Annons:
Etikettdrag
Läst 3477 ggr
Noksi
2013-05-29 14:02

Husky motion på sommaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Ni med Siberian husky, hur gör ni med dragträning eller motion överhuvudtaget över sommaren? Skippar ni den helt och vilar tills hösten eller kör ni fast bara lite? Ersätter det med simning och spår kanske?

Är livrädd att mina vovvsingar ska bli överhettade. Har ju hört sånna skräckhistorier om hundar som tom har dött för de blivit för varma så jag är nog lite för överbeskyddande just nu. Vår äldsta har vi lärt att även springa bredvid cyklen utan problem, så han behöver inte anstränga sig så mycket. Men lillen vill inget annat än att vara framför i dragsele, men jag jobbar på det.

Nu är de inte fullvuxna så vi kör inte långt alls bara några km för att tömma energi och för att det är så himla skojj för oss alla! :)

Så fort graderna stiger över 12 så vågar jag inte ens det.

Vad säger ni med erfarenhet? Dessa hundar som blir överhettade kanske har fått springa LÅNGA sträckor. Snart blir det ju riktig sommar och självklart ska dom få sitt. Men vill veta om t.om. en liten mysig cykeltur ska undvikas över sommaren! Frågar såklart hellre någon med erfarenhet än att testa mig fram. Brukar få bra svar här! 

http://noksis.se

Annons:
Vattnadal
2013-06-03 16:15
#1

Vi kör aldrig drag med hundarna om det är varmare än 12 grader. Håller även koll på luftfuktigheten, då den kan ställa tillproblem den med.

Kan möjligen cykla 2-4 km med en hund som tar det lugnt, och badar så fort den får tillfälle, men inget drag som i seriös träning.

Vi släpper dem i rasthägnet, där de springer som dårar, men när det är varmt, gör de knappt det ens. Då kan de röra sig om de vill, eller ta det lugnt om det är för jobbigt.

Promenader funkar, men även där får man tänka med välpälsade hundar. Många ställen med vatten att plaska fötter och mage i, samt vatten med att dricka, hjälper.

Klövjeväskor som man lägger frysta vattenflaskor i, svalkar sidorna på hunden, samtidigt som den får jobba mer än vanlig promenad.

Annars är det bara att ta det lugnt. Hundarna behöver ju en viloperiod innan dragträningen kommer igång med barmarssäsongen i höst. Vintern kommer, om vi bara har tålamod!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Noksi
2013-07-04 12:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för bra svar! :)

Vi tar det väldigt lugnt. Man märker på dom att dom inte är lika energiska denhär tiden på året ändå. Lagom promenader, lite klövje ibland, bada. Annars blir det mys i hundgården och oerhört mycket godisletande så blir dom trötta som bara den!

Upp till toppen
Annons: