Annons:
Etiketthälsa
Läst 6379 ggr
[T-Fia]
2012-12-03 23:29

C-höfter på Finsk Lapphund?

Jag är bara så nyfiken, har hört så mycket olika teorier om detta med c-höfter på Lappisen, jag har hört att dom aldrig får några besvär, att det är felaktigt avläsningssystem och Norbergs vinkel som inte funkar på rasen, att det är olika personer som läser av plåtarna olika, att Ahöft + Chöft blir Bhöft, att det är dom mer kortbenta "utställningstyperna" som får sämre höfter p.ga mer vinklade, att avelsbasen blir för liten, att man får bättre avläsning i Norge osv, osv.

Det jag framförallt undrar, hur många har haft hundar med C-höfter som har fått ont? Hur gamla var dom när det började märkas? Och vilka av dessa teorier skulle ni säga är helt felaktiga, och vilka fler teorier och försvar för avel på C-höfter finns det…

När jag skaffade min Lappis strök jag ett par kullar där jag stod på kö just pga C-höft eller dålig HD-status bakåt i stamtavlan, det var då jag fick höra dessa teorier… men jag har fortfarande inte hört om många Lapphundar som faktiskt har fått ont… men jag gjorde vad jag kunde iallafall och så långt jag begrep när jag skaffade min och det känns ju faktiskt tryggare :-)

Annons:
lukasfelix
2012-12-04 00:31
#1

Jag skulle säga att ingen av dom teorierna stämmer. Med undantag för det i Norge för det vet jag inget om, men det är ju fullt möjligt att avläsningen ser annorlunda ut där, det är ju ändå människor som sitter och läser av så det är ju mycket som kan påverka i deras bedömning.

Jag har heller aldrig hört om någon c-höftad som fått ont (inte som jag kan komma på på rak arm såhär) men däremot lappisar med D eller E (beroende på hur det ser ut med pålagringar osv också!). Det är därför jag inte tycker man ska avla på c-höfter, för även om det inte är någon fara i dagsläget så kanske det om 20 år ser annorlunda ut, då kanske var och varannan har c-höfter så man inte har något val än att para c med c (nu parar man ju oftast c med a, iallafall i sverige) och då är ju risken att andelen hundar med d och e även det ökar!

lukasfelix
2012-12-04 00:41
#2

Sen om man nu ska använda c-höft i avel så tycker jag det är bättre att hanen är den med c-höfter, än att tiken är den. Har ingen fakta om det överhuvudtaget men jag kan tänka mig att det sliter en del på höfterna att vara dräktig och man brukar ju säga att man inte ska höftledsröntga hundar vid skendräktighet eftersom lederna blir slappare osv, så en tik med c-höfter bör ju kanske inte behöva bära valpar

lukasfelix
2012-12-04 00:49
#3

Denna tråd vore förresten intressant på SLK's forum, det behövs lite fart och fläkt där ;)

[T-Fia]
2012-12-04 01:33
#4

Ja då kan du starta en likadan där ;-)

Hur som, har du satt dig in i det här med Norbergs vinkel och Audells teorier osv? Jag vet att jag skummade igenom det i vintras, och jag förstår teoretiskt att det skulle kunna vara på det sättet (olika vinklar och därmed olika HD-statusar på kort/långbenta raser…) men jag tyckte att det var dags att ta reda på lite mer.

Kan du berätta varför du säger at teorierna inte stämmer?

Det där med olika typer tycker jag mig kunna se, jag har inte fört någon statistik, men när jag letar runt och kollar hundar så tycker jag att dom nallebjörnigaste har snittligt sämre HD-status… inte fakta alls, kanske något jag inbillar mig, eller så är det för att det känns som om nästan varje gång jag ser en snygg hund och kollar HD så blir man besviken ;-)

lukasfelix
2012-12-04 13:06
#5

Njä, jag har lite gett upp att försöka ha någon diskussion. "Alla" håller bara varann om ryggen och gnäller. Vet ärligt talat inte om det blir någon mer flapp här heller efter att ha lyckats få två hundar som jag inte skulle ha köpt om uppfödarna vart ärliga med de defekter som fanns (som ej går att se officiellt registrerat) istället för att påstå att allt är bra. Man tröttnar lite på att engagera sig när "ingen" annan verkar intresserad av att utveckla rasen på annat sätt än att de ska ha mer päls, kortare ben eller kortare rygg :-)

Det med norbergs vinkel KAN stämma, men samtidigt är det en vanlig bortförklaring bland många raser som får sämre höfter att avläsningssystemet suger….Har hittils aldrig sett några konkreta fakta på varför systemet inte skulle gå att användas. Och oavsett vad så har man med det systemet fått fram MASSOR av hundar som har A och B så jag förstår faktiskt inte varför man ska använda just den med C eller t.o.m D.

Det med typerna kanske helt enkelt är för att man prioriterat annorlunda? Jag kan tänka mig att om man har en utställningschampion och den får C (eller ev D) så är det för lockande att INTE låta den gå i avel. Medans en av sämre typ inte har några direkta meriter och då kan man avvara den ur aveln. Så att det på så sätt blivit en uppdelning på nåt sätt?

lukasfelix
2012-12-04 13:12
#6

Sen kanske det här med c-höfter och problem utav det sett annorlunda ut om hundarna rört sig mera, att de blivit mer utslitna. För ärligt talat, hur många är det som arbetar med sina hundar i samma mängd som de användas förr när de vallade renar? :P Ingen skulle jag nog säga. De flesta är ju ändå sällskapshundar och då är det ju klart att hunden håller längre också, oavsett höftledsstatus.

Annons:
[T-Fia]
2012-12-04 13:43
#7

Jo, jag kan väl hålla med om att många håller varandra om ryggen, men åandra sidan tror, och hoppas jag att uppfödarna vet vad dom gör, och dom är ju kunniga, sedan så är det upp till oss att välja om vi skall köpa hund från en viss kombinatione eller inte. Jag tycker det är konstigt att dom får sålt valparna efter föräldrar med C-höfter jag, när man kan välja. För den delen så tycker jag att om man kollar finska uppfödare så ser det ändå värre ut.

Du måste ju ha haft extrem otur med dina hundar, jag hade aldrig gissat på att din hane skulle få D-höfter, men så var det väl med hela kullen? Jag hoppas då att du har haft bara otur, för jag skaffade just en Lappis för att det skulle vara en frisk ras. Men det kommer bli nervöst den dagen hon skall röntgas med…

Hur som, det där med vinklar fick jag lära mig på anatomikursen var väldigt viktigt för hälsan, nu var våran lärare väldigt fixerad just vid vinklar med (min har FÖR bra vinklar för rasen fick jag höra, haha, det kan man ju tolka lite olika…;-). Jag har själv börjat att glo på bakbenen på alla Lappisar jag ser, helt skadad har jag blivit. Det är ju även skillnad på en kompakt hund, och en som är lågställd. Min uppfödare har en som har tax-stuk. Den har c-höfter men kommer att avlas på ändå :-/ Annars tror jag att hon är ganska bra på att hålla sig ifrån c-höfter

Såhär säger en uppfödare till Finsk Lapphund angående olika typerna av Lappisarna och olika höfter…(kan tillägga att den här uppfödare föder upp just den kompaktare typen, men diskussionen handlar om Norbergs vinkel):

"Som en regel ser vi att det är de kompaktare hundarna, de med kortare hasleder som får C-höfter ("renvallarlinjen" är mera högbenta med långa hasleder och får en ”snällare” vinkel och de har i regel A-höfter)."

Om detta stämmer eller inte, det vet jag inte, men lite logiskt låter det ju…

lukasfelix
2012-12-04 13:57
#8

Ja visst är det upp till var och en ur vilken kombination man ska köpa, men allt finns ju inte officiellt registrerat. Min hunds mamma kom t ex ur en kull där alla har hd-fel (förutom tiken själv), detta går inte att se någonstans eftersom dom finns i norge så jag litade ju på uppfödaren om det. Hade jag vetat att valparna kom från en tik som enbart hade hd-belastade syskon så hade jag inte köpt honom :( Nu hände ju samma sak i hans kull så det är ju helt klart ärftligt.

Jag har aldrig reflekterat över att de med kortare hasleder får sämre höfter på grund av sina hasleder, snarare så att kollar man bak i stamtavlorna på dessa hundar så är det mycket sämre höfter än på de mer högbenta hundarna. Tror mer på aveln där än hundens utseende faktiskt..

Koff har urkassa vinklar och har dåliga höfter ändå. kollar man på chow chow t ex så har de knappt några vinklar och de har rätt höga haser, nästan alla chowar har hd-fel

[T-Fia]
2012-12-04 14:49
#9

Kollar man på chow chow så har du ju helt rätt (fick bildgoogla) dom har ju extremt raka vinklar måste jag ju säga!

På Koff tänkte jag mer på att han är ganska högställd, men du säger att han ändå har dåliga vinklar (menar du att han är övervinklad eller har för knappa vinklar?), och dåliga höfter så på både Koff och chow chower så spricker ju teorin om lågställd=övervinklad=dåliga höfter.

Hur kollar man i norska avelsdatabasen förresten? Måste man vara betalande medlem? Nu tycker jag inte det finns så många Lapphundskennlar i Norge som intresserar mig, men rätt vad det är så kanske man vill kika på någon hund. Finska kennlar har jag försökt att googla runt på men begriper inte ett smack så än så länge har jag fått hålla mig till att kika på bilder där.

Nu hoppas jag att du har mer tur med din lille än vad du har haft hitintills! Du som är intresserad av agility och allt. Om inte så kan jag verkligen förstå att du blir skitle åt rasen!

Och så tycker jag att lite fler kunde kunde komma in i den här diskussionen och säga vad dom tycker och tror.

Poison-heart
2012-12-04 16:00
#10

Jag tycker det är beklämmande att se att man avlar på C-höfter.

Min tiks föräldrar har båda HD A men dessvärre har hennes mormor C-höft. Min tik röntgades i onsdags och reslutetet skulle troligtvis bli A men jag har inte fått svar från SKK än. Vet inte hur lång tid det ska ta Förvånad

lukasfelix
2012-12-04 16:21
#11

Han har alltså väldigt lite vinklar, fast på en utställning sa domaren att han var typiskt vinklad fast jag vet inte riktigt hur den tänkte :P De andra två gångerna i hans knappa utställningskarriär har han fått bedömningen att han har för lite vinklar bak och det ser jag själv också!

Men ja jag tror inte att det är så enkelt att de med mindre vinklar får bra höfter för det finns raser med rätt lite vinklar och med höga haser som ändå har en del höftledsproblem t ex då chow chow

Jag vet inte riktigt hur man kollar i norska databasen faktiskt, men det är inte allmän tillgång på det som till skk hunddata. Jag tror man måste betala på nåt vis ja

På finska kennlar kan du kolla under Pentuja så hittr du valpar dom har nu och planerade kullar ;) Lonkat är höfter

lukasfelix
2012-12-04 16:22
#12

Tills man vet om norbergs vinkel inte går att använda på lappisarna så tycker jag det är dumt att chansa och använda c när det finns gott om hd-fria hundar….

lukasfelix
2012-12-04 16:23
#13

#10 En kompis röntgade sin tik för två veckor sedan idag men resultatet har fortfarande inte kommit :P Koffs resultat tog 8-9 dagar på sig innan det kom

Annons:
[T-Fia]
2012-12-04 16:59
#14

Men att hitta en Lappis med bättre HD-statistik än vad Poison-hearts lappis har är nog svårt tror jag. Iaf vid en snabbtitt i stamtavlan så måste jag säga att den ser väldigt bra ut trots en mormor med C.

Och så kommer jag nu känna igen en vit Lappis i Grebbestad om jag ser någon :-)

Poison-heart
2012-12-04 17:26
#15

Ja vita lappisar ser man inte varje dag Glad Har stött på två stycken innan.

Vad heter din lappis?

Jag måste nog uppdatera min sida för jag har flyttat till Strömstad, men är dock ofta i Grebbestad Glad

lukasfelix
2012-12-04 17:36
#16

Era hundar är ju hyfsat nära släkt med varandra också ;-) Athenas farfar är Muffys morfar, och A's farmorsfar är M's farfar

[T-Fia]
2012-12-04 18:30
#17

Min heter Lappizaros Malou i stamtavlan. Jaha, i Strömstad jobbade jag i ett tag, men det är alldeles för långt för mig.

Ja jag såg att dom var släkt, fast fan, min är släkt med nästan alla när jag kollar stamtavlor… På min "snyggaochfriskahanhundarlista" har jag 40 hundar,  tror jag att 6-8 st skulle ge 0,0% inavelsgrad… Man får ju kolla lite bara för skoj ;-) Mycket kan ju hända innan dess men jag kan tänka mig både en dotter och dotterdotter till Muffy här hemma ;-D Tre är väl lagom :-D

lukasfelix
2012-12-04 19:00
#18

Det är nog för att Fjällfarmens Brune Baloo finns i en hel del stamtavlor, har för mig att han ligger och lurar i Koffs stamtavla också :P Eller om det var i Sodas….

Fjällfarmens Brune Baloos pappa är ju en av de hundar som är bärare av sjukdomen Pompes som de håller på och gentestar för nu, han har lämnat flera avkommor och barnbarn som bär på Pompes. Hade ju vart intressant om Brune baloo också testades med tanke på att han har en hel del avkommor (om han fortfarande är vid liv dvs, han skulle ju vara12 år nu isåfall)

[T-Fia]
2012-12-04 20:57
#19

Ja, det vore ju absolut bra om fler Svenska Finska Lapphundar testades, står inte dom i samma register? Fast jag kan inte se några svenska i registret över dom testade…Särskilt dom hundarna som har lämnat många avkommor efter sig borde testas för då kan man ju utesluta det från många hundar sedan.

Däremot så vore det bra om dom blev lite billigare dom där proverna, då tror jag att många fler skulle testa sina hundar, jag kan förstå att dna-prover kostar, men visst blir det dyrt med 1500 kr för varje prov efter veterinäravgifter och själva provavgiften… Men jag skulle ändå lätt kunna tänka mig att testa min om det behövdes, och om hon skulle gå i avel. Inte annars.

lukasfelix
2012-12-04 23:09
#20

Jag tror att svenska finska lapphundar ska in i samma register men det är nog inte så längesen de första i sverige skickade in så man kanske inte fått nåt resultat än? Finland har nog hållt på lite längre

från c-höfter till pompes…;)

Annons:
Jenna_Nord
2012-12-06 12:27
#21

Brune Baloo var i Sodas stamtavla då det är Aylas morfar.

Vad är pompes för något? Inget jag hört om innan.

Mvh Jenna

[T-Fia]
2012-12-06 15:15
#22

Usch, Pompes är en hemsk sjukdom. Det finns en lång tråd på slk forumet om Pompes och gentestet som har kommit. Pompes nedärvs recessivt, så det är som PRA att båda föräldrarna måste vara bärare för att valpen skall insjukna. Som tur är verkar den ju inte vara så vanlig, därmed kan man ju hoppas att den går att utrota.

Såhär står det där:

"Valpar med pompes växer långsamt, kastar ofta upp slem, musklerna försvagas och hunden flämtar mycket. Födan kan flöda fel väg från magsäcken på grund av förstorad matstrupe. Hjärtproblem förekommer också. De första symptomen börjar vanligtvis märkas vid ungefär 7 månaders ålder. Sjukdomen förvärras gradvis och nästan alla hundar som drabbats av pompes dör eller avlivas innan de fyller 2 år. Det finns ingen vård som skulle lindra problemen."

lukasfelix
2012-12-07 01:29
#23

Kollar man på listan så är det ju ändå hyfsat många som är bärare av det, så ett gentest precis som för PRA kanske borde bli standard att genomföra för att undvika att man parar två hundar som är bärare. Hade dock aldrig hört talas om sjukdomen innan tråden på klubbens forum kom. Funderar på om det kanske är vanligare inom vissa linjer (jag har inte kollat listan så noga) och att det är därför man ändå lyckats undvika att få fler sjuka valpar? Eftersom det minskar risken att man parar två bärare, om de är nära släkt med varandra.

[Misstaget]
2012-12-13 15:13
#24

Jag tycker att det är fullständigt onödvändigt att avla på C, D och E höfter.

Sålänge man kan hålla sig till A eller B så tycker jag att man borde det.

För det är väl roligare med en hund med friska höfter, ögon m.m?

Och ju mer vi avlar på PRA. PPM, C-höfter, D-höfter, E-höfter istället för att koncentrera oss hälsa ju mer kommer dessa statusar att öka, och A och B och hälsa är ju lite svårare att hitta nu för tiden.

Annars blir det som med dessa "kändisavlade" raserna.

Och sådana besvär vill vi väl inte ha sålänge det går att undvika?

C kanske kommer övergå till D om 10-20år?

Även om det är få dokumenterade/allmänt kända finska lapphundar med besvär av C så är den aveln väl inget att eftersträva?

 Även om nu Norbergs vinkel skulle komma att stämma, så är det inget vi ännu vet och bör eftersträva?

Det är en ofta förekommande ursäkt för denna avel, och det finns liknande eller helt andra ursäkter för annan avel också?

Vi har inte sett mycket problem med C skriver ni, och då har vi väl inte heller sett mycket problem med A?

ceazar
2012-12-25 15:26
#25

Brune Baloos pappa, Nepukatin Elmeri-lisakki har gett avkommor med pompes, addison och epilepsi..Det är SÅ bra att finska lapphundsklubben publicerat namnen på några av de hundar som drabbats av dessa sjukdomar..

lukasfelix
2012-12-27 00:36
#26

Var hittar man uppgifter om addison och epilepsi, finns det registrerat någonstans?

ceazar
2012-12-27 11:28
#27

http://www.lappalaiskoirat.fi/?id=jalostus/epi_slk

http://www.lappalaiskoirat.fi/?id=jalostus/addison_slk

Längst ned på dessa sidor finns de hundar vars ägare tillåtit namnen publiceras..

Sen är det bara att kolla stamtavlorna på

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?Lang=sv

Tycker slk borde göra detsamma! Genom dessa hundar går det att se att det nog tyvärr finns en hel del "bärare"av dessa sjukdomar här i Sverige..

Annons:
[T-Fia]
2012-12-27 22:31
#28

Jag tycker med det är väldigt bra att fler sjukdomar än dom som måste finns regstrerade. Nu kan ju inte jag hitta Brune Baloos pappa på varken listan ver epilipsi eller pompes (?) men om man kollar t.ex Brune Baloo så kan man se vad många avkommor han har, och som sagt, min verkar ha en stor familj… Där ser man vad matadoravel kan göra, även om det bara är en eller två hanhundar som har blivit så flitigt använda. Så få Lapphundr finns det ndå inte. Och om den då är bärare av någån sjukdom som nedärvs dominant… ja då kan det ju gå väldigt illa. Och det ä ju det som händer med många hundraser, även om jag inte tror att just den Finska Lapphunden är i farozonen så tror jag att alla bör akta sig och spara på hanhundarna. Och för min egen del så hade jag förstås gärna sett just Brune Baloo i alla de tester som fanns…

ceazar
2012-12-28 00:02
#29

Dessa två hundar är efter brune Baloos pappa, Nepukatin Elmeri-lisakki

Dimolin Davvi FIN43079/01 (Epilepsi)

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN43079/01&R=189

Dimolin Lapinneit

FIN25296/06

(addison)

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN25296/06&R=189

Nepukatin Elmeri-lisakki finns med som bärare av pompes på listan,

samt flera av hans avkommor.

http://lappalaiskoirat.fi/?id=jalostus/pompen-testatut_slk

lukasfelix
2012-12-29 19:11
#30

Obehagligt att det finns så mycket sjukdomar i brune baloos linjer med tanke på alla avkommor han har….Håller helt med om att han borde testas för att se om han är bärare också eller om han är fri från sjukdomarna. Fast iofs, även om han testas och det visar sig att han är bärare så måste man isåfall testa varenda avkomma han fått för att se om de också är bärare

ceazar
2012-12-30 12:42
#31

Det är ju tyvärr bara pompes som går att testa..Sedan vet man ju inte..Finns en del gamla inlägg på slk's forum där det står att det finns hanhundar som i sverige lämnat många avkommor, där flera fått addison och epilepsi. Och att det upplevs frustrerande för de som sitter i avelskommittén och har tystnadsplikt..Heja Finland som försöker kommat tillrätta med problemen. Tack vare dessa listor så går det i alla fall att gissa sig till vilka hundar det kan vara i Sverige. Finns ju fler än Brune Baloo med dessa sjukdomar bakom sig…med många avkommor i Sverige..

Upp till toppen
Annons: