Annons:
Etikettagility
Läst 2426 ggr
[RMSLiners]
1/11/13, 3:55 PM

mystiskt beteende hos slädis

Många polarhundar har tendensen att prata i olika situationer och våran är inget undantag. Inomhus pratar hon med yl och knorrljud men blir tyst om man säger till henne. Men så till dilemmat som jag frågat på så många forum men ingen kommit med en lösning som hjälper. Varje gång jag och min man går utanför dörren samtidigt med henne så låter hon hela granskapet veta det genom att skrika med allt hon har så hon nästan låter plågad. Anledningen till detta beteende är för att hon blir hyperglad och visar det på alla tänkbara sätt men det värsta är skrikandet. Vi har testat att ignorera. Vi har testat att vänta ut henne dvs passivitetsträning. Vi har testat gå in igen så fort hon börjar. Vi har testat säg till. Vi har testat att avleda henne med något annat. Vi har testat att en går ut först och sen kommer den andra. Vi har testat vattenspruta. Allt detta har vi fått som tips från andra men inget har hjälpt och problemet har kvarstått sen hon var 6 månader och hon blir 2 år nu i Juni. Numera går vi aldrig ut tillsammans med henne utom när vi tar bil och åker iväg med henne någonstans för då skriker hon inte när vi är ute ur bilen på annan plats utan är precis som när en bara är ute med henne dvs lugn. Hon gör heller inte detta när vi är ute på landet och går ut samtidigt med henne, då är hon avslapnad men busig vilket inte är ett problem. Det är just där vi bor dvs tätbebyggt område det sker. Det sker heller aldrig när hon är på tomten dvs baksidan av huset med oss båda utan det är just framsidan som är så laddad för henne. :/ Någon som kan sätta tummen på varför detta sker just i stan om vi bor tätbebyggt men aldrig om vi skulle bo på landet eller dylikt? Kan man "bota" henne på något sätt eller gör man bäst i att undvika sätta henne i den situationen så länge vi bor som vi gör? Vi kommer ju flytta ut på landet om något år eller två.

Annons:
jonte1
1/13/13, 1:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

#0

Den gamle rör sig mot 15-bast och sambon mot 13.

Polarhund som är högdjud? Det är varenda sena kväll vid utgång. Döttrana som går med han/dom är irriterade över "ljud" redan i hallen inomhus. Det försvinner så fort det gås utanför marken

Vi bor ju 1/2 på landet. Nya marker att lukta på Skrattande, -härligt. Åka bil?

Skrikande(roww-wrooww)? Du och sambon har nog en del att lära. Den där sorten hemma här uppträder lika igenom genarationerna.

Att polarhundar blir gammla är väl känt..

Har'e

Bifogar en bild.

[RMSLiners]
1/13/13, 1:10 AM
#2

#1 ja det är ju inte min första polarhund och förmodlugin inte sista men det är min första gaphals. ;) Hon blir ju tyst när vi lämnat hemmaplan så att säga och går på trottoaren men innan dess har hon hunnit dra till sig alla grannars uppmärksamhet och alla är inte så förstående och blir lätt griniga. Och det konstiga är att det sker endast när vi båda går ut med henne samtidigt aldrig när vi går med henne enskillt. :/

[RMSLiners]
1/13/13, 1:16 AM
#3

Ps, det är inget row ooowooow hon gör utan hon skriker som om man skulle sticka kniven i henne dvs att plåg aktigt ljud.

jonte1
1/13/13, 4:10 PM
#4

#1, 3. OK.

Vi har en Akita hemma här som kan låta illa(skrika) när vi åker iväg. Den andra har som sagt andra ljud för sig.

Läste igen "blir hyperglad". Jag har inga bra tips där. Inget jag har gjort genom åren sedan länge har kunnat komma tillrätta med dylikt.  Det blir nog bättre med åldernSkrattande.

Hoppas grannarna har bra tålamodFoten i munnen.

[RMSLiners]
1/13/13, 4:15 PM
#5

#4 Nej jag har fått höra att detta är vanligt i hennes led. Uppfödaren har samma "problem" bara han petar på släden då går hundarna i varv och gapar som idioter. Grannarna skulle inte tveka att ringa polis eller något då majoriteten här är griniga så vi undviker att gå ut båda två med henne tills dess att vi bor lägligt.

jonte1
1/13/13, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hmmm.. #5.

Jag har skrivit.. Flera ggr över att hundar behöver utrymme.

Jag ska absolut inte tala om för dig eller din sambo att.. Vissa raser utav polarhundar blir mkt gamla och kräver utrymme.

Jag vet flera Samojeder som har bott i lägenhet och det har fungerat så länge dagarna fick ägnas åt annat(utomhus(vara med på jobbet ex)).

Grannar och ringa? Mja. Det föds upp polishundar ca 300m ifrån här. Polarhundarna här uppe har tydligt sagt vad dom tycker om dom voffarna. Det är inga som helst problem. Inte heller inför blåljusbilar och uniformerat folk.

I övrigt, -voffy inte byta Avatar mot voffen ni har?

Bifogar en bild på ett snödjurSkrattande.

Annons:
[RMSLiners]
1/13/13, 8:48 PM
#7

Du har nog missuppfattat det kag skrev totalt. Inget i inlägget säger att hon inte får utevistelse och andra hundar har hon inte problem med. Grannarna ser en högljud hund som ett störelsemoment och skulle därmed inte tveka att anmäla, jag pratar om mina grannar inte era. Sen förstår jag inte vad hur gamla hundar blir har med "problemet" att göra. Det hjälper liksom inte mig om hur jag ska hantera situationen när hon blir hysteriskt glad och gapskriker, det är det jag efterfrågar, tips på hur jag ska hantera det och få henne mindre varvad så att säga när inget av det jag skrev i #0 hjälpt. Varför ska jag nu byta Avatar mot en bild på hunden? Får inte jag ha den Avatar jag vill ha på iFokus? :/

jonte1
1/13/13, 9:12 PM
#8

#7. Du får ha vilken Avatar som du vill. Men varför be om råd bakom anonymhetetens vägg?

Om du väljer att inte läsa vad jag skriver är det upp till dig. Även dina grannar. Det har jag inte med att göra.

Råd givna. ej emottagna tydligen.

Har'e Foten i munnen.

[RMSLiners]
1/13/13, 9:17 PM
#9

#8 Annonymitet? Vad har Avatar med annonymitet att göra? Bild på hunden har jag lagt upp här, på hundar iFokus, på blandrashundar iFokus, på matlust mm om det nu r det du är ute efter. Sen ser jag inte vilka råd du gett annat än påpekat att polarhundar låter och att de blor gamla vilket inte är det jag efterfråga och hjälper inte mig med "problemet". Jag efterfråga hur jag ska hantera situationen då hon blir hysterisk och skriker när inget av det jag skrev i #0 hjälpt.

jonte1
1/13/13, 9:27 PM
#10

#9.

Gäsp.

[RMSLiners]
1/13/13, 9:28 PM
#11

#10 Det var ju moget och trevligt. :/ Hjälper inte heller mig med hundens beteende.

Vattnadal
1/15/13, 10:14 AM
#12

Jag antar att hon skriker på samma sätt som våra gör när släden kommer fram. De lever om till ankaret tas upp och de får starta. Ren glädje över att de ska ut och springa tillsammans. Glädjen består väl då i att ni ska ut hela familjen tillsammans, kan jag tro.

Om hon inte låter när ni går ut på baksidan, testa att ta den vägen ut när ni går ut tillsammans, om det kan funka.

Har du provat att tratta i henne mjukost på tub, korv ed? Ibland kan jag dämpa någon av våra värsta gaphalsar genom att konstant stoppa in gottor i munnen.

Ändra rutiner, så att det inte blir lika laddat, om det går.

Jag vet ju många med gaphalsar som faktiskt får dem att starta tysta. Där får du nog prata med grannarna, så att de vet att ni tränar, och att det kommer att bli tyst framöver.
När man ska köra hundar och lära dem att starta lugnt och tyst, gör man så här:

Ta fram all utrustning, vänta till de är tysta. Sela på, vänta till alla är tysta. Sätt in hundarna i spannet, vänta till alla är tysta. Starta inte förrän alla är tysta, om det så ska ta timmar. I värsta fall kan man vara tvungen att sela av och ta in alla utan att köra. Sen kan man träna på att stanna och stå stilla ofta, köra en km, stå stilla och vänta till lugnet lagt sig igen, starta, köra 1 km, stanna osv.

Kanske går detta att översätta till er situation på något vis?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[RMSLiners]
1/15/13, 11:27 AM
#13

#12 Tusen tack för förslagen! Ska testa gå genom baksidan och detta med att proppa henne med mat hela tiden. Sen tror jag jag testar med att få henne tyst i draget också då jag misstänker att det är därifrån hon tagit det.

Annons:
Vattnadal
1/15/13, 11:46 AM
#14

Det är ju trist när glädje tar så högljudda yttranden att grannarna blir arga! Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[RMSLiners]
1/15/13, 12:10 PM
#15

#14 Ja men några av de klagar på allt mellan himmel och jord. Skulle inte förvåna mig när vårat barn väl är fött om de klagar på ungens gråt också.  Den yngre generationen bryr sig inte värst, värre med de äldre.Flört

Bruden-Mbuti
3/4/13, 4:52 AM
#16

hur har det gått?

vår är också pratsam av glädje.

lyckades få ner det rejält med rolig träning.

hon hade en leksak som hon älskade mkt. tog vi med den ut glömde hon prata utan höll istället koll på sin leksak. kollade så den låg kvar i fickan eller att vi bar på den i famnen.

när hon lärt sej att den var med fick hon bära den själv.

försökte lära henne att från början bära den själv men det funkade inte. hon struntade i den då, släppte den direkt vi kom ut.

ett annat sätt som funkade var också lukten av godis. hade jag godispåsen i fickan så glömde hon pratandet å höll stenkoll på fickan eller handen som höll i en godisbit.

testa er fram några gånger å se vad som är rätt sätt för er pratglada hund.

[RMSLiners]
3/4/13, 8:44 AM
#17

#16 Vill inte säga hon blivit bättre direkt. Proppa mun full med gottis funkar sisdär men eftersom hon blir så löjligt glad i hela kroppen när hela familjen går ut med henne talar hon också om det för hela byggden. Lite bättre har hon blivit men inte mycket, inte samma jättevrål längre och jag har lärt mig släppa efter i kopplet så hon får rusa av sig glädjen när vi går ut istället för att korta kopplet vilket gör henne frustrerad. Hon rusar runt lite, ylar lite medan svansen går som yrväder och sen är det bra. Men vi har inte tränat så mycket då jag lyckas bli sjuk hela tiden och har det tungt just nu med graviditeten. Får träna mer med gottiset när jag känner mig bättre.

[RMSLiners]
4/9/13, 12:47 PM
#18

Vill bara uppdatera. 

Har inte lyckats få henne helt tyst men däremot dämpat henne med hjälp av att proppa hennes mun med godis. 

Dock idag när vi båda gick ut med henne så gav jag henne en fotboll direkt utanför dörren (tog en vild chansning) då jag inte hade lust att hon skulle vråla och störa grannarna. Resultatet blev att hon var knäpptyst och gick och bar och lekte med den hela tiden istället för att vråla av glädje så hela byggden hör.

Vilken lycka.

Gör inget att hon hoppar och studsar i kopplet av glädje när vi går ut båda två med henne, hon får gärna visa glädje så länge hon inte skriker med allt hon har så idag blev jag riktigt stolt över henne. :) 

Så för att få tyst på våran slädhund krävs att man stoppar en fotboll i käften på henne. 😃

Vattnadal
4/9/13, 3:53 PM
#19

Då röstar jag för att ni tar med fotbollen i fortsättningen! 👍

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sofy
4/9/13, 6:52 PM
#20

#18 Det fick jag göra med min fd hund vid hundmöten, till slut blev hon tyst även utan bollen.🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Upp till toppen
Annons: