Annons:
Etikettdrag
Läst 1526 ggr
gickan87
2012-12-03 23:45

Ingen draghund trots allt

Börjar inse att min Nova (collie/sibbe) inte är någon draghund trots allt. Hon är väldigt rädd för att lägga tyngd i selen när hon ska dra. Det går sålänge linan är lite slak och jag sparkar/trampar på som en tok för att hänga med i hennes tempo. Såfort hon känner att det tar emot så saktar hon ner eller stannar. Köpte därför en barnpulka åt henne att dra på promenad. Imorse fick hon dra den tom för att vänja sig vid känslan och det gick över förväntan. Ikväll fick hon dra en 10 l dunk med vatten i pulkan och det gick med lite lock och pock. Men hon fick kramp i tassarna hela tiden av kylan. Och nu ikväll är hon stel i hela kroppen verkar det som. Jag tror vi får ge upp planerna att dra. Även fast det hade varit skoj.

MVH Erika :)

Annons:
Vattnadal
2012-12-04 12:42
#1

Ett tips: Se till att sluta när hon har roligt. Peppa henne massor. Har tydlig start och mål i draget. I början kan det räcka att dra bara 100 m, och tjoa och beröm massor. 
Blir det jobbigt, ger träningsvärk od, så kommer hon inte att gilla det.

När hon drar pulka, kanske du kan ha lättare vikt från början, bara några kilo, och dra kortare stunder. När hon börjar gilla det, tar du längre sträckor, och efter det, mer vikt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[RMSLiners]
2012-12-06 18:58
#2

Det du ska börja med är pulkan, en hund som inte avlats för det eller har det i blodet vet inte vad drag är. Du måste lära henne dra, peppa henne och uppmuntra henne. Börja med att leda henne med pulkan dragandes bakom och lägg endast dit små små vikter. 10L vatten är att ta i för en hund som inte är van eller tränad så inte konstigt hon får träningsvärk, du vet ju själv hur ont man kan ha om man tar i som en idiot och är otränad.

Sen ökar du vikterna, och hon kommer också öka muskelmassan med tiden.

gickan87
2012-12-07 20:26
#3

Tack för tipsen!

Har tagit till mig dem och idag körde vi iväg med sparken i rasande fart! Tidigare har jag kämpat på själv och Nova har inte riktigt förstått vad jag menat men idag hade vi en "hare" som stod 300 m bort och ropade på henne. Och med hjälp av mina tjoanden och hejande så drog hon ordentligt ca 200 meter.

Jag struntar i om grannarna tror jag fått fnatt, men jäklar vad de stirrade när jag tjoade.

Pulkan däremot gillar hon inte. Hon tycker bara den är otäck som följer efter och rasslar och låter. Inte ens godis och lek kan få henne att gilla den.

Så nu är det matte som drar pulkan på promenaderna så hon lär sig acceptera ljudet.

MVH Erika :)

Vattnadal
2012-12-10 17:25
#4

När hon drar pulka, är det en barnpulka i plast, antar jag. Det blir lite ljud, så om du drar den på prommisarna, så att hon får vänja sig vid ljudet äör det toppen. En annan sak, drar hon den med lina och inte skakel, finns ingen broms. Stannar hon åker pulkan in i henne. Se till att ha ett koppel till pulkan, så att du kan bromsa så att den aldrig åker på henne.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: