Annons:
Etikettträning
Läst 2334 ggr
Agda
1/6/13, 2:48 AM

Vilka redskap vid inkallning?

Har konstaterat att jag måste träna inkallning med min hund. Av olika orsaker blev det inte gjort när hon var valp, det berodde till största delen på att hon ändå inte går att ha lös. Men tyvärr händer det ibland att hennes löplina går av och hon sticker iväg, oftast på landsvägen (där vissa bilar kör rätt så fort och ofta åker det lastbilar där). Nu har det hänt två nätter på kort tid att hon varit ute på landsvägen (OBS! hon står inte i löplina dygnet runt, dock brukar jag ofta sätta ut henne när jag är hos kaninerna, vilket ibland blir på nätterna). Som tur är gick det ingen trafik då, men jag hade hjärtat i halsgropen likafullt när jag försökte få tag på henne. Så nu måste jag se till att träna inkallning med henne, och då till min fråga;

Vad ska man använda för redskap? Nu i början ska jag använda hennes vanliga halsband och koppel, men vill framöver träna inkallning på längre avstånd, då har jag tänkt hålla till på inägorna. Jag funderar på att ha ett midjebälte och ha en löplina mellan mig och hunden. Skulle det fungera? Eller ska jag ha en spårlina och göra ögla på den och hålla i? Måste ha kontroll över linan, hon är ganska stark och kan vara väldigt snabb i vändningarna, vill då inte stå där och få linan utdragen ur händerna. Därför skulle det kännas tryggare med midjebälte, jag har fått för mig att de är lite ”stabilare”, men risken kanske är istället att hela jag blir omkulldragen?Tungan ute

Så tips tack!Glad

Annons:
[RMSLiners]
1/6/13, 11:18 AM
#1

Långlina, klicker, träna. Midjebälte eller inte är en smaksak men är hon stark och kan göra hastiga ryck så satsa på ett midjebälte som är vadderat. Själv har jag ett tolkbälte som finns att köpa hos Draghundscenter som jag använder lite allround dvs både i drag och simpel joggning.

Agda
1/13/13, 10:38 AM
#2

Hmm, klicker är jag lite osäker på hur de används, ska läsa på om dem och se om det är något för mig. Hittade ett joggingbälte av märket Trixie som ser bekvämt ut, lite extra brett i ryggen så ett sådant får det bliGlad

[RMSLiners]
1/13/13, 11:14 AM
#3

Klicka exakt när du ger belöningen på så sätt stärker du belöningen och hundar lär sig snabbare. Lärde min buga med klicker och det tog bara några minuter och sen satt det. ;)

vallhund
1/14/13, 2:59 AM
#4

Här kan du få en gratis klickerkurs via mail.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Agda
1/25/13, 6:00 PM
#5

Tack för tipsen, ska kolla upp den där kursen =)

Maja2
1/25/13, 7:25 PM
#6

Personligen skulle jag jobba mest med relation, kommunikation och kunskap kring hund.

Annons:
Upp till toppen
Annons: