Annons:
Etikettdrag
Läst 1396 ggr
Elcyion
2013-08-04 21:29

Dragsele jrt

Blev tipsad på FB om den här sidan, och undrar om någon av selarna är lämpliga att använda vid drag? Min jrt älskar att dra mig på cykeln, men det är något jag undviker då vi inte har någon bra sele för ändamålet.

Han är ca. 25 cm hög och väger runt 6,8-7 kg.

http://www.kaneq.se/selar.aspx

Eller någon har ett bättre alternativ? Jag har tyvärr ett sådant där exemplar som gärna hamnar mellan två strl.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Vattnadal
2013-08-05 22:17
#1

De korta långdistansselarna funkar säkert fint till drag med cykel, om de finns tillräckligt små.

Jag använder ibland denna vid cykling, om hundarna inte drar för fullt, då använder jag alltid en nomesele. Tyvärr måste nomeselar till små hundar nästan alltid måttbeställas.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elcyion
2013-08-06 00:08
#2

Vad menar du med för fullt?

Medarbetare på jack russel terrier

Vattnadal
2013-08-06 14:50
#3

Mer än bara cykla för nöjes skull 30 min, där hunden kanske drar lite, men mest har spänd lina.

Drar fullt, dvs lägger hela sin tyngd i selen och jobbar tufft framåt hela tiden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elcyion
2013-08-06 15:27
#4

Då är det dra för fullt. Jag lyckas in få honom att inte dra för fullt. Därför cyklar vi inte alls just nu. Jag har testat någon gång att sluta trampa bara för att se vad han gör, och han lägger all tyngd i selen och drar både mig och cykel = då närmare 100 kg.

Var kan jag måttbeställa nomeselar? Den behöver sitta bra, men det behöver inte vara top notch och hålla i 15 år framåt.

Medarbetare på jack russel terrier

Vattnadal
2013-08-06 18:29
#5

Mr Koppel gör bra, om du vill ha toppkvalitet. Sen finns björkis, bra, men töjer sig gärna lite och ändrar storlek om man har otur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elcyion
2013-08-06 22:12
#6

ok, tack :) Men blir verkligen dragpunkten ok med en nome med tanke på hur liten han är? Eller måste vi göra någon konstruktion som gör att linan kommer mer rakt bakifrån?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Vattnadal
2013-08-06 22:21
#7

Draglinan när man cyklar är ju rätt lång, vill man kanske det går att ha ett dragfäste som riktas lite neråt. Det är sämre att få selen tryckt neråt, så att rumpan pressas ner, som tex vid DW (dra kätting ed med för kort lina), än att dragpunkten är lite hög.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elcyion
2013-08-06 22:51
#8

ok

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: