Annons:
Etiketthälsa
Läst 2321 ggr
Vovvie94
2013-08-02 14:36

allvarligt orolig över beteende!

jag vet att det är fel ras, men ni kan säkert komma med bra råd!

min syster har en springer spaniel på 6 månader, Elli, som bor hos mig och min familj 70-80 % av tiden (helt fel, i know!) och jag har märkt flera saker som jag tycker är helt galet om jag ska vara ärlig!

Ex 1:

Vi hade en hund boende här i 3 veckor, och hon gick nära elli som hade leksak. Elli attackerade henne och vägrade släppa taget. jag slet loss henne och drog ut henne och då försökte hon bita mig i armar och ben… 4,5 månader gammal.

Ex 2:

Min hund Annie på snart 8 år och elli kampade om en leksak, de vann lite olika och gick iväg, kampade igen etc. När annie för sista gången vann och hade gått därifrån flippade elli och attackerade igen, denna gången blev annie halt på höger bak… 5 månader

Ex 3:

I skrivande stund ligger ann i min säng, halt på höger fram efter ett stor bråk med Elli. Annie som har erfarenhet av tidigare bråk ( 8 år, liksom) och fick in flera smällar men p.g.a. Ellis hud så kunde hon nästan röra sig fritt och fick då in flera rejäla bett och slag på den nästan 10 kilo lättare hunden.

Det som oroar mig är först och främst att det var Elli som fick en boost av att mamma kom in i rummet, inte Annie och startade då bråket över en burk (fel hund enligt mig som skulle fått en boost av det) och att hon under separationen rev och bet mamma ett flertal gånger för att komma åt Annie. 

Alla gånger har hon letat bråk efter att vi dragit isär hundarna, och kan verkligen inte vara undergiven, vilket hon visar sig vara flera gånger var dag, men aldrig i bråk.

Låter detta normalt för er, för jag är allvarligt orolig för Ellis psykiska hälsa? Eller är det vanligt spaniel beteende?

Annons:
nitisen
2013-10-12 12:18
#1

Pappa har en spaniel och det där beteendet känner jag inte igen i den rasen. Vi har dock haft en med sånt beteende men han var psykiskt sjuk och rädd.
Jag skulle tro att Elli är osäker av sig och inte känner sig trygg i sig själv och miljön eftersom hon är hos er mycket av tiden men inte är er hund så kanske hon känner att hon konkurrerar med din hund. Skulle tolka det så först och främst. Sen tror jag att hon behöver en fast hand och en lugn miljö. Hon mår inte bra själv över att vara på det där viset. :(

Hoppas det löser sig snart innan din hund råkar riktigt illa ut.

Jax <3

EmelieAn
2013-10-15 16:41
#2

Detta låter inte bra alls. Det är svårt att ge några råd om detta då man inte alls är insatt i situationen eller har träffat hunden som du skriver om. Mitt enda råd är: sök professionell hjälp! En vacker dag kommer hundarna skada varandra rejält. Och detta är bara en sexmånaders valp, hur ska hon bli om ett år eller två om problemen utvecklas ytterligare? Du behöver få din syster till att ta sitt ansvar för sin hund. Hoppas det löser sig.

[Shackalen]
2013-10-26 11:11
#3

Om hon inte har mer tid för sin hund borde hon inte ha en. Den blir ju stressad och mår dåligt och fara hit och dit.

Hoppas ni gör det rätta för hunden så att den mår bättre och blir tryggare i sig själv.

Upp till toppen
Annons: