Annons:
Etikettdrag
Läst 1864 ggr
gickan87
2012-12-16 00:00

Vilken storlek på sele?

Köpte för ett tag sedan en nomesele i minsta storleken då jag gick efter min hunds halsmått. Den är trång i halsen och för kort över ryggen. Vet att det bästa är att prova på plats men har ingen butik i närheten som har nomeselar. Min tjej är 40 cm i halsen och 60 cm lång över ryggen. Någon som vet vilken storlek vi ska ha?

MVH Erika :)

Annons:
SaraC
2012-12-18 13:35
#1

Det brukar väl vara olika storlekar beroende på tillverkare? Kan inte företaget du köper ifrån hjälpa dig tror du?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2012-12-18 22:36
#2

Många tror att en nomesele ska sitta löst runt halsen, men den ska sitta tight. Den ska ligga mot bröstbensknappen, inte över så att den kommer upp på halsen och "stryper", men inte nedanför heller, för då blir den för stor och hamnar fel. Det ska kännas som att den knappt går över huvudet, och sen drar man upp pälks och halsskinn så att det inte klämmer.

Dra ut selen så långt det går, som när hunden drar i den, och då ska den sluta över svansroiten. När selen bara är på utan drag, åker den ofta upp äöver ryggen och ser för kort ut.

Alla tillverkare har olika storlekar, så det är svårt att jämföra. De vi säljer, Troll, är den minsta för hundar i 15 Kg klassen, den näst minsta passar våra hundar som ligger precis under 20 nKg, stor 3, de över 20. Dessa är anpassade efter polarhundens kropp, så alla raser passar inte i dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: