för hård. Tror det finns ett hundratal av lundehunden i Sverige och det är positivt för rasen att fler får upp ögonen för den norska lundehunden.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2013-09-12 21:18
#3

Tack så mycket för informationen! 

Ja jag tycker verkligen om dem och tvekar inte på att kontakta uppfödare för att träffa hundarna när det väl gäller. 

Har dem något strandadkostad på lundehundar? Vad dem kostar som valp?

IngridSvensson
2013-09-12 22:10
#4

Det tycker jag! De är så otroligt charmiga, de jag har träffat iaf. 12000 är standardpriset på en Lundehund! :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2013-09-13 12:52
#5

Då vet jag! :)

Fundera bara på de där med rumsrenheten , att det kan ta lång tid. Men det kan väl vara skillnad på varje invid också säkert. Få höra med uppfödaren för bästa tips.

IngridSvensson
2013-09-13 20:10
#6

Gör det. Min vove gnäller när han är nödig! Han kanske blir rumsren sen, men jag ser på honom direkt när han är nödig! Men det finns många bra tips. Lycka till! :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Driva
2013-09-21 12:23
#7

#5 när jag funderade på lundehund sa de flesta uppfödare jag pratade ed att man behövde regelbudna tider för promenaderna för att de skulle bli ordentligt rumsrena.

Besök min blogg: http://bumpi.se

MiiaaK
2013-09-23 15:47
#8

Ja okej! Men det ska nog inte vara nått problem, bor på landet med så få mycket ute vistelse

MiiaaK
2013-12-28 19:19
#9

#6  Hur har det gått med rumsrenheten ??¨

Just nu funderar jag på alla möjlig raser… 

Är endel utställningsintresserad då jag har en samojed jag ställer ut. Hur är dessa att ställa ? Hur går det med dem i gruppfinaler osv? 

Inte för det spelar roll men ändå intressant.

IngridSvensson
2013-12-28 22:44
#10

#9 Hej! Han är fem månader och inte helt rumsren än. MEN det sker sällan olyckor. Han har inte bajsar inne på 3 veckor och kissat inne gjorde han idag men innan dess hade det gått 1 vecka sedan dess. Kan bero på att jag åker mellan mamma pc pappa under julen, vet inte riktigt. Men han är nästan rumsren! Han går till dörren och snurrar runt när han vill ut, så det år superkul! Kul med utställning! Ska ställa ut min kille i Söråker den 5e januari!


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2013-12-29 19:26
#11

Låter ju bra, bra att han säger till när han vill gå ut också! Alltid lättare att vakta dem då.

Hur är det på nätterna?

Nemen vad kul med utställning, berätta gärna hur det gick!

IngridSvensson
2014-01-01 00:54
#12

Det är jätteskönt! Han håller sig hela nätterna nu. Han gör natt vid 01 och vill ut vid 9 innan frukost. Så det är super! Det ska jag göra! :) ska bli urkul! :D


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-01-02 20:48
#13

Ja vad skönt! :)  Hoppas det går bra på utställningen!

Vilken kennel  köpte du ifrån?

Vad heter föräldrarna till valpen?

Annons:
IngridSvensson
2014-01-02 23:31
#14

Tack ska du ha, hoppas jag med! Köpte honom från lundetuvans kennel uppe i Jämtland. Supertrevlig och seriös kvinna. Mamman heter lundetuvans Ylva myrstjerneblom och pappan heter Little pimillys Balder. :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-01-03 16:35
#15

Jaha! Vad bra och veta, dock väldigt långt dit för min del :) 

Jag har funderat på olika uppfödare, men ska nog åka och hälsa på några lundehundar innan, har aldrig träffat en faktiskt, bara sett dem på utställningar :)

IngridSvensson
2014-01-03 21:48
#16

Jajust! Närmast mig, de flesta är ju neråt i landet känns det som. Tycker jag att du ska göra. Träffade några hundar innan jag köpte Eyvind, och kag får se nya roliga sidor hos honom hela tiden! :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-01-05 17:20
#17

Ja det finns endel här i rimligt avstånd, iallafall som man kan hälsa på. Sen om man vill köpa kan man ju alltid åka längre, det är ju lite specieltlt :)  

Ja jag vill jätte gärna träffa lite fler så man kan få en bättre uppfattning av dem, är jätte nyfiken :) 

Har du varit på utställning idag?

IngridSvensson
2014-01-05 17:44
#18

Jo precis. Är medlem i svenska Lundehund sällskapet pch upplever de allra flesta uppfödare som seriösa också. IOM att det är så få uppfödare i Sverige och att de som äger en undehynd eller är uppfödare är väldigt engagerad i rasen och dess överlevnad. Förstår det! Ja, dig var vi där och jag blev så stolt över honom! Han sköyte sig bättre än förväntat och vann bir-valp och hederspris! Stod mycket fint om honom i diplomet också! Så utställningar ska vi gå mer på! :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-01-07 15:00
#19

Ja de verkar dem vara! :)

Åh vad roligt och höra att det gick bra! :) Alltid roligt när man får fin kritik! Man får ju mersmak då :)

Hur många lundehunds valpar var de med?

Ingen placering i gruppen sen då eller ?

IngridSvensson
2014-01-07 16:13
#20

Ja verkligen! Verkligen. Det var bara min som var valp sedan skulle det vara 2 juniorer till, men en ägare var sjuk så vi var bara 2 som hade lundisar där på utställningen. Det var något jag var med i på slutet, alla som hade vunnit bir valp, men vi gick inte vidare. Haha, Eyvind var inte så samarbetsvillig där heller, haha..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
MiiaaK
2014-01-07 20:53
#21

Jaha ja men det bruka va så på mindre utställningar, man får ingen konkurrens, bruka de va för mig och min samojed med , själva i rasen :)

Ja när man blivit BIR går man ju vidare och tävla om placering i gruppen, BIG, bäst i gruppen. Och den som vinner i gruppen går vidare till finalen, best in show, BIS.

Men kul att det iallafall gick bra på första utställningen! Kul och ställa valpar med :)

IngridSvensson
2014-01-07 22:52
#22

Ja verkligen! :) jovisst. Ska träna lite mer nu och sedan ev gå på två till inoff. Sen ska jag på en nationell hemma i Jämtland, så det ser jag fram emot! Samojeder är bra fina hundar. :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-01-08 15:55
#23

Vad spännande det låter! :) Utställning är riktigt kul tycker jag! 

Ja jag tycker om samojeder, fina hundar de :) Är så lycklig att jag har en fin tjej här hemma.

MiiaaK
2014-08-14 14:23
#24

Nu börjar den närma sig mer och mer med att skaffa en lundis, jag har planer till våren att skaffa valp så jag börjar planerar nu :) Någon som vet någon bra uppfödare som ska ha en kull till våren kanske?

Jag har börjat kolla runt lite med uppfödare.

IngridSvensson
2014-08-16 16:39
#25

Vad roligt! Du gör ett bra val tycker jag. Vet du vad du kan göra? Inne på Facebook finns det en Norsk Lundehundsida där väldigt många från sverige är aktiva och även norrmän. Min uppfödare från Hammerdal är bra, lundetuvan. Kennel eriksro och moonheim på Åland. De flesta kennlar är bra i Sverige eftersom de som föder upp rasen är genuint intresserad av att bevara denna utrotade hundras. Så ring runt till olika uppfödare och fråga när de planerar kull. Var ute i väldigt god tid, för kullarna är små och det är få uppfödare och relativt många vill ha lundehund, så var ute i tid så du inte blir utan valp.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-08-17 11:35
#26

Tack för tipset, kan du länka sidan eller nått? :) 

Jag har varit i kontakt med en, mejlat lite. En annan jag mejlat har jag itne fått svar än. Jag vill träffa lite fler lundisar också. Men jag har planerat redan nu och hoppas det finns någon som tänker ta kull då.

IngridSvensson
2014-08-17 11:58
#27

https://m.facebook.com/groups/2264324395?ref=m_notif¬if_t=group_activity Jag förstår att du vill träffa flera lundehundar. Vart bor du någonstans i Sverige?


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
MiiaaK
2014-08-17 13:29
#28

Jag bor i Nybro, Småland :) men såklart har inte avståndet någon betydelse när det gäller valp sen. Men att hälsa på kanske bäst med någon nära. Åker på några utställningar, tänkte träffa där, men just nu är det mest inoff jag åker på.

IngridSvensson
2014-08-17 15:17
#29

Det finns ganska många lundisar i södra Sverige. Så det är ju bra för dig! På inofficiella är det ofta ont om lundehundar tyvärr. Brukar finnas fler på officiella! :) nej det förstår jag. Viktigaste är att man hittar en bra uppfödare.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-08-17 15:38
#30

Jaså okejj, få kolla upp de :)

Jo de är inte ofta man ser dem där. Ja den ända jag förmodligen ska till är växjö men det är inte för sen november :) Ja jag tycker det är svårt att hitta en uppfödare, jag är ju utställnings intresserad så det är ju ett av punkterna jag letar efter hos en uppfödare, men tror dem flesta som har lundehundar ställer ut sina hundar.

IngridSvensson
2014-08-17 16:20
#31

Jo det är ont om uppfödare tyvärr. Okej vad kul! Du skulle åkt till lundehundträffen som brukar vara i morokulien! :) jo många med lundehundar ställer gärna ut för att marknadsföra dem. Men de brukar sällan komma vidare till bis-finalerna. Dock har min grabb fått big-2. Sen är alla lundehundar väldigt lika varandra. Du får ta en valp med riktigt fina tår och hoppas att den får bra vinklar som stor. Vinklar är svårt att förutspå som valpar, men tårna ser man på om de är av excellentmaterial eller om de räcker till very Good.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-08-18 12:50
#32

Nä jag har sett det, men jag ställer mest ut för träning , brukar mest ställa på inoff, då jag tycker det är dyrt på officiella, haha. Sen brukar inte min samojed vinna bis:et på större utställningar till exempel, men hon får sitt exellent med ck iallafall.  

Har bestämt träff i Huskvarna inoff hundutställning den 20 september med uppfödaren på Hammarhöjden , dit skulle tydligen endel lundehundar sa hon, så jag tror jag åker dit och träffar lundehundar och passar på att visa min också.

IngridSvensson
2014-08-18 16:23
#33

Ja okej! Låter ju bra. Vad kul! Eyvind kommer ha svårt att få ett ck tror jag. Det låter ju jättebra! :D


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2014-08-19 19:59
#34

Ja verkligen , är jätte taggad :) Har även kontakt med en uppfödare i Sölvesborg, verkar också bra, många hundar som är utställning meriterad där . 

Gäller bara att hitta rätt uppfödare men det går nog bra, bara valpen är bra :)

Annons:
MiiaaK
2015-01-29 10:21
#35

Nu har det hänt grejer! 

Valpar är planerade till v 9-10 så hoppas på en tik :D Står som första på tik. Är 2 eller 3 foster i magen så hoppas hoppas. 

Från Fågleboda kennel. Tycker om hanen jätte mycket, tiken har jag dock inte träffat än men har väldigt fin tecknad och har hört att hon är jätte go i temperamenten.

Lavine
2015-01-29 21:13
#36

#35 Roligt! Håller tummarna.

IngridSvensson
2015-01-30 01:03
#37

Vad kul för dig #35! Så underbart spännande att vänta på valp. Hoppas allt går vägen för dig.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2015-01-30 12:49
#38

Ja längtar ihjäl mig nu som jag väntat på valp! Hoppas bara på en tik annars får jag väl vänta ännu mer. Vet inte om det fungerar praktiskt att ha en samojed tik och en hane =/

IngridSvensson
2015-01-30 14:15
#39

Förstår dEt! Det är ju mest lättsamt om hundarna har samma kön. Men min hund växte upp med en tik och blev en trevlig kille. Första löpet han var med om blev han väldigt orolig. Men andra löpet han var med om var han äldre, det märktes knappt på honom. Men hoppas det föds en liten tik för er skull! :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2015-01-31 09:06
#40

Jo har funderat på det , kanske kommer ta en hane om det inte bli en tik då. Kan ju sära lätt på dem när tiken löper så så sett fungerar det ju, bro på lite hur hanen reagerar också , men kan lämna tiken under löpet :)  Men hoppas givetvis på en tik först!

smurfan-13
2015-02-08 14:41
#41

Någon som har koll på hur de är om man vill hålla på m agility? Tänker att de väl har lite "överrörliga" leder, är det olämpligt att köra agility på hög nivå då?

Funderar på vad nästa vovve skall bli o då den bör anpassas i storlek lite mer efter barnen med har jag blivit nyfiken på lundehunden

Annons:
IngridSvensson
2015-02-08 22:09
#42

Vet många som håller på med agility med lundehundar. Men vill du satsa högt på tävlingar bör de se över en annan ras, det går att få lundehundar motiverade men det är mer krävande. De klarar av all möjlig fysisk träning. Jag drar med min och klövjar samt kör rallymix. Nu ska vi snart gå en agilitykurs, det ser ju så kul ut! Det är bra om du träffar några individer i verkligheten #41 för att få en uppfattning om hur de är som hund.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

smurfan-13
2015-02-08 22:27
#43

#42 har själv en ras som vissa menade på "inte går att träna", "aldrig går att ha lös" osv osv och vi började tävla agility förra året. Och jag har aldrig haft en så träningsvillig kompis. ;) Gäller ju oftast bara om att hitta vad som motiverar och göra det till en otroligt rolig grej man gör ihop. :)

Än så länge är det inte aktuellt alls m en till hund, men just lundehunden står på min intresselista för framtiden, förutsatt att de håller för agility. OM rasen blir aktuell kommer jag försöka se till att träffa några innan vi bestämmer oss (även om jag bara träffade ytterst få av den ras jag har nu innan det blev en & jag aldrig kunnat få en bättre hund)

IngridSvensson
2015-02-09 14:10
#44

#43 Så är det ju, men bara betonar att en lundehund kan vara väldigt speciell ibland.
Min hund är också en fantastisk rolig träningskompis, men nu har jag aldrig haft en annan hund än honom tidigare, tur är väl det! Godis är starkt motiverande.  Men det gör de, kolla www.supermagic.se,  en tjej som har en lundehund och en BC och kör både agility, freestyle mm med sina hundar. Kände samma sak när det gällde att träffa rasen! Lycka till.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

IngridSvensson
2015-03-31 19:40
#45

Vilken uppfödare ska du köpa valp från ts, är det Moonheims? Min  hanes pappa är från Moonheims kennel.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2015-04-15 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag ska snart hämta hem min valp, blev en pojk , Floke :) helt underbar liten kille! Fastnade direkt för honom, det få gå som det gå på utställningen, huvudsaken är att han trivs här hemma :) 

Han är från Fågleboda kennel. Med mamma Fåglebodas Luva och pappa Ålvisheim's Ramn Livesson

IngridSvensson
2015-04-15 19:52
#47

Men vad söt!!!! Älskar de med mycket vitt. Så himla charmigt och ovanligare än den vanliga teckningen. Jajust det. Gud så söt!! :D


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2015-04-15 19:55
#48

Tycker jag också, sticker ut lite i mängden :)!  Han är bara för söt, längtar! bara två veckor kvar..

Annons:
IngridSvensson
2015-04-15 20:22
#49

Ja, mycket roligare,. Otroligt! Förstår att du längtar..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Vattnadal
2015-04-21 12:04
#50

Nästan otäckt söt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MiiaaK
2015-04-21 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Ja visst är han haha! Bara en vecka och 3 dagar kvar…

MiiaaK
2015-05-01 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Nu är han hemma!! Äntligen! Startade denna tråden 2013-09-04 och nu så här ett och ett halv år senare är det verklighet! Underbart..

IngridSvensson
2015-05-01 21:44
#53

Åh vad härligt att det.blev till verklighet! Önskat er all lycka nu under.valptiden och njut av upptågen och busigheten. Grattis och lycka till till er!


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MiiaaK
2015-05-02 14:36
#54

Tack så himla mycket! Ja det är mycket jobb och passande ^^ men det ska bli spännande.

Lavine
2015-05-03 09:56
#55

Jättefin!

Annons:
Vattnadal
2015-05-04 12:32
#56

Då får du bomba oss med foton!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MiiaaK
2015-05-04 12:51
#57

Han är en riktig buse ;)

MiiaaK
2015-05-04 12:51
#58
MiiaaK
2015-05-04 12:52
#59
MiiaaK
2015-05-04 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#60

Nu så!

MiiaaK
2015-05-04 13:08
#61

Floke

MiiaaK
2015-05-04 13:11
#62

Det vills inte som jag vill med bilderna!

Annons:
IngridSvensson
2015-05-04 16:07
#63

Åh vad söt han är! 😅


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

SaraBe
2016-04-29 09:36
#64

Hur har det gått med Floke? Jag har precis som du upptäckt Norsk Lundehund och är väldigt nyfiken på den rasen. Jag blev glad när jag hittade denna tråd som gav svar på en del av de frågor jag haft och nu är jag nyfiken på hur allt har gått med bl.a. rumsrenhet och hur du såhär i efterhand tycker att din hund är i jämförelse med hur rasen beskrivs.

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

MiiaaK
2016-05-15 19:51
#65

Jo det har gått bra! Han är hur go som helst. Skaffade en till lundehund i höstas, en tik på foder som är två veckor yngre än Floke bara :) Jag älskar denna ras! Mina två är hur underbara som helst. Tiken är mer för att gosa och ligga och slappa medans Floke är mer fart i och vill hitta på saker.  Floke är mer framåt mot både hundar och andra människor än vad cici är, men jag har tränat mycket med cici för att hon ska bli mer social. Hon har alltid varit lite mer osäker medans Floke inte alls har något sånt i sig.

Upp till toppen
Annons: