Annons:
Etikettträning
Läst 2415 ggr
smurfan-13
5/26/13, 10:45 PM

När börja träna unghund? och hur?

Nu har inte jag en hund jag planerar att dra med, men en som skall tränas/tävlas i agility, samt att husse planerar att springa & cykla m hunden lös i skogen. Men jag tänkte att draghundsfolk säkert har bra koll på hur och när man kan/bör börja träna en hund som är avlad för arbete. Buden är så olika beroende på var man frågar. Vissa säger att valpen/hunden kanppt skall röra sig förrän den är ett, andra att man kan gå tills valpen sätter sig ner & vägrar gå av trötthet.

Har en sund jakthundsras (cirneco dell etna) av lätt typ på snart 7 månader som aldrig skulle erkänna sig trött nog att han sätter sig, men som det verkligen inte känns som några problem att hänga m på hundpromenaderna m de äldre. Men när & hur kan vi börja träna honom lite mer specifikt för det vi vill ha honom till? och hur tänker man när man börjar träna upp en draghundsvalp?

Annons:
[Joerwie]
5/27/13, 8:26 AM
#1

Jag kan ju inte så mycket om din ras, men jag började med Rally-lydnad som min husky älskade, och sedan gjorde vi aguility också efter 1 års ålder.

smurfan-13
5/27/13, 4:04 PM
#2

Jag tänkte lite i hur de som tävlar/har draghundar för drag resonerar kring när de börjar träna/starta upp sina unghundar. Alltså de med ganska så stor erfarenhet och kunksap om aktiva sunda hundar som skall hålla för hårt arbete.

Vattnadal
5/28/13, 4:14 PM
#3

Husky och grönlandshund börjar man ofta köra in mellan 6-8 mån. Då korta sträckor och så att man alltid slutar när det är roligt.

Ingrid bröt ju benet vid 5 mån, men hann ändå dra släde lite grann i slutet av mars, 2-4 km. Nu cyklar jag med henne ca 4-6 km, om det inte är för varmt ute. Hon är född 1/8, så snart 10 mån gammal.

Promenader tar vi 3-4 km när de är 4 mån, och då nästan alltid lösa eller i långa flexikoppel.

Jag skulle nog börja redan nu att springa med hunden, kanske lös i början, men sen i dragsele och tolkbälte. Det är bra om kommandon som framåt, höger, vänster, sakta, stanna och öka tempot sitter redan innan, i promenader. När det funkar bra att springa, börja cykla. Tänk på att inte jobba hårt när det är varmt. Polarhundarna ska inte ha över 12 grader pga risken för överhettning. Din ras är troligen mycket värmetåligare, men ändå.

Agility har jag mindre koll på. Vet att man ska ta det lugnt med hopp i början, innan de är helt färdigväxta. Kanske börja träna kontaktfält, slalom, tunnlar od nu, och väldigt låga hopp i början.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
5/28/13, 5:50 PM
#4

Tack Elin. Agilityn har jag ganska bra koll på vilka hinder, delar o när man kan börja träna dem (slalom big no no tills de fyllt 1 tex). Det har varit främst den här motionsbiten o träningen jag funderat på.

Som det är nu så går vi kanske 3-4 km m honom lös. Då vågar jag öka på det känner jag och så skall jag börja skicka ut sambon att springa så smått m honom oxå.

Värmen är jag inte så orolig över. Han är avlad för att jobba timmar i stekande sol utan vatten, så klarar vi upp att arbeta så bör han göra det (jag är ganska så rejält värmeskygg).

Upp till toppen
Annons: