Annons:
Etiketthälsa
Läst 2901 ggr
[postmortum91]
5/15/13, 9:10 PM

Ni med Eurasier eller liknande

Hej, tyvärr är min uppfödare väldigt knepig och svarar bara på frågor som hon tycker är bra frågor eller liknande (vet inte riktigt hur hon tänker). Så därför får jag mycket dålig hjälp angående vår Eurasier som även är vår första hund. Så jag vänder mig till underbara iFokus istället, iFokus har fler svar än gud, oj ursäkta: Gud.

Hur som helst, det är vår nu och Sheldon är drygt 1 år och han fäller som F*N. Det tar aldrig slut, det är underpälsen som släpper och hårtussar traskar sig uppåt som vi får gå och plocka från honom hela tiden. Vi har även vid flertal tillfällen (dagligen) borstat honom och även "noppat" bort lös underpäls. Om jag skulle lägga ihop all päls vi redan tagit från honom borde det lätt fylla 1-2 ica-kassar och det verkar inte ens vara hälften av vad som fortfarande är kvar.

Tänk om vi gör fel, ska man ens borsta ur det? Fäller han verkligen eller är han sjuk ? Det är så jädra mycket hår. Jag såg en bild som en annan eurasieruppfödare lagt upp när hon borstat ur sina två eurasier och visst det var överdrivet mycket hår, men hon kan inte ha borstat ur allt då eftersom det lätt är mer än på bilden som sitter på Sheldon.

Annons:
SaraC
5/15/13, 9:14 PM
#1

Hur länge har han gjort det?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[postmortum91]
5/15/13, 9:18 PM
#2

I en månad typ

SaraC
5/15/13, 9:27 PM
#3

De byter ju från valppälsen till vuxenpäls och då brukar de kunna fälla mängder och kan se förskräckliga ut ett tag 🙂 Kan det vara det?

Så länge det är lös ull ni borstar ur så är det ingen fara, det tappar han ju ändå för eller senare av sig självt. Borstningen hjälper ju bara på traven så att säga. Min erfarenhet är att man blir lite chockad varje gång över hur mycket päls som fått plats på hunden och som det ändå inte syns att man tagit bort när man borstat ur 😃

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[postmortum91]
5/15/13, 9:31 PM
#4

Så kan det säkert vara, ja jag blir skräckslagen över att märka hur mycket underull det får plats på en hund, och ändå verkar de aldrig ta slut och han ser inte direkt tunnhårigare ut heller.

SaraC
5/15/13, 9:35 PM
#5

Om pälsen inte ser konstig ut på något vis skulle jag inte tro att du behöver oroa dig! Om det inte fortsätter en längre tid då vill säga.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
5/16/13, 3:08 PM
#6

Borsta så länge ni orkar varje dag. Ibland kan ett bad hjälpa till att lossa pälsen, bara den torkat.

Ibland kan de fälla mycket om de äter ett foder som inte innehåller allt de behöver. Vad äter han för mat?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[postmortum91]
5/16/13, 6:22 PM
#7

#6 Han äter lite olika, men tror inte det är fodret. För vi kör inget ica-foder utan dessa utan spannmål, och massa vitaminer och kött.

Vattnadal
5/16/13, 9:51 PM
#8

OK! Om han inte är mjällig, har fin hud och pälsen växer tillbaka snabbt, är det ingen fara. Annars kan

B-vitamin

hjälpa. Jag ger innehundarna extra b-vitamin nu. Både för att de har sämre pälsar än de som bor ute, men även för att de rör sig mer i fästingområden oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[postmortum91]
5/16/13, 11:05 PM
#9

Ah okej, nej jag antar att han fäller för att det är vår, han fäller ju bara underullen :P

Spanaren
5/23/13, 12:08 PM
#10

En hund löser mycket hår och du kan snabbt fylla en kasse eller två när de fäller som värst. Du har redan fått många fina svar som du kan suga på. Våran Sokko är Eurariser/Finsk Lapphund och de har massor av tjock underull.

Du ska också komma ihåg att klimatet lurar hunden att lösa hår tidigare än normalt plus att kanske en hund som bor i lägenhet fäller fortare osv. Sokko började med att fälla i februari pga. vi hade extra varmt då.

Sokko tappade sin valppäls i juli förra året. Lycka till med din hund/kram

Upp till toppen
Annons: