Annons:
Etikettfikarummet
Läst 1642 ggr
Praefatio
2012-11-10 11:48

Måste berätta...

Nej, nu måste jag bara berätta var som är på gång! Har skrivit vagt om det i någon tråd på Hundar iF men…

Det blir förhoppningsvis en ny iFokus-hund i veckan! En spets. Har letat ny hund i två år, ända sedan jag började komma över min förra hunds död. Varit ute efter en go följeslagare som kan hänga med mig genom livet: i stallet, på jobbet, på mina otaliga promenader. Eftersom jag älskar spetsar så kikade jag på den rasgruppen först, i hopp om att hitta en smart hund med tydlig av- och påknapp, stark känsla för flocken och liten jaktinstinkt. Jag hittade vad jag sökte, i den finska lapphunden!

Det har varit en himla resa. Har hela tiden varit ute efter den perfekta individen, där magkänslan har sagt JA. Var under en lång "mellantid" inne på minihundar, framför allt russkiy toy, och det var på väg att bli av flera gånger - men det var alltid fel hund för mig i slutändan. Det blev inte av.

Så, av en slump, sa min arbetsgivare att "Men nej, nu måste vi faktiskt hitta den där hunden till dig. Har du tittat på alla omplaceringsverksamheter och hundhem som finns?" Nej, det hade jag ju inte, inte på länge… Hittade, eller återfann, Hittehund. Kikade. Japansk spets. Perfekt på alla sätt. Jag ansökte direkt, skrev ett långt mejl om mig själv och mitt liv, mina planer för hunden.

"Zappy har redan fått ett hem, men jag tycker det låter som att du ska ta dig en titt på Zanji!"

Zanji hade gått mig helt förbi, men jag läste. För första gången någonsin sa min sambo att: "Åh! Han är ju jättetuff, han får komma hem till oss!" Högsta betyg, inte bara ett "Jaja, vill du ha honom så". Jag höll med, han verkade passa ovanligt bra. Efter två-tre veckor i Hittehunds-karusellen ringde min kontaktperson mig: "Jag tror att du är perfekt för Zanji och jag har övertygat ägaren om detsamma. Vill du komma och hälsa på?"

Så, i veckan ska jag åka till Motala. Om allt går som det ska, så återvänder jag med en ny familjemedlem. Zanji, 4,5 år gammal, finsk lapphund. En understimulerad men vänlig liten hund med mycket integritet. Jag hoppas verkligen att han accepterar mig… men det tror jag. Djur brukar tycka väldigt bra om mig.

Kändes helt magiskt att åka och köpa halsband, koppel, färskfoder-korvar och reflexer. Känns magiskt att se halsbandet hänga på en nyuppsatt krok i hallen. Äntligen! Som jag har väntat!

Håll tummarna för oss!

Annons:
jonte1
2012-11-10 13:05
#1

Bra inlägg. Jag, min sambo och gammelhundarna säger voffSkrattande.

Jag tycker det är väldigt trevligt(bra) att du kom in  på vägen angående omplaceringshundar. Det skulle behövas oftare.

Lycka till i Motala och tassarna hållesGlad.

i övrigt så finns inte den "den perfekta individen". Alla har vi fel, brister och egenheter.

Mvh

Vattnadal
2012-11-10 13:12
#2

Håller tummarna att ni gillar varandra!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2012-11-11 15:18
#3

Vad kul! Hoppas allt går vägen!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Praefatio
2012-11-11 23:38
#4

#1 Dina gammelhundar är så fina!

För mig kändes det självklart att leta omplacering i första hand. Det finns så många fina hundar som behöver hem, och jag är egentligen inte alls speciellt upplagd för att ha en valp just nu. En vuxen hund känns tryggt, den har redan sin personlighet och man får det man ser. Ingen "gris i säcken".

Nej, den perfekta individen överlag finns såklart inte, men den perfekta individen för mig finns därute och den får gärna ha brister, bara den har ett gott hjärta. Jag har också brister så att förvänta sig en perfekt hund vore ju att ta i från tårna :)

#2 och #3 Tack! Ska avrapportera med bilder! Jag åker på fredag.

Upp till toppen
Annons: